Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

No täytyy olla kerrankin takatuupparin kanssa samaa mieltä ja todeta riippupolkimet hyväksi. Ihme kitinää bussikuskeilla, teillä ei oo ees vaihdekeppiä sekotettavana ja nuristaan jostain vilkunviiksien paikoista jne.
PS: synkroonirenkaat on kädettömille ja naisille!

Jaa... Ilmeisesti myös käynnistys avaimesta/napista ja ohjaustehostin kuuluvat tähän kastiin;)
 
No täytyy olla kerrankin takatuupparin kanssa samaa mieltä ja todeta riippupolkimet hyväksi. Ihme kitinää bussikuskeilla, teillä ei oo ees vaihdekeppiä sekotettavana ja nuristaan jostain vilkunviiksien paikoista jne.
Vilkkuviiksi on linja-autossa jatkuvassa käytössä risteysten lisäksi mentäessä pysäkeille ja lähdettäessä taas liikkeelle. Jos se on surkeasti toteutettu, alkaa se ennen pitkää ärsyttämään päivän mittaan. Scania on tässä(kin) aiheessa epäonnistunut mielestäni Volvoa useammin. Jos vilkun joutuu laittamaan päälle kolmekin kertaa samalle pysäkille ajettaessa, mutta risteyksissä se ei sitten palauta, ei ole suunnittelu kovin nappiin osunut.

Taidan olla jo ennenkin ilmoittautunut riippupolkimien vastustajaksi, mutta teen sen taas.
 
JOo samaa mieltä tästä vilkkuviiksestä. Scalassa se on vähän turhan loivalla kääntämisellä pois päältä. Saa tosiaan kolmestikin napsautella sitä päälle tai pitää sormella sen päällä.

Volvossa on mielestäni sentään tämä asia kunnossa. Vilkkuviiksi on vahva ja selkeä toiminen. Sen saa nätisti pidettyä sormella päällä, kun se naksahtaa takaisin rattia käännettäessä. Eli kun lähtee pysäkiltä, niin pitää sormea kytkimellä ja kun se palautus naksahdus tulee, niin sen vilkun saa näin jäämään päälle ja kun on tilanne OK niin sormi vain ylös ja vilkku pois päältä.

Teen näin yleensä aina, koska mielestäni tuo vilkku napsahtaa liian aikaisessa vaiheessa pois päältä, jos sormella ei jatka viiksen alaspitämistä niin kauan kun auto on suorassa ja kaistalla, jolloin sen voi ottaa hyvillä mielin pois.

Minulla on sellainen periaate, että villkutan kunnolla kun sieltä lähden, ettei voi sitten kukaan tulla sanomaan, että kun se villkkukin lähti heti pois päältä kun bussi sieltä pysäkiltä lähti.

Mitä mieltä täällä ollaan tästä?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Samaa mieltä!
Ne bussit suorastaan vahingoittivat ihmisoikeuksia :D

:shock: Eri mieltä! Volvo 8700LE on parasta mitä rahalla on saanut ;) Sääliksi käy matkustajia, mutta myös kuljettajia jotka joutuvat kärsimään Scalan nykivästä ja kolisevasta kyydistä :(
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

:shock: Eri mieltä! Volvo 8700LE on parasta mitä rahalla on saanut ;) Sääliksi käy matkustajia, mutta myös kuljettajia jotka joutuvat kärsimään Scalan nykivästä ja kolisevasta kyydistä :(
Sen verran puutun tähän että nuo Jokeri Scalat tulevat eri vaihteisto-ohjelmalla kuin aikaisemmat(1301-1304 sarjasta kahdessa pitäisi olla sama), ei ole nykivää meno enää :lol: Ja jos sattuu minun ajettavakseni nykivä yksilö niin takaan että ei nyi kauaa :mad:
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Sen verran puutun tähän että nuo Jokeri Scalat tulevat eri vaihteisto-ohjelmalla kuin aikaisemmat(1301-1304 sarjasta kahdessa pitäisi olla sama), ei ole nykivää meno enää :lol: Ja jos sattuu minun ajettavakseni nykivä yksilö niin takaan että ei nyi kauaa :mad:

