Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Mikä niissä nyt niin kauheasti täristää ja jyristää? Kyllä ainakin ne Scalat, joista minulla on kokemusta, kulkevat aivan sivistyneesti. Tuleeko vanhemmiten moottorin tuennasta värinää, vai onko tosiaan vanhemmissa L94 alustoissa liian kova jousitus? Muistelen muissa koreissa L 94 alustan toimineen jousituksineen kaikkineen hyvin. Nämä uudet K-alustaiset menevät mielestäni 90 nopeudessakin aivan upeasti, ja moottori kiertää n.1500 r/min. Voimaa on, vaikka moottori on pieni. Olen sekä ajanut, että matkustanut niillä viikoittain, eikä ole huomauttamista - tosin uusissa Volvoissakin matkustusmukavuus on moitteeton. Istuimet yms. on sellaiset, mitä kukakin autoihinsa tilaa, kyllä Scalaankin saa varmasti vaikka turistiluokan penkit, jos vaan haluaa...
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

En tiedä, mitä muut miettivät näistä kirjoituksista, mutta minun mielestä täällä Scalan arvostelulla ei ole mitään tekemistä Concordia Bus Finlandin uutisien kanssa.

MODEDIT/kuukanko: jaettu keskustelu omaksi viestiketjukseen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, meni tosiaan jo eri aiheeseen, mutta kun ei millään malta Scanian ystävänä itseään hillitä...kaikenkaikkiaan Lahti kaupunkibussit ovat kehittyneet mielestäni todella ihailtavan paljon esim. Lahti 400 malleista, ja ylipäätään on hatun nostoinen asia, että kotimainen kori vielä kilpailee ulkomaisten rinnalla ainakin Suomessa - vientiä Scalalla ei kovin paljoa kuitenkaan ole. Osa 8700 malleista kaiketi vielä Suomessa tehdään, mutta jotenkin harmittaa, kun eivät enää Scanian päälle tee, niikun vanhoina Carruksen aikoina...makunsa kullakin.
 
Täytyy sanoa että pitää ajaa sillä bussilla mitä isäntä ostaa. Asiallisia pelejä molemmat. Volvo 8700le omasta mielestä parempi matkustaa kuin scala scania, Ärsyttävintä kuljettajan kannalta on L94ub alustan etupään käytös joka vastaa traktorin jousitusta. Raharengistäkin tippuu kolikot mukulakivi kadulla. Uudessa scalassa on typerä monitoimiviiksi johon kyhäilty kierrettävä pyhkijäin toiminta, helposti päälle menevät pitkät valot, sekä vilkku joka ei tahdo mennä sitten millään päälle. Molemmissa on nykyajajan hitaat ovet, tosin scalassa ovien ei tarvitse olla täysin auki kun voit sulkea ne.
 
Tosiaan tuo vilkun käyttö - olen alusta asti voinut vain hämmästellä, miten jäykkäliikkeinen vilkkuviiksi on saatukin liikkuva kojetaulu-Volvoihin. Siinä tarvitaan jo voimain käyttöä, ja osoittaa miten suunnittelupuoli on vieraantunut käytännöstä. Scaniassa sen osittaa tuo älytön vilkunpalautus pienellä ratin liikkeellä...pysäkille ajaessa jo usein vilkku sammuu - ärsyttävää! Tämä lasinpyyhkijöiden käyttö on myös huononnus, mutta se tulee kaiketi kuorma-autojen "vaihderobotin" viiksen paikan muutoksesta ratin viereen. Tähän kuitenkin tottuu melko nopeasti, ja käyttö on loogista. Kaikenkaikkiaan kuitenkin pikkuasioita, jos verrataan millä ennenvanhaan ajettiin...
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Se, ettei Scalaa ole tarkoitettu kivipäällysteiselle kadulle, millainen Hämeenkatu on.

Pitää olla joku Monstertruck, ettei kivipäällysteinen katu tärise liikaa. Itse en tiedä ainuttakaan bussimallia, joka olisi oikeasti tasaisen tien veroinen kivikadulla. Ehkä joku isokorinen Eagle menettelee.
 
Scania vs. jousituksella varustetut kaupunkibussit ;)

Pitää olla joku Monstertruck, ettei kivipäällysteinen katu tärise liikaa. Itse en tiedä ainuttakaan bussimallia, joka olisi oikeasti tasaisen tien veroinen kivikadulla. Ehkä joku isokorinen Eagle menettelee.

Ei toki voi olla mukulakivikatu tasaisen asfalttiväylän veroinen ajo/matkustusmukavuudeltaan, sen tajunnee jokainen. Mutta vaikkapa L94 -alustaista Scalaa voisi verrata 90-luvun loppupään B10BLE -alustaiseen Lahti 402:een. Jälkimmäinen menee matalampiprofiilisista pyöristään huolimatta huomattavan äänettömästi, pehmeästi ja mukavasti Hämeenkadulla... Vaikka ajokilometrejä takana parhaimmillaan moninkertainen määrä vertailukohteina olleisiin Scaloihin.
 
Vs: Scania vs. jousituksella varustetut kaupunkibussit ;)

Josko nyt kuitenkin ymmärrettäisiin, mistä linja-autojen ostamisessa on kysymys.

