VR hankkii matkustajavaunuja

Kuinkahan tuo nyt sitten menee, voiko osan alun perin hankittavaksi suunnitellusta vaunumäärästä siirtää optiolukuun vai onko optiovaunumäärä juuri se, joka alkuperäisessä hankintailmoituksessa ilmoitettiin eli 185 kpl? Optio on niin suuri, että sillä luvulla korvataan sitten jo myös yksikerroksiset IC-vaunut eikä vain sinisiä vaunuja. Hetken päästä varmaan jo uutisoidaan, että yksikerroksiset IC-vaunut ovat elinkaarensa päässä - mitään ei ole tehtävissä saneeraamallakaan. Myllyojalle vaan.
 
Kuinkahan tuo nyt sitten menee, voiko osan alun perin hankittavaksi suunnitellusta vaunumäärästä siirtää optiolukuun vai onko optiovaunumäärä juuri se, joka alkuperäisessä hankintailmoituksessa ilmoitettiin eli 185 kpl? Optio on niin suuri, että sillä luvulla korvataan sitten jo myös yksikerroksiset IC-vaunut eikä vain sinisiä vaunuja. Hetken päästä varmaan jo uutisoidaan, että yksikerroksiset IC-vaunut ovat elinkaarensa päässä - mitään ei ole tehtävissä saneeraamallakaan. Myllyojalle vaan.

Jaa, jaa. Olen käsittänyt, että yksikerroksiset Ex-vaunut tulisivat suurilta osin korvaamaan nykyisen sinisen kaluston noissa Kepu-suomen veturivetoisissa taajamajunissa, että tokkopa niitä heti romutetaan.

Sääli sinänsä, kun näin jatketaan ajamista naurettavan isoilla yksiköillä matkustajamääriin nähden ja käännetään veturia asemilla.
 
Alla olevan linkin uutisen mukaan 27 kaksikerrosvaunun tilaus sisältää 10 makuuvaunua ja 17 Edo-ohjausvaunua.
Ohjausvaunuja tulee siis vielä lisää jo tilattujen ja osittain jo toimitettujen 25 vaunun lisäksi.
Tällainen tieto kannustaa spekuloimaan kaikenlaista. Edojen määrä lopputilanteessa olisi hyvin samansuuruinen kuin mitä Ekstra-vaunuja Edb on tällä hetkellä. Onko ajatus, että jossain vaiheessa kaikissa tai lähes kaikissa IC-rungoissa olisi toisessa päässä Edo? Jos on, niin silloin yksikerroksiset IC-vaunut tippuvat näistä kokoonpanoista pois. Niihin tuskin enää tullaan asentamaan ohjausvaunuajoon tarvittavia tietoliikennekaapelointeja. Ja tuossa vaiheessa IC:t ainakin osuuksilla Helsinki - Tampere - Seinäjoki - Oulu ja Helsinki - Kouvola tullaan suunnittelemaan sn200-aikatauluille.

Tietenkin Ex+Expt+Rx-kokoonpanoilla voi ajaa tuossa vaiheessa lyhyenmatkan IC:itä ilman tiettyjä palveluita. Jos IC-konseptiajatteluun ei tällainen kuulu, voi junat nimetä pika- tai taajamajuniksi.
 
En voi välttyä ajatukselta, että Edo-ohjausvaunujen hankinta ja niiden käyttöön siirtyminen on osoittanut erittäin onnistuneeksi ratkaisuksi VR:llä.
 
Tällainen tieto kannustaa spekuloimaan kaikenlaista. Edojen määrä lopputilanteessa olisi hyvin samansuuruinen kuin mitä Ekstra-vaunuja Edb on tällä hetkellä. Onko ajatus, että jossain vaiheessa kaikissa tai lähes kaikissa IC-rungoissa olisi toisessa päässä Edo? Jos on, niin silloin yksikerroksiset IC-vaunut tippuvat näistä kokoonpanoista pois. Niihin tuskin enää tullaan asentamaan ohjausvaunuajoon tarvittavia tietoliikennekaapelointeja. Ja tuossa vaiheessa IC:t ainakin osuuksilla Helsinki - Tampere - Seinäjoki - Oulu ja Helsinki - Kouvola tullaan suunnittelemaan sn200-aikatauluille.

Onhan se ollut jo jonkun aikaa suunnitelmissa laittaa kaikkiin juniin Edot. Vähän ihmetyttää miksi niitä tarvitsi tilata lisää, ihan kuin VR olisi liikennettä laajentamassa. En tosin tiiä onko esim. Porin junien muuttuminen IC-kalustolla ajettaviksi vaikuttanut asiaan.

Ensimmäiset ERd:t kun tuli liikenteeseen, ajettiin yksi kesä IC 43/58 kokonaan kaksikerroksisena ja sn200. Aikatauluja ei muistaakseni viilattu sn160->sn200 aikatauluiksi.

Noiden viimeisten perus IC-junien muuttaminen kokonaan kaksikerroksisiksi ei ole sinänsä mikään ongelma, eihän niiden peruskokoonpanossa ole enään muuta kuin yksi ykskerros vaunu + joissakin ykskerros ravinteli. Sr3:t kun tulee, niin saadaan lisää Edo-kelpoisia vetureita.
 
