Jos kyse on tosiaan ollut vain yhden virkailijan yksittäisestä mokasta, niin sitten juttu on ehkä paisunut yli äyräidensä. Lehtijutuista saa kuitenkin kuvan, että asiassa olisi toimittu ihan ohjeiden mukaan. IL:n jutun mukaan asiakas olisi ollut yhteydessä myös asiakaspalveluun.
VR:n mukaan hän ei ollut vielä perjantaina ollut yhteydessä asiakaspalveluun.. Enemmin kuitenkin uskon VR:ltä tullutta tietoa, kuin Iltalehden juttua joka on selkeästi vähän paisunut ja asiasta on tehty iso asia..
---------- Viestit yhdistetty klo 12:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:19 ----------
Jos virkailijan ohje on, ettei osittain käytettyä sarjalippua voi hyvittää, sitä ei ehkä sitten voi hyvittää. Virkailija tekisi ehkä virheen, jos sen hyvittäisi. Ja on asiakaskin tehnyt tässä virheen ja lipunmyyntikone ja ensimmäisen junan konnari, kun sen matkan otti ja teki lipusta hyvityskelvottoman.
Ja todennäköisesti virkailija tuskin edes tiesi että automaatti on myynyt lipun, jolla ei voi suoraan Helsingin ja Turun välillä matkustaa. Hyvin voi olla mahdollista että asiakas selittänyt niin että virkailija ymmärtänyt että asiakas itse ostanut väärän lipun ja kuitenkin on sillä päässyt Turkuunkin. Tässä tapauksessa virkailija varmaan käsittänyt juurikin niin kuin kerroin, ja ohjannut sitten soittamaan asiakaspalveluun jos haluaa "valituksen" tehdä. VR:ltä ei myöskään saa hyvityksiä suoraan lipputiskiltä muutenkaan mm. myöhästymis tapauksissa. Lippujen peruutuksissa kylläkin varmaa, mutta silloinkin pitää heidän lyödä järjestelmään kaikki jne. Tuota tuskin olisi voinut tehdä suoraan lipputiskiltä käsin.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:19 ----------
Välillä kyllä ihmetyttää VR:n osaamattomuus hoitaa julkisuuskuvaansa. Ensin yhtiö ampuu jalkaansa jonkun typerän ja yksinkertaisesti korjattavissa olevan asian kanssa ja kun asia nousee julkisuuteen, tiedotus rientää välittömästi ampumaan toiseenkin jalkaan pitkittämällä asian vellomista julkisuudessa. Onko se niin vaikeaa pahoitella tapahtunutta ja ilmoittaa korjaavista toimenpiteistä? Käsittämätöntä tunarointia.
Pysyppä nyt housuissas... VR:hän on myöntänyt virheen, on pahoitellut asiaa, on julkaissut asiasta tiedotteen jossa LUVATAAN että tässä tapauksessa ja AINA niinkuin on ollut aikasemminkin niin järjestelmävirheen vuoksi väärät liput korvataan täysi hintaisina + ASIAN SELVITTELYSTÄ AIHEUTUNEET KULUT, eli esim. puhelumaksut asiakaspalveluun.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:19 ----------
Ei asiakkaalta saa vaatia tietoa siitä, mitä junatyyppejä minkäkin kaupunkien välillä kulkee milloinkin. Lipputiskiltä toki olisivat osanneet myydä oikean lipun, mutta kuitenkin VR haluaa nostaa itsepalvelukanavien osuutta lippumyynnistä. Silloin täytyy kantaa vastuu myös itsepalvelusta mahdollisesti aiheutuvista virheellisistä hankinnoista.
Jos asiakkaalta EI SAA VAATIA tätä tietoa, miten asiakas voi sitten osata ostaa vaikkapa Helsinki - Hämeenlinna sarjalipun, jossa kulkee sekä taajama/pikajunia että IC ja pendolino junia? Pitääkö automaatin listata jokaikinen junavuoro jossa jompikumpi vaihtoehto käy? Sitäkö tarkoitat? Kyllähän asiakkaan nyt pitää tietää minkälaiseen junatyyppiin on lippua ostamassa. Jos ei tiedä, niin sitten valitsee sen "Kaikki junat" sarjalipun.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:19 ----------
Onko muuten enää olemassa sellaisia (vilkasliiikenteisiä) yhteysvälejä, joilla taajama- ja pikajuniin kelpaavalla sarjalipulla on käytännössä mitään virkaa?
Mitä tarkoitat vilkkaalla? Mikä on sinulle vilkas? Onhan mm. Helsinki - Tampere välillä taajamajuna liikennettä 2-3tunnin välein + yöpikajunat aamulla ja illalla. Seinäjoki - Vaasa välillä menee säännöllisesti taajamajunia. Oulu - Rovaniemi, Kouvola - Kotka satama, Helsinki - Kouvola (-Kotka satama) jne. Onhan niitä olemassa.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:19 ----------
VR:n automaateista siis saa sarjalippuja taajama- ja pikajuniin väleille joilla tällaisella ei (käytännössä) pääse matkustamaan. Automaatti ei myöskään anna varoitusta, mikäli olet tällaista ostamassa. Asia on VR:n tiedossa, mutta ohjeena se, ettei osittain käytettyjä sarjalippuja voi hyvittää.
Tälläinen virhe on olemassa ja se kuulemma tullaan korjaamaan. Tuo ohje koskee niitä tapauksia jolloin asiakas on itse tahalteen ostanut väärän lipun, tai asiakkaalla ei olekkaan käyttöä kaikille sarjalipuille.