Ei niitä valita yrityksiin vilkkuviiksen tai kattoluukun toteutuksen tai vaihteiston ulinoiden taajuuden miellyttävyyden, eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla edes merkin (!) perusteella. Oleellisia asioita ovat vain ostohinta, käyttötaloudellisuus, huolto, korjaukset, varaosat, jälkimarkkinat ja se, että ostettava auto täyttää tilaajan vaatimukset.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Joo, siitä kaupunkibussien terävimmästä kärjestä voidaan olla montaa mieltä.
Ollaan vaan montaa mieltä, mutta omasta mielestäni ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään Volvo 8700LE menee reilusti esimerkiksi Scanian Scalan edelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Ollaan vaan montaa mieltä, mutta omasta mielestäni ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään Volvo 8700LE menee reilusti esimerkiksi Scanian Scalan edelle.

On se matkustajankin kannalta parempi. Itse pidän Volvo 8700LE:stä jo sen takia, että se on avarampi kuin esimerkiksi Scala. Scalassa on jotenkin pimeää, tai sellainen vaikutelma tulee kun vertaa juuri Volvoon esimerkiksi. Tuntuu se Volvo lisäksi ihan mukavasti kulkevan, hyvää kyytiä.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Olen vasta kerran päässyt näitä uusia kaksiakselisia Volvoja ajamaan ja yllätyin kyllä, taisi olla auto 487, jota ajoin muistaakseni. Ketterän tuntuinen ja mukava, hiljainen. Kulkeekin pehmeästi ja voimaa on riittämiin, vaikka litroja on vaan 7.

Scalalla ajelin tuossa ennen kesälomia Espoon viittätöista muutaman kiekan, ei hassumpi, ohjaus oli nopeampi, ainakin se siltä tuntui kun niin pienellä kääntämisellä jyrkkäänkin paikkaan sen käänsi. Polkimista tykkään kyllä erittäin paljon, muutenkin ihan mukava tuo Scalakin, Volvo tämä 8700 sarja on vaan kuitenkin ehkä enemmän käteensopiva, johtuuko sitten ajetuista kilometreistä vai mistä, mutta jotenkin tuntuu loogisemmalta tuo Volvo. Nää on näitä makuasioita.
 
Vs: Concordia Bus Finland Oy Ab Uutiset

Scalalla ajelin tuossa ennen kesälomia Espoon viittätöista muutaman kiekan, ei hassumpi, ohjaus oli nopeampi, ainakin se siltä tuntui kun niin pienellä kääntämisellä jyrkkäänkin paikkaan sen käänsi. Polkimista tykkään kyllä erittäin paljon, muutenkin ihan mukava tuo Scalakin, Volvo tämä 8700 sarja on vaan kuitenkin ehkä enemmän käteensopiva, johtuuko sitten ajetuista kilometreistä vai mistä, mutta jotenkin tuntuu loogisemmalta tuo Volvo. Nää on näitä makuasioita.
Tervehdys kolleega!

Jep, kyllähän Scalallakin töitä ihan mieluusti tekee, uusi Volvo vaan on piirun verran parempi. Itse ajelen CBF476:lla (eli "terraario-Scala") ihan säännöllisesti ja muutama kohta siinä pudottaa pisteitä heti. Pienet riippupolkimet ovat mielestäni sopimattomat raskaaseen kalustoon, kuten bussiin. En ainakaan minä tykkää niistä. Ovet ovat hyvin ronkelit ja sen ovienavausviikseä saa tempoa joskus monta kertaa ennenkuin ne suostuvat toteamaan bussin tietokoneelle, että kuljettaja yrittää epätoivoisesti avata ovia. Lisäksi Volvo ymmärtää vieläkin, että bussinkuljettajan työpaikka eli ohjaamo on paras olla hieman korkeammalla kuin vaikkapa henkilöautossa, kiitos siitä. Tämä auttaa kuljettajaa havainnoinnissa ja ennakoinnissa. Scalassa istutaan melkoisen alhaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on sitten testattu uudet Volvo 8700LE-telit linjalla ja kummallakin vaihteistotyypillä eli zF:llä ja Voithilla.

Kyllä voi olla autoilla eroa, kun niihin isketään erimerkkinen vaihteisto! Omasta mielestäni Voithilla varustettu Volvo 8700LE/B12BLE on ehdoton ykkönen kaupunkibusseissa tätä nykyä. Ei mitään niitä nykimisiä ja epätasaisuutta, jota 6-vaihteisessa zF-versiossa ilmenee alinomaa ja rivakasti pääsi liikennevaloista liikkeelle. Ei jää jalkoihin, mutta kuitenkin meno on tasaista ja mukavaa. Hidastin ja jarrut toimivat juuri niin kuin pitääkin. Olihan ihan ilo tehdä töitä tällä työkalulla!

Olisipa muuten mielenkiintoista kokeilla Voith-vaihteista Scalaa ihan vertailun vuoksi (jos sellainen olisi olemassa).
 
Viimeksi muokattu:
Olisipa muuten mielenkiintoista kokeilla Voith-vaihteista Scalaa ihan vertailun vuoksi (jos sellainen olisi olemassa).
...varsinkin uudella EEV-tason K280-alustalla, jossa suurin vääntö 1400 Nm tulee esille jo moottorin käyntinopeudella 1000 1/min ja jatkuu pitkään... Euro4:n mopoversio K230 taitaisi sitä vastoin hyytyä jo ensi metreille.
 
Takaisin
Ylös