Viron matkustajaliikenne

Elektriraudtee lisää liikennettä

Elektriraudtee lisää liikennettä 28.5.2007 alkaen. Ajoon tulee yksitoista nopeaa junaa Tallinnan ja Keilan välille. Nopeiden vuorojen pysähdyspaikat Balti Jaamilta lähdön jälkeen ovat Lilleküla, Tondi, Saue ja Keila. Matka-aika Saueen tulee olemaan 20 minuuttia ja Keilaan 30 minuuttia. Hitailla junilla vastaavat matkat vievät 30 ja 40 minuuttia.

Lisäksi perustetaan pysähdysjuna 2230 Tallinn-Keila. Tällä hetkellä viimeinen juna Keilaan lähtee Tallinnasta jo klo 2120.

1 vyöhykkeen matka nopealla junalla maksaa 2 kroonia hidasta junaa enemmän, 2 vyöhykkeen matkalla hintaero on 3 kroonia. Opiskelija- ja eläkeläisliput ja -hinnat eivät ole voimassa nopeissa junissa.

Postimees 23.4.2007
www.elektriraudtee.ee
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Edelaraudtee perustaa Tallinnan ja Tarton välille perjantaisin ja sunnuntaisin ajettavan junaparin 3.8.2007 alkaen. Lähtöajat Tallinnasta 1355 ja Tartosta 1420. Junat pysähtyvät: Ülemiste, Tapa, Tamsalu ja Jõgeva.

www.edel.ee
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tallinnan ja Pietarin välinen junapari on muuttunut takaisin yöjunaksi 27.10.2007 alkaen.

http://www.gorail.ee/?id=1477

Juna on saanut Pietarissa sen verran huonon lähtöajan, että Narvassa seistään 2 h 20 min Tallinnaan saapumisen myöhentämiseksi.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Ei ole edes kauhean kallista tuo. Parhaimmassa luokassa aikuisten hinta 808 kroonia, joka businessluokan hinnaksi ihan kohtuullinen. Pitäisi mennä joskus kokeilemaan..
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Osoitteesta www.edel.ee löytyi tietoa Valgan ja Elvan välisen junaliikenteen keskeyttämisestä ratatöiden takia. Tartosta Valgaan kulkee silloin tällöin turistejakin, joten voi olla hyvä huomioida tuo. Liikenne jatkuu taas 1.11.2008.

Latvian rautatiet ovat esittäneet kiinnostuksensa ajaa jälleen rajojen avaudutta Viron puolelle reitillä Riika-Valga. Toivottavasti tuo liikenne todella alkaa ja 1.11. virolainen liikenne palaa latvialaisten junien kanssa mukavasti yhteen sovitetuin aikatauluin.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

25.4.2008 kello 17:18 Riikaan saapuu ensi kerran vuoden 2000 jälkeen dieseljuna Viron Valgasta, kerrotaan seuraavassa http://www.db.lv/Default2.aspx?ArticleID=ee9dafb1-3e5f-4607-a75b-fdade7d10591&ref=rss

Kaikki kolme tähän saakka Lugažiin rajan lähelle kulkenutta junaparia ajavat jatkossa Valgaan. Paperityötä ja sopimuksia uudistus on vaatinut paljon. Toivottavasti virolaiset saavat sovitettua juniensa kulun latvialaisten kanssa yhteen liikenteen Valgasta Tarttoon taas alkaessa. Aamun ensimmäiselle Valga-Riika ja illan viimeiselle Riika-Valga -junalle ei tarvita yhteyttä, mutta kaksi kertaa päivässä sujuva vaihto Valgassa olisi mukava uudistus. Tallinna-Riika -matkalla junayhteys kiertää turhan paljon, mutta jo Tartosta Riikaan tai Tallinnasta latvialaisittain huomattaviin Valmieraan, Cēsisiin ja Siguldaan juna tuonee mukanaan mukavan ja kohtuullisen nopean ja edullisen yhteyden
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Oho, loistavaa! Täytyypä kokeilla kyseistä yhteyttä. Lehtijutun kuva nyt ei taas liity aiheeseen sen tarkemmin kuin että joku juna siihen nyt on osunut.

Tuo vuosi 2000 on höpöä. Vuonna 2002 kulki Tallinna-Minsk-juna kaksi kertaa viikossa. No, tarkalleen ottaen se ei tietysti lähtenyt Valgasta vaan Tallinnasta, mutta sillä oli kuitenkin mahdollista matkustaa Valgasta Riikaan.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Talousministeri, suomalaisittain valtionvarainministeri Juhan Parts ehdotti raideliikenteen kehittämissuunnitelmassaan hallitukselle muun muassa uusien junien hankkimista niin (Tallinnan) lähi- kuin kaukoliikenteeseenkin. Junien hallinnoinnista vastaisi valtion omistama Elektriraudteed (joka pyörittää Tallinnan sähköjunaliikennettä nykyisin), mutta operaattori kilpailutettaisiin kansainvälisesti. Lisäksi rahaa olisi tulossa Pärnun ja Viljandin suuntaan (jossa rataverkko on yksityisomistuksessa (sama taho operoi kaukoliikennettä).

