VR hankkii matkustajavaunuja

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uu...paasiaisen-liput-myyntiin-2411--201120170904/

"Paikkoja lisätäkseen, VR on päättänyt kunnostaa 18 vanhempaa, yksikerroksista IC-vaunua. Vaunut otetaan vuoden 2018 aikana käyttöön hitaammissa, 140 km/h kulkevissa pohjoisen yö- ja päiväjunissa. Tämä mahdollistaa modernin, nopeamman kaluston siirtämisen ruuhkareiteille, joille saadaan siten 1100 istumapaikkaa lisää. Jo elokuussa kotimaan kaukoliikenteeseen lisättiin 1700 uutta asiakaspaikkaa, kun uudet, 2014 tilatut ohjausvaunut saatiin kokonaisuudessaan käyttöön. Elokuussa VR tilasi 20 uutta kaksikerrosvaunua, joiden 2300 uutta asiakaspaikkaa saadaan liikenteeseen vuoden 2019 aikana. "

Eli eiköhän nuo pistetä pohjoisen yöjuniin ja Rovaniemi-Oulu(-Kuopio) päiväjuniin, joissa rataosien/muun kaluston nopeus (sr1 140km/h, yksikerroksiset ravintolavaunut "rk" 160km/h?) estää 200km/h nopeuden käytön sekä kaluston vaihtotöitä (veturin & autovaunujen siirtoja) suoritetaan jo nykyisinkin.
 
Mahdetaanko noihin yksikerroksisiin laittaa remontissa väylä ohjausvaunua varten? Jos ei, niin en usko, että tulevat Rantaradan normaaliin liikenteeseen. Veturinvaihtoihin Helsingissä ei liene paluuta.

Oliko tuo väylä kakskerrosvaunuissa alusta alkaen vai onko sekin lisätty jälkikäteen? Minkälainen liitin/kaapeli siinä on?
 
Minua kiinnostaa myös kysymys, mihin pendolinot siirtyvät. Yksi ajatushan ymmärtääkseni tässä on, että ruuhkaisimpia pendolinoja lähinnä Helsingistä Tampereelle (ja eteenpäin) korvattaisiin ic-junilla.
 
Minkälainen liitin/kaapeli siinä on?

Ohjausvaunuyhteys on osittain kahdennettu, ja se käyttää UIC-kaapelia (useampipinninen versio) sekä EP-jarrukaapelia. Yksikerroksisista vaunuista puuttuu EP-liittimet, enkä ole varma niiden UIC-liittimien pinnimäärästäkään.
 
Eiköhän Ex+Expt+Rx-yhdistelmistä yksi tule jokaiseen yöjunarunkoon ja loput niille linjoille, joista aiemminkin on tässä yhteydessä puhuttu, eli Tampere-Pori, Tampere-Turku, Oulu-Rovaniemi ja Oulu-Kajaani/Kuopio. Jokunen jäänee vararunkoonkin.
Yöjunien muuksi kalustoksi riittävät kaksikerrosmakkarit sekä niiden toimivuuden kannalta välttämätön rahtivaunu, päivävuoroissa mukaan pitää ottaa kaksikerrospaketista Edfs ja Edb, jotta kaikki IC:n palvelutuotteet ravintolavaunun plus-paikkoja lukuunottamatta saadaan toteutumaan.
 
Eiköhän Ex+Expt+Rx-yhdistelmistä yksi tule jokaiseen yöjunarunkoon ja loput niille linjoille, joista aiemminkin on tässä yhteydessä puhuttu, eli Tampere-Pori, Tampere-Turku, Oulu-Rovaniemi ja Oulu-Kajaani/Kuopio. Jokunen jäänee vararunkoonkin.
Yöjunien muuksi kalustoksi riittävät kaksikerrosmakkarit sekä niiden toimivuuden kannalta välttämätön rahtivaunu, päivävuoroissa mukaan pitää ottaa kaksikerrospaketista Edfs ja Edb, jotta kaikki IC:n palvelutuotteet ravintolavaunun plus-paikkoja lukuunottamatta saadaan toteutumaan.
Edo-vaunuja hankittiin liikaa, ja koska niitä ei voi sijoittaa keskelle junaa, niitä on pakko käyttää Tampere-Pori/Turku-junissa. Kun mukaan pitää saada myös Edfs ja Edb, ei näissä junissa ole tarvetta Ex:ille, koska kapasiteetti riittää jo noilla kolmella vaunulla.

