339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Turun suunnan täytyy olla VR:lle aikamoinen painajainen. Matka on suhteellisen lyhyt, joten junan kumipyöriä korkeammasta huippunopeudesta on vain vähän hyötyä. Lisäksi rautatie on kiemurteleva, epäsuora ja pääosin yksiraiteinen. Kaksiraiteisella osuudella kaukojunat kulkevat samoilla radoilla lähijunien kanssa. Kilpailijana on toisaalta suora ja nopea moottoritie, joka on pahimmillaankin vähemmän ruuhkainen kuin pääradan kanssa kilpailevat motarit. Sen kilpailijan kanssa on mahdoton pärjätä, kun ei ole mitään valtteja.
Vuosikaudet Turkuun on ajettu tyhjähköillä junilla, jotka pysähtyvät suhteellisen tiuhaan, vaikka ne on brändätty samaan nippuun harvemmin pysähtyvien pääradan junien kanssa. Nopeutta saadaan lisää vähentämällä pysähdyksiä, mutta on vaikea uskoa, että niitä vähiä matkustajia tulisi lisää, jos juna kulkeekin jatkossa pysähtymättä ohitse. On kyllä vähän hassua, että "Intercity" pysähtyy jossain Kirkkonummella. Toisaalta pysähtymättä Turusta Helsinkiin kulkeva juna jättää palvelematta kaikki väliasemien asukkaat eikä siltikään pärjää kilpailussa edullisen bussin kanssa. Junan vahvuus, jos sellaista tuolla reitillä on onkaan, on palvella niitä paikkoja, joihin bussit eivät kulje. Turun bussit eivät aja Karjaan tai Kirkkonummen kautta, koska suora tie ei mene sieltä.
Espoon pysähdyksen siirto Leppävaaraan harmittaa henkilökohtaisella tasolla, sillä kaukojuna Espoosta Helsinkiin oli mukavampi ja edullisempi kuin täyteen ahdettu HSL-juna. Pk-seutua ajatellen luulen silti, että Leppävaarasta on enemmän iloa VR:lle kuin Epekepestä. Leppävaaran merkitys työpaikka-alueena ja varmaan asuinalueenakin on suurempi. Samalla tuo tietysti tarkoittaa sitä, että Keski-Espoosta ei enää kuljeta junalla Turun suuntaan, vaan matka taittuu jatkossa autolla tai bussilla.
Mitä sitten Turun junille oikein pitäisi tehdä? Olen vähän sitä mieltä, että lähi- ja kaukoliikenne olisi syytä yhdistää jonkinlaiseksi interregioliikenteeksi. Ajettaisiin puhtaita kaupunkijunia Leppävaaraan ja Kauklahteen ja sitten Helsingistä Turkuun interregioliikennettä, jota ei yritetä brändätä pendolinoksi tai maitolaiturilla pysähtyväksi intercityksi. Mennään kerran tunnissa Helsinki–Pasila–Leppävaara–Espoo–Kirkkonummi–Siuntio–Inkoo–Karjaa–Salo–Kupittaa–Turku, käytetään Sm5:a paremmin sisustettuja sähkömoottorijunia joiden kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sallivat aika monta pysähdystä ilman että matka-aika pitenee kohtuuttomasti. Ei yritetä kilpailla bussin tai auton kanssa, kun se kilpailu on tällä reitillä joka tapauksessa tuhoon tuomittua. Kerätään matkustajat ehkä pääosin muilta yhteysväleiltä kuin Helsinki–Turku. Jos kysyntä on kovin itäpainotteista, niin ajetaan sitten tunneittain myös Knummelle tai Siuntioon päättyvää vuoroa (joka voidaan ensi hallituskaudella jatkaa Hankoon, kun rkp on taas hallituksessa), jolloin saadaan puolen tunnin vuoroväli vilkkaimmalle osuudelle.
Vuosikaudet Turkuun on ajettu tyhjähköillä junilla, jotka pysähtyvät suhteellisen tiuhaan, vaikka ne on brändätty samaan nippuun harvemmin pysähtyvien pääradan junien kanssa. Nopeutta saadaan lisää vähentämällä pysähdyksiä, mutta on vaikea uskoa, että niitä vähiä matkustajia tulisi lisää, jos juna kulkeekin jatkossa pysähtymättä ohitse. On kyllä vähän hassua, että "Intercity" pysähtyy jossain Kirkkonummella. Toisaalta pysähtymättä Turusta Helsinkiin kulkeva juna jättää palvelematta kaikki väliasemien asukkaat eikä siltikään pärjää kilpailussa edullisen bussin kanssa. Junan vahvuus, jos sellaista tuolla reitillä on onkaan, on palvella niitä paikkoja, joihin bussit eivät kulje. Turun bussit eivät aja Karjaan tai Kirkkonummen kautta, koska suora tie ei mene sieltä.
Espoon pysähdyksen siirto Leppävaaraan harmittaa henkilökohtaisella tasolla, sillä kaukojuna Espoosta Helsinkiin oli mukavampi ja edullisempi kuin täyteen ahdettu HSL-juna. Pk-seutua ajatellen luulen silti, että Leppävaarasta on enemmän iloa VR:lle kuin Epekepestä. Leppävaaran merkitys työpaikka-alueena ja varmaan asuinalueenakin on suurempi. Samalla tuo tietysti tarkoittaa sitä, että Keski-Espoosta ei enää kuljeta junalla Turun suuntaan, vaan matka taittuu jatkossa autolla tai bussilla.
Mitä sitten Turun junille oikein pitäisi tehdä? Olen vähän sitä mieltä, että lähi- ja kaukoliikenne olisi syytä yhdistää jonkinlaiseksi interregioliikenteeksi. Ajettaisiin puhtaita kaupunkijunia Leppävaaraan ja Kauklahteen ja sitten Helsingistä Turkuun interregioliikennettä, jota ei yritetä brändätä pendolinoksi tai maitolaiturilla pysähtyväksi intercityksi. Mennään kerran tunnissa Helsinki–Pasila–Leppävaara–Espoo–Kirkkonummi–Siuntio–Inkoo–Karjaa–Salo–Kupittaa–Turku, käytetään Sm5:a paremmin sisustettuja sähkömoottorijunia joiden kiihdytys- ja jarrutusominaisuudet sallivat aika monta pysähdystä ilman että matka-aika pitenee kohtuuttomasti. Ei yritetä kilpailla bussin tai auton kanssa, kun se kilpailu on tällä reitillä joka tapauksessa tuhoon tuomittua. Kerätään matkustajat ehkä pääosin muilta yhteysväleiltä kuin Helsinki–Turku. Jos kysyntä on kovin itäpainotteista, niin ajetaan sitten tunneittain myös Knummelle tai Siuntioon päättyvää vuoroa (joka voidaan ensi hallituskaudella jatkaa Hankoon, kun rkp on taas hallituksessa), jolloin saadaan puolen tunnin vuoroväli vilkkaimmalle osuudelle.