Volvo 8700LE vs. Lahti Scala

Vs: Uudet bussit, syksy 2009

Tai takana poikittain pystyssä (CN/N113, B7/9TL), jolloin sen voiman välittämiseen tarvitaan erityinen ns. kulmavaihde, joka siis toimittaa voiman "kulman takaa" vetoakselistoon.

Vristo, taisit syksyn ja talven aikana päästä ajelemaan molempien pajojen uusimpia tuotoksia. Mitkä oli hyviä ja huonoja puolia, niitä varmaan oli molemmissa.

Volvoissa jotain ongelmia lienee jos/kun kaikki YTV:n kilpailussa voittaneet yritykset olisivat Scalaa haluneet.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2009

Miksi nuo KUB-Scalat muuten pitävät sellaista outoa "kumisevaa pärinää" mutta ei koko aikaa? Tulee päättärin talojen seinästä läpi se typerä möykkä...
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2009

Miksi nuo KUB-Scalat muuten pitävät sellaista outoa "kumisevaa pärinää" mutta ei koko aikaa? Tulee päättärin talojen seinästä läpi se typerä möykkä...

Paineilmakompressori pitää ääntä kun CAN-väylästä tulee viesti, että säiliö tarttee ilmaa tai jos kuljettaja muistaa ajaessaan rullata/jarruttaa nätisti jolloin myös kerätään ns. ylipainetta säiliöön. Tämä siis esiintyy uudemman sarjan Scanioissa riippumatta korivalmistajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Scanian koneissa on mielestäni semmoinen voimakas, *roksuttava* moottorinääni. Alustan miellyttävyydestä taas en osaa oikein kuvailla.

Volvojen moottorit eivät äännä niin korviintuntuvina taasen.

Scalan penkit ovat kaksois-rivallisia ja ylöspäin suippenevia, jotenkin kartiomaisia. Istuinasento ei kaikistellen ole niitä kaikkein miellyttävimpiä; ne tuntuvat istuessa ikäänkuin *luistavan*... :icon_frown:
Volvon 8700LE:t ovat ajomukavuudeltaan ja penkeiltään miellyttäviä. Viime talvena Koskilinjat käytti ykköslinjallaan #53:a ja #79:ää. Niissä ilmeni ovivikaisuutta talvisaikaan. Nyt ykköstä ajelevat enimmäkseet Scalat.

V.Alamäen Volvo8700LE:t ovat sisustukseltaan tosi pirteän värisiä, ja istuimet ovat varsin ryhdikkäät. Seutuliikenteeksi kohtalaisen pitkähköllä reitillä, n. 40km -tämä on suurta plussaa matkamukavuuden kannalta. :D
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2009

Se liittyy polttoainatalouteen, eli ilmaa "tehdään" säiliöihin silloin, kun tehoa ei tarvita auton liikutteluun. Säiliöiden paine on tavallista korkeampi. Takaosan korotuksesta riittää napinaa, mutta ainakin minä yli 180 cm pituisena mahdun sinne oikein hyvin - ja on se ainakin Volvon ratkaisua parempi. Peräänajotilanteessa on turvallisempaa istua korkeammalla. Pitää myös muistaa, ettei takaosan korotuksen syy ole Lahden Autokorin, vaan Scanian, joka vähensi alustavalikoimasta kallistetun moottorin pois. Sitäpaitsi nämä uudemmat on paremman näköisiä, ja takaikkunasta tulee kunnolla valoa sisälle.
 
No täytyy nyt 204 cm:n mittaisena sanoa, että takaosan ikkunoista ei kyllä muuta näy kuin asfalttia. Tällaista ongelmaa ei ole missään muussa autotyypissä.
 
Niissä ilmeni ovivikaisuutta talvisaikaan. :D

Tämä ovivikaisuus Volvoissa on melko yleistä varsinkin keskiovessa. Se jää usein suljettaessa rakoselleen eikä sulkeudu muuten kuin pakolla - pitämällä viikseä koko ajan toiminta-asennossa. :icon_frown:

Kuljettajan "yksiö" on Volvoissa myös älyttömän ahdas, jos kuljettajalla on vaikkapa eväsreppukin mukana. Scaloihin verrattuna Volvot kulkevat kuitenkin huomattavasti pehmeämmin esim. Tampereen Hämeenkadun nupukivetyksellä.
 
Jos näin matkustajan ominaisuudessa pitäisi valita Scala-scanian ja Volvo 8700LE:n välillä, niin Volvolle annan ääneni. Niissä kyyti on paljon pehmeämpää, kuin Scalassa. Erityisesti tykkään B12BLE-alustaisista Volvoista, se 12 litran koneen ääni ja voimakkaasti muriseva moottorijarru kuulostavat todella miehekkäältä :biggrin:
 
Ajomukavuuden perusteella itselläni voiton vie ehdottomasti nuo Volvot. Kaikki tarvittavat nappulat saa huomattavasti paremmin käden ulottuville kuin Scaloissa, eikä ajon aikana tarvitse esim. lähteä "kyyristelemään" lastenvaununapin kanssa.

