Viron matkustajaliikenne

Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tyhmä kysymys, mutta mistä oikein kivistää, että Tallinnasta Varsovaan ei mene yhtä soittoa juna?

Ihan näin luulona voisi kuvitella, että olisi aika hitti reitti jos hinta ja nopeus olisi kohdallaan.

Onko taustalla jonkinlainen lentoyhtiöiden tai autoliikenne/rahti lobbaus?

Kyllä tällähetkellä nuo junaliikennettä operoivat firmat ja liikenne on niin pirstoutunutta, että ei voi todeksi uskoa. Miten tuollaisten pikkukaupunkien välillä harrastellaan liikennettä ja ei edes yritetä liikennöidä isojen kaupunkien välillä-> Volyymeitä ei edes yritetä kalastella.

Tämä Rail Baltica on oikein säälittävyyden esimerkki. Kukaan ei halua tehdä mitään ja suurin osa asioista jää puheiden ja suurten visioiden tasolle.

Täyttä nonsenssiä, että esim. bussi hakkaa, mukavuudessa ja nopeudessa junan palttiassa 100-0. Jos ei balteilla ole järkeä kehittää omaa etupihaansa niin ehkä suomen olisi hyvä ottaa asiaan kovemmalla kädellä kantaa kun on suomen lähialuetta?

Eikös se oikeasti ole niin, että kukaan ei ole tehnyt asian ja projektin eteenpäin viemiseksi tikkua ristiin??

Samaan aikaan Baltiassa ja sen lähiseudulla on vaikka miten paljon lentoliikennettä. Eikö pitäisi ottaa tavoitteeksi että ainakin Tallinna - Riika, Tallinna-Vilna, Tallinna Minsk ja Tallinna- Varsova lennot korvattaisiin ainakin osittain junilla. Liikennöinti ja kalusto sen mukaan, että pystyy korvaamaan lentoliikenteen.

Tuo junaliikenne pitäisi mitoittaa siten nopeuden suhteen, että on kilpailukykyinen nopeuden ja hinnan suhteen lentoon. Ei kukaan joka ei ole junaharrastaja matkusta junassa siksi, että se säästäisi luontoa tai olisi romanttisempaa.

Koko rail baltica on yksi kompromissien vyyhti. Taitaa olla junan loppunopeus joku 60 Km/h nopeimmillaan. Ja joka kylässä on junan vaihto. ..Myöhemmin sitten raportoidaan, että ihmisiä ei vaan kiinnosta näköjään junalla kulkeminen.. EI kannata investoidakkaan enempiä!

AIKA tekopyhää puha mistään ilmasto talkoista kun muuta ei tehdä kun puhuta.

Toivottavasti VR ostaa kaikki pois ja pistää homman kuntoon.. ..There can be only one.. ja se on VR

Kyllä tässä asioiden hoidossa tarvittaisiin oikeasti joku aktiivinen, karismaattinen ja pätevä johtaja joka sanoo miten asiat tehdään ja sillä hyvä. Jos ei muu auta niin sitten nyrkkiä pöytään. Mitä tuollainen keskustelu joka on jatkunut jo vuosia jalostaa asiaa?

Minne on se vuosikymmenten takainen intohimo asioiden hoidossa politiikassa hävinnyt?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tämä juttu olikin unohtunut! Nykyisessa EU:ssahan kansainvälinen rajat ylittävä henkilörautatieliikenne vapautetaan, onko se nyt ensi vuonna? Tällöin tietysti esimerkiksi Mikkojen Junat Oy tai Tallink Raudteet AS voi käynnistää makuuvaunujunaliikenteen Tallinnan satamasta niin pitkälle kuin 1524 mm kiskoja EU:ssa riittää. Pitäisikö laittaa ostotarjous vetämään niistä makuuvaunuista, joita VR Oy on aikonut lähivuosina hylätä. Samoin voisi ostaa satsin Dv12 -vetureitakin.
Takavuosina kun Via Baltica oli enemmän viidakkoseikkailu kuin normaali Eurooppa-tie, autopikajuna Tallinnasta Latvian ja Puolan rajalle olisi ollut kova sana. Saattaisipa olla vieläkin, jos jollakulla sattuisi olemaan joutilaita makuuvaunuja ja autonkuljetusvaunuja 1520 mm raideleveydelle.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tyhmä kysymys, mutta mistä oikein kivistää, että Tallinnasta Varsovaan ei mene yhtä soittoa juna?