Kalev
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Itse asiassa huvittavaltakin kuulostava lakkautuksen syy on nousseissä ratamaksuissa. Kun tavaraliikenne on vähentynyt, haluaa valtio edelleen saman summan ratamaksuja. Siispä Pietarin juna joutuu maksamaan enemmän ratamaksua ja lopetetaan. Kun se lopetetaan, valtio saa taas vähemmän ratamaksua. Jäljelläolevat tavarajunat joutuvat maksamaan enemmän ratamaksua. Jos sitten korkeiden ratamaksujen tähden tavaraliikennettä ohjataan Latvian ja Liettuan satamiin, tavarajajunien ratamaksut nousevat entisestään.

Busseja kulkee tuolla välillä paljon ja liput ovat edullisia. Kovin kalliilla hinnoilla junaan ei tulisi matkustajia.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Elektriraudtee on avannut kuluvan syksyn aikana kolme uutta asemaa. Kitseküla Tallinnan keskustan eteläpuolella Pärnu maanteen sillan kohdalla, sekä Laagrin ja Sauen väliin sijoittuvat Urda ja Padula. Valitettavaa että Aegviidun suunnan junille ei rakenneta laitureita Lillekülaan jossa Riisiperen ja Paldiskin suunnan sähköjunat pysähtyvät.
 

Liitetiedostot

  • elektriraudtee.jpg
    elektriraudtee.jpg
    68.7 KB · Lukukerrat: 418
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tietääkö joku milloin matkustajajunat alkavat jälleen kulkea Tarton ja Valgan välillä, vai kulkevatko ne tälläkin hetkellä? Ainakaan Edelaraudteen sivuilla ei kyseiseltä väliltä löydy yhtään yhteyksiä.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Tarton-Valgan rataosan remontti kilpailutettiin, kuten EU:ssa nykyään on tapana. Homman voittanut VR Rata Oy ei saanut hommaa toimimaan. Junaliikenne pysäyttiin, mutta remontti jäi pahasti jälkeen aikataulusta. Nyt ilmeisesti rata olisi ajettavassa kunnossa, mutta liikennettä ei aloiteta, sillä se pitää sulkea keväällä uudestaan. Liikenteen aloittamiselle ei luvata mitään aikataulua, mutta tokkopa ne junat vielä ensi kesänä kulkevat.

Nythän pitkän tauon jälkeen latvialaiset Riiasta tulevat junat jatkavat Viron puolelle Valgaan saakka. Jos aikataulut sovitetaan hyvin yhteen, tulee mukava uusi yhteys. Eihän se Tallinna-Riika -välillä kovin nopea ole, mutta Tartosta Riikaan ja toisaalta Tallinnasta radanvarren turistien suosiossa oleviin pienempiin kaupunkeihin uusi yhteys on mitä mainioin.

Tarjouskilpailussa käy herkästi näin, että valituksi tulee toimija, jonka resurssit eivät riitäkään työn toteuttamiseen ajallaan.
 
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne

Moi,

Tietääkö joku, että mikä tuon Rail-Baltican päätetty linja on?
Liittyykö se jotenkin tähän karttaan:
http://sites.google.com/site/metrojunaportaalisite/viron-rautatiet/

Ja missä vaiheessa tuo Tallinna-Tarto-Valga remontti on?

Ja tuleeko .ko rata käyttöön 2011 lopussa?

Ja millä tasolla VR:n rataporukat ovat remontoineet rataa? Pystyykö kalustoa uusimaan siten, että vaikka Pendolinon pistäisi radalle niin ei tarvitse rataa modifioida?

Löysin tämmöisen artikkelin:
Hänen mukaansa on korjausten tarkoituksena saavuttaa Tartto ja Tallinna-Tartto-Valga-osuuksilla vuoteen 2011 matkustajajunien suurimpia sallittuja sõidukiiruseks 120 km / t.

Osoite: http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=et&u=http://www.epl.ee/artikkel/456069&ei=-aCLSvucKJGE-QbkvYTMDw&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.epl.ee/artikkel/456069%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:eek:fficial%26hs%3DBRf

mutta toisaalta kalusto taitaa olla uudistettu vasta vuonna 2014?

Uudet sähkömoottorilla saapuvat Viroon vuosina 2012-2013 ja dieselyksiköiden 2013-2014.

http://74.125.79.132/translate_c?hl=fi&sl=et&u=http://www.tallinnapostimees.ee/%3Fid%3D152319&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.tallinnapostimees.ee%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:eek:fficial%26hs%3D6gf&rurl=translate.google.fi&usg=ALkJrhgm8gLgCZB-Mc3EA_rHYwAAlRwq4g
..ja tuohon kun laskee, että projektit aina tuppaa venymään niin 2014 loppuvuodesta?

Tässä artikkelissa puhutaan myös kaluston uusimisesta:
http://www.tallinnapostimees.ee/?id=100923

Ja voisiko moderaattori lisätä RAIL BALTICA topiikin http://jlf.fi/f19/3009-rail-baltica/ tuonne
"Vastaavia viestiketjuja" otsikon alle?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös