Viron matkustajaliikenne

Tarton ja Riian välinen junayhteys onkin ahkerasti otsikoissa. Tänään Viron yleisradio kirjoittaa useita tahoja haastateltuaan mm. seuraavaa:

- harvoin kulkeva juna ei saisi etelävirolaisia vaihtamaan henkilöautosta junaan
- junamatkustajat ovat bussiyrittäjän mukaan pois busseista, molemmille matkustajia ei riitä
- uusien junien myötä virolaisten vuosittaiset junamatkat ovat lisääntyneet noin yhdestä kahdeksaan miljoonaan
- junayhteyden nopeuden nosto 160 kilometriin tunnissa houkuttelisi autoilijoita juniin
- Rail Baltican myötä Tartosta tarvitaan kuitenkin yhteys, joko Tallinnan tai Riian kautta

https://www.err.ee/1609159108/tartu-riia-rongile-ei-pruugi-reisijaid-jaguda
 
Elron on täysin valtion omistama osakeyhtiö, joka tuottaa tappiota, ja jonka tappiot katetaan valtion budjetista. Onko sitten olemassa jokin sellainen ostoliikennesopimus, jossa liikenteen ostaja ja tuottaja sopivat määrän ja hinnan? Jos sellainen on olemassa, ei ole Elron oppinut bisnestään, kun tappiota tulee koko ajan. Valtion osuus junaliikenteen kustannuksista on noin puolet, toisen puolen maksavat matkustajat.
Viron tasavallan ja Elronin välinen ostoliikennesopimus löytyy täältä: https://www.riigiteataja.ee/akt/101122021007
 
Sähköistys Aegviidu-Tapa-Tartto-rataosuudella lienee jo loppusuoralla, joten ennuste vuoden loppuun mennessä sähköjunalla ajamiseen saattaa päteä. Uudet junatkin näyttivät odottavan liikenteeseen pääsyä Tapan ratapihalla. Narvan suunnalla piuhojen olisi ilmeisesti määrä olla paikoillaan vuonna 2027.
Tämä juttu, joka nyt oli ainoa hakusanoilla "elektriseerimistööd", "Tartu" ja "rongid" löytämäni, on ilmestynyt viime huhtikuussa.

 
Takaisin
Ylös