Matka on nykyrataverkkoa käyttäen liian pitkä. Myös raideleveys vaihtuu matkalla. Aikanaan virolainen juna ajoi Liettuan ja Puolan rajalle yötä myöten ja matkustajat vaihtoivat puolalaiseen pikajunaan. Olennainen ongelma tuossa lienee se, ettei yksinomaan Tallinnasta ole niin suurta matkustustarvetta nimenomaan Varsovaan, että reitti kannattaisi. Puolaan menevän yöjunan pitäisi kerätä koko Baltian, ainakin Riian, matkustajat eikä ohittaa suurimpia kaupunkeja keskellä yötä.

Lentolippuja Baltiasta Keski-Eurooppaan saa edullisesti, tieverkosto on parantunut. Junan palvelun pitäisi osua juuri kohdalleen, jotta se houkuttaisi riittävästi matkustajia.

Mietitäänpä yhteyksiä Viron pääkaupungista. Riikaan matka yöjunalle on liian lyhyt. Päiväjuna puolestaan kiertää niin paljon, ettei se pienellä nopeuksien nostolla ole kunnolla kilpailukykyinen suoran tien kanssa. Virosta Liettuaan, Vilnaan ja Kaunasiin matka yöjunalla olisi sinänsä järkevä. Baltian suurin kaupunki vain ohitettaisiin keskellä yötä. Liikennetarve Virosta Liettuaan ei taida olla oikein valtava - matkalle moni valitsee lentokoneen ja suorat bussivuorotkin ovat jo käyneet vähiin. Tallinnasta ja Riiasta voisi olla kysyntää Minskiin suuren venäläis- ja valkovenäläisvähemmistön tähden. Junan pitäisi ajaa Riika-Minsk yötä myöten, jolloin taas Liettuassa oltaisiin kovin hankaaan ja vähän houkuttelevaan aikaan.

Varsovan ja Keski-Euroopan junayhteydet lähtevät todennäköisimmin purkautumaan Liettuasta. Kun aikanaan normaaliraiteinen rata tulee Kaunasiin saakka, voi puolalainen yöjuna ajaa Kaunas-Varsova juuri sopivasti yön yli ilman telinvaihtoa. Aamulla Varsovasta on sitten junayhteyksiä edelleen vaikka minne. Tälle junalle kannattaa järjestää yhteys Vilnasta, jos juna saavuttaa suosiota, on yhteysjuna Riiastakin tarpeen. Tallinnasta tuollaisen junan pitäisi lähteä jo puolenpäivän jälkeen. Suomalaisen pitäisi lähteä aamuvarhaisella Helsingistä ollakseen vuorokautta myöhemmin Varsovassa. Pitkällä Keski-Euroopassa olisi siis puolentoista vuorokauden matkan jälkeen.

Tulipa tässä mieleen, että Suomesta junalla pääsisi yhtä kätevästi maailmalle Tukholman kautta. Yön yli laivalla Ruotsiin, vuorokausi junassa ja jo onkin pitkällä. Ehkäpä kilpailuviranomaisten avustuksella voisikin VR:ää painostaa myymään sinisiä vaunuja ja Dv12-vetureita yritykselle, joka alkaisi ajaa niilla Tukholmasta Roomaan. Ruotsista kun ei Keski-Euroopaan mene enää kunnolla yöjunia.

Veturi- ja vaunupulasta ei missään nimessä Baltiassa ole kyse. Ajatus VR:n sinisestä kalustosta reitillä Tallinna-Varsova on todellakin juuri yhtä toteuttamiskelpoinen kuin niiden käyttö Tukholman ja Pariisin välillä.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Asiaa nyt kannattaa lähteä purkamaan sillä, että aloitetaan liikennettä nykyisellä rataverkolla Tallinna - Tartto - Riika - Kaunas / Vilna - Puolan / Valko-Venäjän raja - yhteyksillä, joilla 400 000 - 700 000 asukkaan kaupunkiseutujen välillä on varmasti riittäviä matkustustarpeita. Virossa Tallinna-Tartto - välillä yhteyksiä on jo parannettu periaatteella tehdään se mikä nykyisellä verkolla voi. Matka-aika on samaa luokkaa ja mukavuus parempi kuin bussilla.

1.1.2010 alkaen laki sallii liikenteen mille tahansa EU-alueen rautatieyhtiölle, jolla on tarvittavat luvat ja resurssit. Tässä tietysti oleellista olisi yhteistyö erityisesti Helsinki-Tallinna - varustamojen kanssa.

