- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,501
Samat on kokemukset itsellänikin, mutta kumpaakin välinettä voidaan nopeuttaa yhtä lailla.En tiedä saisiko ratikkaa kyseisellä välillä bussia nopeammaksi, mutta monilla tälläkin foorumilla mainituilla keinoilla matkaa voisi nopeuttaa hurjasti ratikoiden osalta.
Onko muuten bussi nopeampi kuin kutosen ratikka kurvista Rautatientorille? Oman kokemuksen mukaan kumpikin liikenneväline jumittaa yhtä lailla kyseisellä välillä.
Pellot kuuluvat luonnonsuojelualueelle, enkä niitä sieltä pois veisi - sillä ne ovat mukavempaa maisemaa kävellessä, kuin talo siellä ja talo täällä.Eli pellot ovat siis suojeltuja tai muuten vain rakennuskiellossa? Mutta siitäkin huolimatta uskoisin että Viiran varrelta voisi löytyä mahdollista lisärakentamisen tynkää. Ilmailun ystävänä on tähän väliin pakko huomauttaa että Malmin lentokenttäähän ei sitten muuteta miksikään asuinalueeksi!
Hakaniemi-MalmiMikä tällaisen pikabussin hyöty olisi, kun ei siellä Lahdenväylän ja Kehä ykkösen varrella juuri ketään palveltavaa ole? Lähijuna keskustasta on se tarpeellinen pikayhteys Malmille.
Sörnäinen-Malmi
Arabia/Kumpula-Malmi
Rautatientori-Viikin keskus
Hakaniemi-Viikin keskus
Sörnäinen-Viikin keskus
Arabia/Kumpula-Viikin keskus
Viikin keskus-Malmi
Siinä esimerkkejä usein tehdyistä matkoista, joita tuo nopeuttaisi.
Jos tuonne tehtäisiin pikaratikka, niin entäs vaikkapa linja 68? Sitä ei voi miltään osuudelta poistaa, sillä se ei olisi yhtenäinen kuin juuri tuon harvaan asutun alueen kohdalta, jonka läpi suhahtaa muutamassa minuutissa. Kuitenkin tämä pikaratikka pitäisi saada kannattavaksi.Viiran ratikkahan palvelisi paitsi nykyisen 6 ratikan reittiä niin sen lisäksi (linjauksesta riippuen) Viikin, Pihlajamäen ja Malmin asukkaita, jolloin suuremman kapasiteetin omaavasta kulkuvälineestä olisi hyötyä.
Kuka sitä toivoo? Onhan siinä kaksi pikaväylää busseille koko ajan.Jos Viikintien varrelta ei löydy tosiaan tilaa ja mahdollisuutta tiivistää asutusta, niin silloinhan siihen muodostuu automaattisesti se toivottu pikaväylä ratikalle?
Jos aluetta kunnolla ruvetaan muuttamaan moottoritien osalta, niin sitten mikäs siinä. Mutta nyt puhutaan lähivuosista. Mikä nykytilanteen julkisen liikenteen järjestelyissä Viikin alueen osalta ei toimi? Keskivertomatkan pituus ei liene päätä huimaava.
Voisiko kutosta jatkaakin pohjoiseen kaksi pysäkinväliä Hämeentien ja Koskelan/Viikintien risteykseen niin, että ratikka ja bussit pysähtyisivät aivan samalla pysäkillä? Vaihto tehtäisiin mahdollisimman helpoksi. Ja busseilta poistettaisiin pysäkit "Kokkosaarenkatu", "Kumpulan kampus" ja "Paavalin kirkko". Näin meillä olisi pikapikabussi ja "tavallinen" ratikka, riippuen matkasta. Bussit pysähtyisivät siis 1 km välein, ja ratikat nykyiseen tapaan 300m välein.