Jos ajatellaan taloudellisesti, niin viimeisten sinivaunujen tilalle ei tarvita mitään vaan leikataan liikennettä. Orivesi-Seinäjoki ja Haapamäki-Jyväskylä junat pois ja Mäntästä pohjoiseen rata purkuun kun tavarajuniakin menee niin hintsusti. Sama juttu koko Huutokoski-Parikkala välille sekä Siilinjärvi-Viinijärvi. Tulevaisuus on kumipyörillä ja raskailla yhdistelmillä.
 
Vs: VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

VR hankkii 20 uutta kaksikerroksista vaunua Intercity-liikenteeseen. Paikkamääränsä perusteella vaunutyyppi lienee tuttu peruskaksikerroksinen päivävaunu Ed. VR:n lehdistötiedote
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaunuhankinta lisää VR:n kapasiteettia kerralla melkein puolet OnniBusin koko bussilaivaston kapasiteetista. Näyttää, miten pysyvästi laskeneet hinnat ovat palauttaneet junamatkustamisen ylivoima-aseman kaupunkien välisessä liikenteessä, mitä bussiliikenne meinasi uhata.
 
Vaunuhankinta lisää VR:n kapasiteettia kerralla melkein puolet OnniBusin koko bussilaivaston kapasiteetista. Näyttää, miten pysyvästi laskeneet hinnat ovat palauttaneet junamatkustamisen ylivoima-aseman kaupunkien välisessä liikenteessä, mitä bussiliikenne meinasi uhata.

Olisikohan kuitenkin tiedotteen uhosta huolimatta kyse myös korvausinvestoinnista.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:49 ----------

Kansa vaatii: Keksit takaisin!

Lopetin itse Ekstra-luokan käytön sen jälkeen kun keksit poistettiin.

Keksit ovat suurina määrinä syötyinä epäterveellisiä.;)
 
Olisikohan kuitenkin tiedotteen uhosta huolimatta kyse myös korvausinvestoinnista.
Ei ole. VR:llä ei ole käytössään tällä hetkellä yhtään yksikerroksista matkustajavaunua päiväjunissa, jotka voisi korvata. VR pyrkii, että Suomessa on Euroopan uusin päivävaunukalusto, mutta tavoite on jo saavutettu, joten VR:n ei myöskään "tarvitse" romuttaa vanhimpia 90-luvun lopun Ed-vaunuja. Yöjunissa on edelleen joitakin yksikerrosvaunuja, mutta tuskin kaksikerroksisia päivävaunuja aiotaan yöjunissa käyttää. Näiden 20 vaunun hankkiminen ei ole järkevää, koska yksikerrosvaunuja (Ex ja Expt) olisi voitu käyttää hitailla reiteillä kuten Tampere-Pori, joilla ei kuitenkaan voida ajaa 200 km/h, ja käyttää näiltä vapautuvaa kalustoa lisäämään Ed-vaunuja nopeille reiteille. Tämä olisi kuitenkin uhannut sitä, että Suomessa on Euroopan uusin päivävaunusto.
 
Näiden 20 vaunun hankkiminen ei ole järkevää, koska yksikerrosvaunuja (Ex ja Expt) olisi voitu käyttää hitailla reiteillä kuten Tampere-Pori, joilla ei kuitenkaan voida ajaa 200 km/h, ja käyttää näiltä vapautuvaa kalustoa lisäämään Ed-vaunuja nopeille reiteille. Tämä olisi kuitenkin uhannut sitä, että Suomessa on Euroopan uusin päivävaunusto.

Toki nopeuden puolesta näin olisi voinut tehdä, mutta nyt VR tarjoaa tasalaatuista IC-kokemusta.
 
Yöjunissa on edelleen joitakin yksikerrosvaunuja, mutta tuskin kaksikerroksisia päivävaunuja aiotaan yöjunissa käyttää
Itse asiassa Helsinki - Rovaniemi ja Helsinki - Kemijärvi -reittien kokoonpanoissa on yksikerroksisten Expt-vaunujen lisäksi jo nyt Ed-vaunujakin. Per juna siis yksi kpl kummankinlaisia vaunuja ja sitten ravintolana Rx, joka sekin on yksikerroksinen. Mutta Ed ei ole vieras näky esim. junissa IC 265 ja IC 273. Avoimesta datasta voi tarkistaa, että tuollaista kalustoa on Rovaniemelle ja siitä ylöskin päin mennyt yöjunissa esimerkiksi viime yönä.

On maksiminopeuden lisäksi kaksi asiaa, jotka tekevät kaksikerroksisesta kalustosta asiakasystävällisempää verrattuna Ex- ja Expt-vaunuihin: kaksikerroksisessa kalustossa on ilmastointi ja niihin on esteetön pääsy (ei tietenkään kaikkiin osastoihin, mutta yksikerrosvaunuihin esteetöntä pääsyä ei ole lainkaan).
 
Takaisin
Ylös