Nykyiselläkin rataverkolla (pienin parannuksin) pystytään samoihin matka-aikoihin kuin maantieverkolla. Mukavuudessa ja turvallisuudessa asiat ovat paljon paremmin. Maantieliikenteen turvallisuus on Baltiassa sen verran heikko, että monikin varmasti huomioi sen.

Oleellinen osa palveluja olisi, että Tallinnassa junat lähtisivät nykyisen lauttaterminaalin vierestä,
jolloin ne parantaisivat Suomen yhteyksiä.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tervehdys,

Mites Wikipediassa sanotaan, että mitä leveämpi raide niin sitä nopeammin ja raskaamalla taakalla junan olisi mahdollista kulkea?

Eli eikös potentiaalinen nopeus junalle ole suurempi Baltiassa käytössä olevalle (1520) raideleveydelle, kuin mitä länsi-euroopassa (1435)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png
Eli http://fi.wikipedia.org/wiki/Raideleveys

http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge#Early_origins_of_the_standard_gauge

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Western_Railway#The_.22gauge_war.22

Ja tuohon potentiaaliseen nopeusvertailuun vain mukana tosiaan raideleveys (ei muita asiaan vaikuttavia seikkoja, kuten radan kunto, kalusto, radan pohjien kunto yms.)

..Ja mikä historia on raiteiden leveyksien eroilla? Eikös mitä leveämpi sitä parempi teoria mennyt läpi läntisessä euroopassa?

Löysin muuten Virolaisten juna fanien sivuilta tämmöisen:http://issuu.com/rail-baltica/docs/rail-baltica-1435 ->

http://tja.ee/?id=14310

http://www.google.fi/language_tools?q=asd&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=OI1

Ilmeisesti suhteellisen uusi suunnitelma.

..Ja huomasin myös, että ilmeisen aktiiviesti myös Latvian ja Liettuan juna fanit kirjoittavat aiheesta omilla foorumeillaan.

Takavuosina kun Via Baltica oli enemmän viidakkoseikkailu kuin normaali Eurooppa-tie, autopikajuna Tallinnasta Latvian ja Puolan rajalle olisi ollut kova sana. Saattaisipa olla vieläkin, jos jollakulla sattuisi olemaan joutilaita makuuvaunuja ja autonkuljetusvaunuja 1520 mm raideleveydelle.

Ja mitä tulee Baltian "kansainväliseen moottoritiehen" eli Via Balticaan niin ainakin viimekesänä se oli niin täynnä henkilöautoja, rekkoja ja karavaaraneita, että oksat pois. Ainoat 2 kaistaiset tiet oli kaupunkialueilla, Tallinna, Riika, ja Vilna.

Tie muistutti hyvin pitkälle suomalaista seututietä. Moottoritie tai moottoriliikenne tie oli tiestä mielestäni hyvinkin kaukana.

Kyllä henkilöautolla pääsee päivässä ilman mitään ongelmia Tallinnasta Vilnaan.
Junasta en voi ikäväkseni tällähetkellä todeta samaa.

JOS olisi ollut mahdollista niin olisin laittanut ilman muuta auton Junaan tallinnassa ja ottanut pois Vilnassa. Ikävä kyllä ei ole mahdollista ja mahtaako ikinä ollakkaan. ..Palvelut kun on niin heikolla tasolla tällähetkellä ettei varmasti kukaan niitä käytä eli kehitys-investointeja matkustajaliikenne voittorahoilla on turha odottaa :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Vaunuja tuskin VR suostuu myymään joten ne joutuisi etsiä kauempaa. Venäläismalliset perinteiset vaunut tuskin houkuttelisivat suomalaisia matkustajia, mutta puolalaiset, tsekkiläiset tai saksalaiset vanhat voisivat toimia jos niissä on vain vaihtokelpoiset telit.

Railway Gazette International on syyskuussa kertonut, että RZD on tilannut 200 uutta makuuvaunua Keski- ja Länsi-Eurooppaan suuntautuvaan liikenteeseen. Arvaan, että pian saisi käytettyjä itävaunuja hyvin edullisesti, jos joku niitä sattuisi tarvitsemaan. Mutta onkohan tilattuja uusia vaunuja tulossa myös Tolstoi-junaan Moskovaan menijöitä varten?
 
