Lisäksi sähköpistokkeet ja langaton verkko ovat merkittäviä tekijöitä ainakin työmatkalaisille.
Nuo on mun havainnon mukaan yksikerroksisissakin, en kylläkään tiedä onko ihan kaikissa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lisäksi sähköpistokkeet ja langaton verkko ovat merkittäviä tekijöitä ainakin työmatkalaisille.
Nuo on mun havainnon mukaan yksikerroksisissakin, en kylläkään tiedä onko ihan kaikissa.
Ei ole. VR:llä ei ole käytössään tällä hetkellä yhtään yksikerroksista matkustajavaunua päiväjunissa, jotka voisi korvata. VR pyrkii, että Suomessa on Euroopan uusin päivävaunukalusto, mutta tavoite on jo saavutettu, joten VR:n ei myöskään "tarvitse" romuttaa vanhimpia 90-luvun lopun Ed-vaunuja. Yöjunissa on edelleen joitakin yksikerrosvaunuja, mutta tuskin kaksikerroksisia päivävaunuja aiotaan yöjunissa käyttää. Näiden 20 vaunun hankkiminen ei ole järkevää, koska yksikerrosvaunuja (Ex ja Expt) olisi voitu käyttää hitailla reiteillä kuten Tampere-Pori, joilla ei kuitenkaan voida ajaa 200 km/h, ja käyttää näiltä vapautuvaa kalustoa lisäämään Ed-vaunuja nopeille reiteille. Tämä olisi kuitenkin uhannut sitä, että Suomessa on Euroopan uusin päivävaunusto.
VR on taas siirtänyt sivuraiteille vandaalien armoille pötkön Ex-vaunuja (voi olla, että mukana on Expt-tyyppiäkin). Turkulaiset töhertelijät olivat kuvien perusteella nämäkin vaunut jo löytäneet.
Eikö tätä sekoilua ole mahdollista saada loppumaan juridisin keinoin? Eikö ole olemassa pykälää, joka kieltäisi VR-yhtymää altistamasta käyttökelpoista kalustoa tuholle?
Yksikerros-IC-vaunujen poistamista ei oikeastaan voi perustella mitenkään. Niissä on alipainevessat, automaattiovet ja muistaakseni ilmastointikin (tai jos ei ole, niin hyvin on ilma kiertänyt ainakin niillä matkoilla, jolloin itse olen ollut kyydissä).
Olisiko näistä vaunuista mahdollista kunnostaa lähiliikennejunia rakentamalla osaan vaunuista toiseen päätyyn ohjaamo ja asentamalla moottorit? Luulisi olevan ainakin taloudellisempaa ajaa näistä kunnostetuilla kaksi- tai kolmivaunuisilla yksiköillä esim.Pirkanmaan ja Pohjanmaan paikallisliikennettä kuin kahden tsendoliinon yhdistelmällä.
VR:n osalta vaunuja tuhoava toiminta on edesvastuutonta. Silti edelleen löytyy ihmisiä, jotka puolustavat sen henkilöliikennemonopolia.
Yksikerros-IC-vaunujen poistamista ei oikeastaan voi perustella mitenkään. Niissä on alipainevessat, automaattiovet ja muistaakseni ilmastointikin (tai jos ei ole, niin hyvin on ilma kiertänyt ainakin niillä matkoilla, jolloin itse olen ollut kyydissä).
Mä en löytänyt tuosta juttua siellä. Laitatko linkin?Ne jotka ovat Vorgia seuranneet tietävätkin, että Ed-vaunujen tilaus on peruttu. 20 Ed:n sijaan kunnostetaan 18 Ex-vaunua hitaille reiteille, mutta niiden kapasiteetti vastaa vain puolta suunnitellun tilauksen kapasiteetista.
http://vaunut.org/kuva/122141?lv=2017&tag0=7|Ex|Mä en löytänyt tuosta juttua siellä. Laitatko linkin?
Asia selvisi. Vorgissa oli liikkeellä väärää tietoa eikä Ed-vaunujen tilausta ole peruttu. Kuitenkin 18 Ex-vaunua kunnostetaan kapasiteetin kasvattamiseksi entisestään.
Tässä tuore YLEn uutinen, vanhat vaunut korjataan ja palautetaan liikenteeseen, "lähinnä yöjuniin":
https://yle.fi/uutiset/3-9934926
Yksi reitti jonne 1-kerrosvaunut voisi palauttaa olisi rantarata koska siellä ei IC-kalustolla kumminkaan voi ajaa kahtasataaa. Samalla voitaisiin palauttaa pysähdykset Espoossa ja Kirkkonummella.