http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uu...paasiaisen-liput-myyntiin-2411--201120170904/
"Paikkoja lisätäkseen, VR on päättänyt kunnostaa 18 vanhempaa, yksikerroksista IC-vaunua. Vaunut otetaan vuoden 2018 aikana käyttöön hitaammissa, 140 km/h kulkevissa pohjoisen yö- ja päiväjunissa. Tämä mahdollistaa modernin, nopeamman kaluston siirtämisen ruuhkareiteille, joille saadaan siten 1100 istumapaikkaa lisää. Jo elokuussa kotimaan kaukoliikenteeseen lisättiin 1700 uutta asiakaspaikkaa, kun uudet, 2014 tilatut ohjausvaunut saatiin kokonaisuudessaan käyttöön. Elokuussa VR tilasi 20 uutta kaksikerrosvaunua, joiden 2300 uutta asiakaspaikkaa saadaan liikenteeseen vuoden 2019 aikana. "
Eli eiköhän nuo pistetä pohjoisen yöjuniin ja Rovaniemi-Oulu(-Kuopio) päiväjuniin, joissa rataosien/muun kaluston nopeus (sr1 140km/h, yksikerroksiset ravintolavaunut "rk" 160km/h?) estää 200km/h nopeuden käytön sekä kaluston vaihtotöitä (veturin & autovaunujen siirtoja) suoritetaan jo nykyisinkin.
"Paikkoja lisätäkseen, VR on päättänyt kunnostaa 18 vanhempaa, yksikerroksista IC-vaunua. Vaunut otetaan vuoden 2018 aikana käyttöön hitaammissa, 140 km/h kulkevissa pohjoisen yö- ja päiväjunissa. Tämä mahdollistaa modernin, nopeamman kaluston siirtämisen ruuhkareiteille, joille saadaan siten 1100 istumapaikkaa lisää. Jo elokuussa kotimaan kaukoliikenteeseen lisättiin 1700 uutta asiakaspaikkaa, kun uudet, 2014 tilatut ohjausvaunut saatiin kokonaisuudessaan käyttöön. Elokuussa VR tilasi 20 uutta kaksikerrosvaunua, joiden 2300 uutta asiakaspaikkaa saadaan liikenteeseen vuoden 2019 aikana. "
Eli eiköhän nuo pistetä pohjoisen yöjuniin ja Rovaniemi-Oulu(-Kuopio) päiväjuniin, joissa rataosien/muun kaluston nopeus (sr1 140km/h, yksikerroksiset ravintolavaunut "rk" 160km/h?) estää 200km/h nopeuden käytön sekä kaluston vaihtotöitä (veturin & autovaunujen siirtoja) suoritetaan jo nykyisinkin.