Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Rupesin tässä miettimään, että vanhat ja uudet junat varmasti kulkevat jonkin aikaa limittäin, eikö niin? Siitä seuraava kysymys, onko vanhoissa junissa raput matalampia laitureita varten?
Kyllä, raput on. Matalampiakin laitureitahan on nytkin käytössä.
Miksi ei? Vaatii vain vähän enemmän aikaa ja reilaushenkeä. Reitti on seuraava: Tallinna-Valga-Riika-Daugavpils-Vilna-Kaunas-Sestokai-Varsova. Pieniä haasteita luo se, että nopein junayhteys Tallinnasta sujuvalla vaihdolla Valgassa Riian junaan lähtee niin aikaisin, ettei siihen Suomen laivoista ehdi. Daugavpilsissä on pakko yöpyä ja jatkaa matkaa kohtalaisen aikaisin seuraavana aamuna. Mutta siitä pääseekin jo saman päivän aikana Varsovaan asti. Inter Rail -lippu alka toki kelvata vasta Puolan rajan jälkeen.Mutta Baltianmaiden läpi Keski-Eurooppaan ei junalla mennä, ehkäpä sitten bussilla.
Inter Rail -lippu alka toki kelvata vasta Puolan rajan jälkeen.
Baltiassa itsekin jonkin verran junailleena muutama huomio:
1) Virolaiset junat ovat hitaita ja ankeita, mutta ne eroavat suomalaisista edukseen siinä, että niiden aikatauluihin voi luottaa. Samanlainen käsitys on myös Latvian ja Liettuan radoilta.
2) Onko LG:n Venäjältä tulevalla junalla mahdollista matkustaa EU:n sisällä, kuten Daugavpilsin ja Vilnan välillä? Eikö tämä ole samantyyppinen EU:n ulkorajan ylittämistä vaativa juna kuin Allegro tai Tolstoykin vai onko siinä sisäliikenteeseen tarkoitettuja erillisiä vaunuja?
3) PKP:n juna ei ainakaan silloin, kun itse olen sillä Sestokain ja Varsovan väliä kulkenut, ole pysähtynyt Mockavassa, vaan ainoa stoppi Suwalkin ja Sestokain välillä on ollut selkeästi Puolan puolella oleva Trakiszki. Kansainvälinen lippu, joka LG:n tiskillä kirjoitettiin, mainitsi kyllä M:n ainoaksi kauttakulkupaikaksi. Mene tiedä...
Lipsahdettiinpa taas vähän kauemmas Virosta, mutta kun nuo Baltian yhteydet ovat omintakeisuudessaan kiinnostavia...
Uudelle Koidulan raja-asemalle johtaa suora yhteys Oravan suunnasta eli Petseriin ei tarvitse mennä. Piusa on Koidulasta eteenpäin kohti Valgaa. Teoreettisesti siellä on kolmioraide, mutta sen yksi kärki lienee jo Venäjän puolella.Tuli katsottua karttaa ja tuo Piusa näkyy olevankin Petseri-Valga reitin varrella, mietin vain että käykö junat Venäjän puolella kääntymässä vai olisiko tehty kolmioraide, joka ei Venäjän puolelle mene.