Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuossa puhuta Pärnun suunnasta mitään. Riisiperesta rata jatkui aikaisemmin Haapsaluun. Tallinnan ympäristön sähkömoottorijunaliikenne kulkee valtion omistamalla rataverkolla, kun taas radat Tallinnasta Pärnuun ja Türista Viljandiin ovat yksityisessä omistuksessa (Edelaraudtee). Yksityisratojen korjaustöihin ei käsittääkseni EU-rahoitusta heru. Tämä oli varmasti yksi syy siihen, että Viron valtio osti Eesti Raudteen takaisin itselleen.Huomasin topiikissa #1530 maininnat "Construction Procurement of this project starts in the middle of 2011"
ja "Works @ Tallinn-Keila-Riisipere (track repairs and catenary repairs) will start at 2012 till the end of 2013"
Eli valmistelut Pärnun suunnan radan uudistamiseksi alkaa piakkoin.
..Muistan, että olisin nähnyt jonkun wanhan radan kulkevan Viro-Latvia rajaakin pitkin..
Lähteiden mukaan Valgasta kulki länteen rajan suuntaisesti Latvian puolella 750mm kapearaiteinen rautatie Rujienaan 1897 - 9.1944 ja sitä liikennöi Eesti Vabariigi Raudtee 1920-1940. Rujiena sijaitsi ainakin vielä 1990-luvulla leveäraiteisen Pärnu - Riika -radan varrella.
Valga - Koikküla -välillä on ollut rata sekä kokonaan Viron puolella että osaksi Latvian alueen kautta, mutta ajankohdista ei ole tietoa. Arvaan, että aluksi rata kulki jälkimmäistä reittiä ja että se on siirretty Viron puolelle naapurusten itsenäistyttyä.
Niin, mitä luulette että olisiko siitä mitään etua/hyötyä jos Tarto-Valgan-Pärnu-Tallinna välillä olisi "kehärata"
Pieni kysyntä varmaan osittain johtuu noiden junien uskomattomasta hitaudesta. Maantie Tallinnasta Pärnuun on 130 km hyvin sujuvasti etenevää väylää, alkupäässä parikymmentä kilometriä moottoritietä ja loppuosallakin rajoitus pääosin 100 km/h. Keskustasta keskustaan autolla 1,5 h ja pikavuorobussillakaan tuskin enempää kuin 2 h, kun nuo junat ajavat lähemmäs 3 h. Junia siis varmaankin käytetään lähinnä noille väliasemille suuntautuviin matkoihin.Aikataulun mukaan Tallinnan ja Pärnun välillä kulkee kaksi matkustajajunaparia päivässä. Jos junakyydin kysyntä tällä välillä on näin pientä, niin se olisi varmaan vielä vähäisempää Pärnu - Valga (- Tarto) -välillä.
Työt olivat käynnissä 70-luvulla kapearaiteisten osuuksien leventämiseksi, mutta ensimmäinen leveäraiteinen henkilöjuna kulki tämän koko yhteysvälin läpi vasta 17.7.1981. Vuonna 1992 läpimenevä liikenne jo lopetettiinkin. Sittemmin myös rata on suurelta osin purettu eli jäljellä ovat vain osuudet Riiasta Skulteen ja Tallinnasta Pärnuun. Investointi ei aivan tainnut ehtiä maksaa itseään takaisin.Leveäraiteinen Riika-Rūjiena -rata avattiin 1938, mutta edelleen Pärnun suuntaan liikenne jatkui kapearaiteisena, kunnes 70-luvulle tultaessa kapearaiteisia ratoja lakkautettiin urakalla ja tilalle tuli samaa reittiä seurannut Riika-Rūjiena-Pärnu-Tallinna rata.