Siis en ole nähnyt ko. lippua, mutta käsittääkseni siinä ei lue junatyyppejä, joihin se kelpaa, eikä aiheesta ollut mitään ohjeistusta automaatin luona, minkä VR itsekin toteaa. Vähänkään järjellisesti toteutettu automaatti tai verkkokauppa ei myisi kelvottomia lippuja. Epäkelvon yhdistelmän toteaminen tietokoneohjelmassa ei ole mitään rakettitiedettä. Lehtijutuista ilmenee, että vika on ollut VR:llä tiedossa, mutta sitä ei ole korjattu (itselläni on ihan perskohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta verkkokaupan kanssa), ja että lipunmyyntiä on ensin ohjeistettu olemaan korvaamatta. Ts. vastuu väärin toimivasta tietojärjestelmästä on vieritetty asiakkaalle, ja korvauskäytäntöä muutettiin siinä vaiheessa, kun aiheesta tuli lehtijuttuja. Tarkoitan siis lippuluukulla voimassa olevaa käytäntöä. Haastattelussa johtajat varmaan sanovat, että myyjät toimivat väärin, mutta se ei paljon asiakasta jälkikäteen lämmitä.