Toivottavasti 1303:ssa ei ainakaan ole sitten se ohjelma, sillä matkustin sillä tässä eräänä päivänä h39:llä ja vaihteisto lykkäsi kaikki 6-vaihdetta mahdollisimman nopeasti sisään ja hidastaessa tietysti taas kaikki vaihteet alas. Moottori oikein ravisti tietyissä kohdissa kun vaihde oli liian iso tilanteeseen nähden. :( Parissa risteyksessä bussi teki sen mikä mullekin käy aika usein teli-scalalla, enkä osaa sitä välttää. Eli esim. Liikennevaloihin rullatessa, valojen vaihtuessa vihreäksi, kiihdytyksen alussa moottori "ryntäyttää" pienellä vaihteella, jolloin niskat taittuu ja sitten kerrasta ladataan kolme vaihdetta ylös :roll:
Tosin eihän se Scalan vika ole, että Scanian K-sarjan alusta on surkea :( L94 on täysin eri maata
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Toivottavasti 1303:ssa ei ainakaan ole sitten se ohjelma, sillä matkustin sillä tässä eräänä päivänä h39:llä ja vaihteisto lykkäsi kaikki 6-vaihdetta mahdollisimman nopeasti sisään ja hidastaessa tietysti taas kaikki vaihteet alas. Moottori oikein ravisti tietyissä kohdissa kun vaihde oli liian iso tilanteeseen nähden. :( Parissa risteyksessä bussi teki sen mikä mullekin käy aika usein teli-scalalla, enkä osaa sitä välttää. Eli esim. Liikennevaloihin rullatessa, valojen vaihtuessa vihreäksi, kiihdytyksen alussa moottori "ryntäyttää" pienellä vaihteella, jolloin niskat taittuu ja sitten kerrasta ladataan kolme vaihdetta ylös :roll: :( L94 on täysin eri maata
Voin kertoa; siinä EI ole oikea ohjelma :lol: Ja kyllä sen "ryntäyksen" pystyy välttämään, vaatii vaan kärsivällisyyttä ;)
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

:shock: Eri mieltä! Volvo 8700LE on parasta mitä rahalla on saanut ;) Sääliksi käy matkustajia, mutta myös kuljettajia jotka joutuvat kärsimään Scalan nykivästä ja kolisevasta kyydistä :(
Muutenkin tuolla linjalla on kärsitty monet vuodet liian pienestä kalustosta matkustajamäärään nähden, ja tämä tilanne ei tule muuttumaan miksikään nyt seuraavaan seitsemään vuoteen...

Volvo 8700LE on hyvin huollettuna ja ylläpidettynä yksi mukavimmista linja-automalleista, joita pääkaupunkiseudun liikenteestä löytyy. Nobinan ongelma ei koskaan ole ollut huono kalusto, vaan hyvän kaluston rappeuttaminen huonoksi olemattomalla ylläpidolla. Ikaruksistakin oli useammasta runko poikki moottorin kohdalta takaa.
 
Vs: Scania vs. jousituksella varustetut kaupunkibussit ;)

Josko nyt kuitenkin ymmärrettäisiin, mistä linja-autojen ostamisessa on kysymys.

Ei niitä valita yrityksiin vilkkuviiksen tai kattoluukun toteutuksen...

Toisaalta tämä ei ehkä joskus olisi pahitteeksi. Siis kuunnella niitä jotka niillä vehkeillä tekee töitä.
Nykybusseissa matkustamon peilit ovat päin peetä, taustapeilit on viritelty mitä ihmeellisimpien heiluvien viritysten varaan, ohjaamon portti on varustettu kolisevalla häikäisyseinällä, sisävalojen nappuloista ei tapahdu samoja asioita kun ennen, vaan joutuu ottamaan polttimoita pois sammuttaakseen ylimääräisen valon ja joku toimistossa istuva puuaivo on keksinyt sijoittaa hyödyttömän valvontakameran näytön loimottamaan keskelle kojetaulua näkökentän esteeksi.. Nämä siis vain esimerkkeinä suunnittelun kukkasista ;)
 
Tuosta Scanian ja ZF-vaihteiston toiminnasta...saadaan muuten todellakin auto toimimaan aivan eri tavalla, kun ohjelma vaihdetaan! Ääripää on se, että auto menee jatkuvasti ikäänkuin liian isolla vaihteella jyristäen. Kulutukseen ei kuitenkaan niin iso vaikutus, mitä luulisi. Moottorin ja vaihteiston kestävyyteen tuollainen väkinäinen meno voi olla pahasta.
 
Takaisin
Ylös