Yöjunien kaikki Ed:t korvataan tietenkin Ex:illä. Kahteen suosituimpaan runkoon voisi tulla 2xEx ja kahteen muuhun 1xEx. Näihin tarvittaisiin silloin kuusi Ex:ää. Yhden vararungon kaksi Ed:tä voitaisiin korvata Ex:illä, joihin niitä tarvittaisiin neljä. Oulu-Rovaniemi junissa on liikenteessä neljä Ed:tä, joista vain puolet voidaan korvata, jotta matalalattiaisuus säilyy. Korvaamiseen riittänee 2xEx. IC 65/70:ssä on yksi Ed, joka voidaan korvata kahdella Ex:llä. IC 700/701:n Ed:n korvaamiseen riittänee yksi Ex. Oulu-Kajaani-junissa on kaksi Ed:tä, jotka voidan korvata kahdella Ex:llä, koska matkustajamäärä ei edellyttäne suurempaa kapasiteettiä. Jäljelle jäänyttä yhtä Ex:ää voidaan pitää varalla tai käyttää vararungon pidennykseen, sillä vararungolla on usein kapasiteettiongelmia. Ed-vaunuja vapautuisi 12 kpl.
 
Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut? Ainakin tuossa Savonradalla pyörii jokunen moinen.
Se, että Ex-sarjaa kunnostetaan saman verran kuin on Expt- ja Rx-vaunuja, viittaa selvästi siihen, että näistä muodostetaan 18 kolmen vaunun (yksi jokaista) nippuja, jotka sitten sijoitellaan parhaaksi katsottavalla tavalla yöjuniin ja rauhallisemmille rataosuuksille. Inva-, lasten- ja bisnes-palveluiden toteutumisen takia päiväjunapötköön on kuitenkin kytkettävä myös kaksi kaksikerrosvaunua.
 
Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut?

Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo. Mahtoiko tuo olla normaalia kalustokiertoa? Vai olenko niin pihalla, että en ole kuullut Sr1:n kauko-ohjattavuudesta?
 
Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut? Ainakin tuossa Savonradalla pyörii jokunen moinen.
Kaikissa Helsinkiin kulkevissa vararunkoja lukuun ottamatta pitäisi olla Edo. IC 65/70:ssä se ei aina ole ensimmäisen vaunu Helsingin päästä, koska siellä on usein vankivaunu Nom. Syrjäseuduilla käytetään edellen jonkin verran Edottomia runkoja.
Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo. Mahtoiko tuo olla normaalia kalustokiertoa? Vai olenko niin pihalla, että en ole kuullut Sr1:n kauko-ohjattavuudesta?
Nyt kun niitä Edoja on liikaa, niitä joudutaan väkisin sijoittamaan lähes jokaiseen junaan. Ne eivät ole yhteensopivia Sr1:n kanssa, vaan veturia vaihdetaan päästä toiseen entiseen malliin.
 
Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo.

Ainakin osalla Tampereen ja Turun välisistä junista on yhteinen vaunustokierto Helsingin ja Turun välisten junien kanssa.
 
Edoja ei suinkaan ole liikaa, on vain liian vähän vetureita joita voi ohjata Edo:sta.
 
Edoja ei suinkaan ole liikaa, on vain liian vähän vetureita joita voi ohjata Edo:sta.
Niillä junilla, jotka eivät kulje Helsinkiin, ei ole Edoille erityistä tarvetta. Esimerkiksi Tampere-Pori junissa veturin vaihto sujuu helposti ja nopeasti.
 
Niillä junilla, jotka eivät kulje Helsinkiin, ei ole Edoille erityistä tarvetta. Esimerkiksi Tampere-Pori junissa veturin vaihto sujuu helposti ja nopeasti.

On Edoilla merkitystä myös niillä linjoilla, joilla kulkusuunta vaihtuu kesken matkan.
 
Kaksisuuntaisen junarungon kääntäminen on tietenkin huomattavasti helpompaa kuin veturivetoisen. Lyhyin kääntymisaika on se mikä kuljettajalta kuluu kävellä junan päästä päähän. Veturin vaihtaminen vaatii ainakin 10 minuuttia ja vapaan rinnakkaisen taiteen.
Juha
 
Lyhyin kääntymisaika on se mikä kuljettajalta kuluu kävellä junan päästä päähän.

On siinä muutakin ajankulua kuin kävely. Saapuneen ohjaamon laittaminen pimeäksi ja lähtevän ohjaamon käyttöönotto. Lähtöpäässä on ajallisesti enin määrä JKV:n tietojen lataamista. Sen jälkeen kun tiedot on syötty, voidaan pyytää Finraililta kulkutietä ja se ottaa siinä firmassa omat aikansa. Lyhyt yhden Dm12:n vaunun kääntö toiseen ajosuuntaan on kuusi minuuttia. Vaunun pelkkä läpikävelyhän tapahtuu paljon nopeammin.

Kaikki päänvaihdot ja ympäriajot VR:n mitä erilaisimmilla kalustoilla sekä eri liikennepaikoilla on kellotettu löysät minuutit poisottaen minuutintarkasti VR:n ja VML:n työrauhan takaamiseksi. Veturien ympäriajot isoilla risteysasemilla ovat kaikkein eniten aikaaottavia.
 
Takaisin
Ylös