Scala sopii puolestaan muuten hyvin käteen, mutta uudemmissa Scaloissa on mielestäni suunnittelussa mentiin metsään mm. riippupolkimien kanssa (uusimmista lienee jo moiset poistettu, mutta mielestäni jo kokeilunakin turhan omalaatuinen). Ajamiseen ei näillä polkimilla tahdo saada oikein minkäänlaista tuntumaa. Eikä tuo vilkku/lasinpyyhin-yhdistelmäviiksikään sieltä parannusten parhaimmasta päästä ainakaan ole. Vilkun palautuskin on näissä monitoimiviiksissä turhan herkkä.

Volvolle tulee miinusta noista turhan kovaäänisistä ovipuhaltimista, jotka löytyvät ainakin TKL:n autosarjassa #87-#93. Automaatti-ilmastointi pitää huolen siitä, että puheen desibelejä saa tasaisin väliajoin nostaa, kun nämä päättävät alkaa hönkimään. Toinen miinus tulee noista jatkuvista oviongelmista. Useimmiten juurikin noiden keskiovien kanssa, mutta joidenkin yksilöiden kanssa on itselläni ollut ongelmaa, ettei etuovi tahdo sulkeutua edes viiksestä pakottamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai hyviä riippupolkimia mihinkään ole sentään hylätty? Kerrankin helpot ja kevytkäyttöiset jarrut. Kuorma-autoissa aivan normaalia riippupolkimien käyttö.
 
Eikai hyviä riippupolkimia mihinkään ole sentään hylätty? Kerrankin helpot ja kevytkäyttöiset jarrut. Kuorma-autoissa aivan normaalia riippupolkimien käyttö.

En osaa sanoa varmaksi, löytyykö aivan uusimmista mallista, Scaloja/Scanioita kun ei ole pariin vuoteen taloon tullut. Itse olen tottunut noihin "perinteisiin" polkimiin, enkä itse ole niillä jarruttamista raskaaksi tai hankalaksi kokenut. Päinvastoin, riippupolkimisilla on ainakin itselläni vaikea saada täysin tasaista jarrutusta aikaiseksi.
 
En osaa sanoa varmaksi, löytyykö aivan uusimmista mallista, Scaloja/Scanioita kun ei ole pariin vuoteen taloon tullut. Itse olen tottunut noihin "perinteisiin" polkimiin, enkä itse ole niillä jarruttamista raskaaksi tai hankalaksi kokenut. Päinvastoin, riippupolkimisilla on ainakin itselläni vaikea saada täysin tasaista jarrutusta aikaiseksi.
Riippupoljin vielä menee jarrupolkimena, mutta kaasupolkimena se aivan hirveä! Jalka saa siinä huonommin tukea ja pidemmän ajorupeaman aikana kipeytyykin! Scanian rattikin on mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan; paras Scanian ratti oli 70-luvun lopun mallinen musta 2-puolainen.
 
Eikai hyviä riippupolkimia mihinkään ole sentään hylätty? Kerrankin helpot ja kevytkäyttöiset jarrut. Kuorma-autoissa aivan normaalia riippupolkimien käyttö.
Onnekseni en ole joutunut metriäkään ajamaan tuollaisella "roikkupoljin-Skaalalla". Toteanpa vain, että nykypäivän Volvoissa olevia EBS-ohjattuja, perinteisellä lattiaan saranoidulla polkimella käytettäviä jarruja miellyttävämpiä saa hakea.
 
No täytyy olla kerrankin takatuupparin kanssa samaa mieltä ja todeta riippupolkimet hyväksi. Ihme kitinää bussikuskeilla, teillä ei oo ees vaihdekeppiä sekotettavana ja nuristaan jostain vilkunviiksien paikoista jne.
PS: synkroonirenkaat on kädettömille ja naisille!
 
Kyllä se minullakin on niin, että mielummin istun siinä 8700:n ratin takana kuin Scalan. Kokemusta on vanhemmista ja uudemmista Scaloista aika paljon, sekä uusista 8700:sta (esim. HelB 200-400-sarjojen Scalat ja 1000-sarjan Scalat sekä 900-sarjan 8700:set, Koskelan autoista).

Matkustajana: ehdottomasti myös 8700. Scalan penkit ovat jotakin ihan hirvittävää, tuntuu koko ajan kuin valuisi pois penkeiltä. 8700:n penkit puolestaan tuntuvat tukevan paremmin istumista, aivan kuin ne nojaisivat hieman taaksepäin kun Scalan penkit puolestaan eteenpäin.
 
Takaisin
Ylös