Ei kai tuollaista paikkaa ole ollut olemassakaan vuoden 1940 jälkeen... ;)
Lahjattomat esikatselee... :redface:
Railway Gazette International on syyskuussa kertonut, että RZD on tilannut 200 uutta makuuvaunua Keski- ja Länsi-Eurooppaan suuntautuvaan liikenteeseen. Arvaan, että pian saisi käytettyjä itävaunuja hyvin edullisesti, jos joku niitä sattuisi tarvitsemaan. Mutta onkohan tilattuja uusia vaunuja tulossa myös Tolstoi-junaan Moskovaan menijöitä varten?
Ei varmaan. Eihän Tolstoin vaunut tarvitse raideleveydenvaihto-ominaisuutta. Yleisliittolainen peruskalusto kelpaa ihan hyvin.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Veturi- ja vaunupulasta ei missään nimessä Baltiassa ole kyse. Ajatus VR:n sinisestä kalustosta reitillä Tallinna-Varsova on todellakin juuri yhtä toteuttamiskelpoinen kuin niiden käyttö Tukholman ja Pariisin välillä.

VR:n siniharmaiden matkustajavaunujen kuormaulottuma on, vaikka niihin vaihdettaisiin normaaliraideleveyden telit, liian leveä liikumaan muualla kuin entisen itäblokin alueella ja Pohjoismaissa poislukien Tanska. Käytännössä Kööpenhaminaan, Osloon, Berliiniin, ja Wieniin asti niillä pystyisi ajaa mutta siihen matka päättyy. Vaunujen muu tekniikka saattaisi määräysten vuoksi vaatia täydellisen rempan jos niillä haluaisi ajaa Ruotsin tai Saksan pääradoilla sitä vauhtia kuin mitä muut junat kulkevat eli n 160km/h.

Syy miksi Tukholman ja manner-Euroopan välillä ei kulje säännöllisiä suoria yöjunia, johtuu siitä että sopivia vetureita jotka voisivat vetää Juutinrauman sillan yli matkustajajunia ei ole, ja se taas johtuu byrokraattisista syistä.

t. Rainer
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Railway Gazette International on syyskuussa kertonut, että RZD on tilannut 200 uutta makuuvaunua Keski- ja Länsi-Eurooppaan suuntautuvaan liikenteeseen. Mutta onkohan tilattuja uusia vaunuja tulossa myös Tolstoi-junaan Moskovaan menijöitä varten?
Vaikka nuo vaunut ovatkin Keski-Euroopan liikenteeseen tarkoitettuja, en usko, että niissä on vaihtuvaa raideleveyttä. Eihän aikanaan Lontoo-Moskova-junassakaan ollut mitään raideleveydenvaihtohienouksia, ainoastaan telit olivat vaihtuvat. Nämä uudet vaunut voivat olla lähes samanlaisia kuin Tolstoin nykyiset vaunut, joten en usko, että Tolstoin vaunuja vaihdetaan. Ja eikös Tolstoin vaunut olekin tältä vuosituhannelta?

Syy miksi Tukholman ja manner-Euroopan välillä ei kulje säännöllisiä suoria yöjunia, johtuu siitä että sopivia vetureita jotka voisivat vetää Juutinrauman sillan yli matkustajajunia ei ole, ja se taas johtuu byrokraattisista syistä.
Ei kai sentään? Ymmärtääkseni tuon sillan yli kulkee sekä matkustajajunia että veturivetoisia tavarajunia. Jos kerran tavarajunia voidaan vetää veturilla, niin miksi ei matkustajajunia? Tavarajunavetureita ostetaan Ruotsiinkin ihan tosta noin vain yksittäiskappaleina tarpeen mukaan, joten kai yöjunia ajava yhtiö saisi samalla tavalla ostettua haluamansa matkustajajunaveturin? Ei tässä mitään byrokratiaa ole, puuttui vain yrittäjä.

Mites Wikipediassa sanotaan, että mitä leveämpi raide niin sitä nopeammin ja raskaamalla taakalla junan olisi mahdollista kulkea?
Ei tällä ole mitään merkitystä silloin, kun raideleveys on riittävän (> 1000 mm) leveä. Hyvänä esimerkkinä olkoon Australia.

