Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne
Tyhmä kysymys, mutta mistä oikein kivistää, että Tallinnasta Varsovaan ei mene yhtä soittoa juna?
Matka on nykyrataverkkoa käyttäen liian pitkä. Myös raideleveys vaihtuu matkalla. Aikanaan virolainen juna ajoi Liettuan ja Puolan rajalle yötä myöten ja matkustajat vaihtoivat puolalaiseen pikajunaan. Olennainen ongelma tuossa lienee se, ettei yksinomaan Tallinnasta ole niin suurta matkustustarvetta nimenomaan Varsovaan, että reitti kannattaisi. Puolaan menevän yöjunan pitäisi kerätä koko Baltian, ainakin Riian, matkustajat eikä ohittaa suurimpia kaupunkeja keskellä yötä.
Lentolippuja Baltiasta Keski-Eurooppaan saa edullisesti, tieverkosto on parantunut. Junan palvelun pitäisi osua juuri kohdalleen, jotta se houkuttaisi riittävästi matkustajia.
Mietitäänpä yhteyksiä Viron pääkaupungista. Riikaan matka yöjunalle on liian lyhyt. Päiväjuna puolestaan kiertää niin paljon, ettei se pienellä nopeuksien nostolla ole kunnolla kilpailukykyinen suoran tien kanssa. Virosta Liettuaan, Vilnaan ja Kaunasiin matka yöjunalla olisi sinänsä järkevä. Baltian suurin kaupunki vain ohitettaisiin keskellä yötä. Liikennetarve Virosta Liettuaan ei taida olla oikein valtava - matkalle moni valitsee lentokoneen ja suorat bussivuorotkin ovat jo käyneet vähiin. Tallinnasta ja Riiasta voisi olla kysyntää Minskiin suuren venäläis- ja valkovenäläisvähemmistön tähden. Junan pitäisi ajaa Riika-Minsk yötä myöten, jolloin taas Liettuassa oltaisiin kovin hankaaan ja vähän houkuttelevaan aikaan.
Varsovan ja Keski-Euroopan junayhteydet lähtevät todennäköisimmin purkautumaan Liettuasta. Kun aikanaan normaaliraiteinen rata tulee Kaunasiin saakka, voi puolalainen yöjuna ajaa Kaunas-Varsova juuri sopivasti yön yli ilman telinvaihtoa. Aamulla Varsovasta on sitten junayhteyksiä edelleen vaikka minne. Tälle junalle kannattaa järjestää yhteys Vilnasta, jos juna saavuttaa suosiota, on yhteysjuna Riiastakin tarpeen. Tallinnasta tuollaisen junan pitäisi lähteä jo puolenpäivän jälkeen. Suomalaisen pitäisi lähteä aamuvarhaisella Helsingistä ollakseen vuorokautta myöhemmin Varsovassa. Pitkällä Keski-Euroopassa olisi siis puolentoista vuorokauden matkan jälkeen.
Tulipa tässä mieleen, että Suomesta junalla pääsisi yhtä kätevästi maailmalle Tukholman kautta. Yön yli laivalla Ruotsiin, vuorokausi junassa ja jo onkin pitkällä. Ehkäpä kilpailuviranomaisten avustuksella voisikin VR:ää painostaa myymään sinisiä vaunuja ja Dv12-vetureita yritykselle, joka alkaisi ajaa niilla Tukholmasta Roomaan. Ruotsista kun ei Keski-Euroopaan mene enää kunnolla yöjunia.
Veturi- ja vaunupulasta ei missään nimessä Baltiassa ole kyse. Ajatus VR:n sinisestä kalustosta reitillä Tallinna-Varsova on todellakin juuri yhtä toteuttamiskelpoinen kuin niiden käyttö Tukholman ja Pariisin välillä.