Jos yritetään hetki ajatella puhtaalta pöydältä, ilman menneisyyden painolastia, niin eikö lopputulema olisi suurin piirtein seuraava:
- suurten kaupunkien väliset nopeat yhteydet, suuret matkustajamäärät -> juna (vaikkapa Helsinki–Vaasa tai Tampere–Oulu)
- erikoisemmat yhteysvälit suuresta pieneen taikka pienten välillä, hitaammat yhteydet, ohuet matkustajavirrat -> bussi (vaikkapa Helsinki–Askola tai Kouvola–Lappeenranta)
- pitkät yhteysvälit, kohtuulliset matkustajamäärät -> lentokone (vaikkapa Helsinki–Oulu tai Helsinki–Rovaniemi)
Junan liikuttaminen on kallista, joten porukkaa pitää olla paljon, jotta kustannus per matkustaja on edullinen. Bussin saa liikkeelle halvalla, joten hinta jää kohtuulliseksi silloinkin kun matkustajia on vain vähän – toisaalta bussin saa liikkeelle niin halvalla, että täyskuormitettu bussi on todella edullinen. Lentokone on kaikkein kallein, mutta sielläkin matkustajapaikka tulee kohtuuhintaiseksi, jos etäisyys on riittävän pitkä ja kone täynnä. Lisäksi lentokoneen "kohtuuhinta" on eri euromäärä kuin junan "kohtuuhinta", jos ajansäästö on useita tunteja (Oulu, Rovaniemi).
Yllä olevan nojalla on aivan loogista, että VR alkaa palvella junilla lähinnä suurten kaupunkien välisiä yhteyksiä. Se on tietysti kurjaa niiden kannalta, joille juna on aiemmin ollut se mukavin ja nopein vaihtoehto, mutta nyt joutuu tyytymään bussikyytiin tai kulkemaan omalla autolla.
Toisaalta tiheämmin pysähtyvillä junilla on myös roolinsa, mutta se edellyttää jo aika hyvää kuormaa taikka sitä, ettei busseista ole suoriksi kilpailijoiksi. Näin on vaikkapa rantaradalla, kun bussit kulkevat eri reittiä. Eikä pääradaltakaan lakkauteta esimerkiksi Hämeenlinnan-vuoroja, vaikka ne olennaisesti vähenevätkin.
VR on selkeästi valinnut linjansa. Se tahtoo nyt kuoria niitä kermoja, joita se olettaa kilpailijoiden kuorivan siinä vaiheessa kun matkustajaliikenne vapautuu. Aika näyttää, onko tuo linja oikea. Voi olla, että joku junaoperaattori tahtoo kerätä matkustajia pienemmiltä asemilta ja saa niitä riittävästi, jotta liikenne sen kustannusrakenteella kannattaa.