Löysin muuten Virolaisten juna fanien sivuilta tämmöisen:
Saisko jotakin esittelyjä näihin linkkeihin? Ei minua ainakaan kiinnosta avata yhtään linkkiä, jos ei ole mitään tietoa sen sisällöstä. Parempi jättää sivusto linkkaamatta, jos et siitä mitään kirjoita.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Mutta onkohan tilattuja uusia vaunuja tulossa myös Tolstoi-junaan Moskovaan menijöitä varten?
Tolstoihin tuskin tulee uusia vaunuja aivan heti, koska ne uusittiin juuri pari vuotta sitten Tveristä tilatuilla vaunuilla.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Vaikka nuo vaunut ovatkin Keski-Euroopan liikenteeseen tarkoitettuja, en usko, että niissä on vaihtuvaa raideleveyttä. Eihän aikanaan Lontoo-Moskova-junassakaan ollut mitään raideleveydenvaihtohienouksia, ainoastaan telit olivat vaihtuvat. Nämä uudet vaunut voivat olla lähes samanlaisia kuin Tolstoin nykyiset vaunut, joten en usko, että Tolstoin vaunuja vaihdetaan. Ja eikös Tolstoin vaunut olekin tältä vuosituhannelta?
Ero vaunuissa on se että Moskova-länsi-Eurooppa -vaunut ovat kapeampia ja matalampia kuin Venäjän kotimaan liikenteen tai Venäjä-Suomi liikenteen vaunut. Lisäksi ne on sisustettu eurooppalaiseen tapaan eli sama hytti voi toimia 1, 2 tai 3 hengen hyttin ja siinä on vuoteet päällekkäin. Sellaisia 4 hengen hyttejä kuin Tolstoissa ei ole muihin länsimaihin liikennöivissä venäläisissä junissa. Eli sikäli toivoisin Tolstoihinkin eurooppalaismallisia vaunuja että 2. luokan lipulla ei tarvitsisi matkustaa retkeilymajatasoisessa vankkurissa.

Ei kai sentään? Ymmärtääkseni tuon sillan yli kulkee sekä matkustajajunia että veturivetoisia tavarajunia. Jos kerran tavarajunia voidaan vetää veturilla, niin miksi ei matkustajajunia? Tavarajunavetureita ostetaan Ruotsiinkin ihan tosta noin vain yksittäiskappaleina tarpeen mukaan, joten kai yöjunia ajava yhtiö saisi samalla tavalla ostettua haluamansa matkustajajunaveturin? Ei tässä mitään byrokratiaa ole, puuttui vain yrittäjä.
Se byrokraattinen este on että verotussyiden vuoksi nykyisillä SJ:n ja DSB:n vetureilla ei saa vetää matkustajajunia Juutinrauan sillan yli. Rautatieyhtiöt eivät siis halua maksaa veroja jota niiden käyttö matkustajaliikenteessä aiheutuisi. Ja kyse ei ole ilmeisesti mistään pikkurahasta.

t. Rainer
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Eli sikäli toivoisin Tolstoihinkin eurooppalaismallisia vaunuja että 2. luokan lipulla ei tarvitsisi matkustaa retkeilymajatasoisessa vankkurissa.
Venäjällä retkeilymajatasoa edustaa ns. platskartnyj vagon, jossa Tolstoin hyttiä vastaavassa tilassa on kuusi lavitsaa ja mm. vuodevaatteet ja hytin ovi puuttuvat. Kaikki vähänkin arvokkaampi on pidettävä päänalusena ja otettava vessaan mukaan. Tolstoi on jo sentään ihan eri luokkaa... :)
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Venäjällä retkeilymajatasoa edustaa ns. platskartnyj vagon, jossa Tolstoin hyttiä vastaavassa tilassa on kuusi lavitsaa ja mm. vuodevaatteet ja hytin ovi puuttuvat. Kaikki vähänkin arvokkaampi on pidettävä päänalusena ja otettava vessaan mukaan. Tolstoi on jo sentään ihan eri luokkaa... :)

Nuo 3. luokan platskartnyij -vaunut ovat minullekin tuttuja niiltä ajoilta kun Baltiassa vielä kulki kansainvälisiä junia. Sitä lähinnä tarkoitin että niinkin tasokkaaksi luokitellussa junassa kuin Tolstoissa ei ole ollenkaan tarjolla eurooppalaistasoista 2. luokan makuupaikkaa 2. tai 3. hengen hyvtissä, vaan ainoastaan lepopaikkoja eli "couchettea" 4 hengen hytissä, ja vielä "mixedinä" eli miehet ja naiset samassa hytissä. Minua itseäni ei tietenkään moinen käytäntö ujostuta mutta jos haluaa ottaa muun perheen mukaan junamatkalle itään niin on ilmeisesti ostettava 1. luokan liput.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös