Bussilla pääsee nopeammin kuin raitiovaunulla, eikä omasta kaistasta hyötyisi bussi tai ratikka.
Oma kaista ainakin omasta mielestäni kannattaa
aina ja varsinkin ratikoilla. Viikin kaduilla ei varmasti sellaista ruuhkaa ole, että se ratikoita (tai busseja) häiritsisi, mutta jos esim. Tilanhoitajankaarella olisi omat kaistat ei varsinkaan
talvisin olisi erästä takuuvarmaa ongelmaa ratikoille.
Busseilla on toki mahdollisuus hyödyntää nopeaa Lahdenväylää, mutta väitän että ratikka oikein toteutettuna ei jäisi kovinkaan kalpeaksi nopeudessa omalla pikaradallaan Lahdenväylän vieressä. Arabiasta asti olisi jo omat kaistat käytössä ratikoilla ydinkeskustaan saakka. Ainoa mitä tarvittaisiin olisi oikeat nollaviive etuudet liikennevaloihin. Ja kannattaa muistaa, että Kustaa Vaasan tiellä olisi jo sitä pikaratikan kaistaakin valmiina Viikin suuntaan.
Toiseksi alueella ei tarvita lisäkapasiteettia - nytkin ajetaan kaksakselbussein.
Mutta Viirahan jatkaisi suunnitelmissa Malmille asti ja ei pidä unohtaa vaihtoyhteyttä Raide-Jokeriin. Olen myös siinä käsityksessä, että Viikin pelloille olisi mahdollisuus tehdä lisää asutusta, vai onko alue jotenkin kaavassa suojeltua? Joka tapauksessa ratikka mahdollistaisi tehokkaamman maankäytön linjansa varrella.
Kolmanneksi asukastiheys on 1 370/km², jota voi verrata vaikka Paloheinään (3451/km²). Miksi ei tehtäisi ratikkaa vaikka sinne ensin?
Sinänsä jonkun asuinalueen asukastiheys ei vielä kerro, että onko ratikka järkevä vai ei. Pitäisi laskea koko linjan pysäkkien vaikutusalueet Arabianrannasta Malmille asti, jotta oltaisiin viisaampia siinä asiassa. Lisäksi vaikutukset bussilinjastoon ja sen kustannuksiin tulisi ottaa huomioon.
Itselleni olisi se ja sama että tehdäänkö kantakaupungin ulkopuolelle ulottuva raitiolinja Laajasaloon, Viikkiin, Paloheinään, vai Munkkivuoreen ensiksi. Pääasia olisi saada vain joku kunnollinen pilottihanke nykyaikaisesta pikaratikasta tähänkin maahan.
Neljänneksi pellon arvon nousu ei paljoa auta ja viidenneksi - ei lisämatkustajatkaan, kun alkuperäisiäkin on niin vähän.
Mitä itse olen Viikkiä silmäillyt niin ei vaikuta paikka todellakaan miltään joukkoliikenteen paratiisilta, vaan tyypillisesltä autoiluun perustuvalta asuinalueelta. Poikkeuksen tekee tiedepuiston Jokeri-pysäkki. Mitä esim. 1,3-1,5 raidekerroin Viikissä saisi aikaiseksi? Tuskinpa ihan mitään mitätöntä sentäs?
Aikoinaan kun Viikki rakennettiin sinne pelloille, niin jo tuolloin olisi pitänyt raitiotie rakentaa ja suunnitella alue, siten että se tukeutuisi täysin joukkoliikenteeseen. Tällainen jälkikäteen parsiminen on aina hankalaa ja turhauttavan tuntuista, kun jo aikoinaan olisi voinut hoitaa homman kotiin.
Kuudenneksi alue on niin harvaa, että koko matkalle tarvitaan omat pylväät johdoille - kun tien varrella ei paljoa asuintaloja ole.
No sitten ne pylväät tehdään...