Edellä käytyyn keskusteluun liittyen löysin Iltalehden uutisen Suomen vilkkaimmista rautatieasemista. Melko uskomattomalta kyllä tuo tilasto ainakin kuulostaa. Lähiliikenne ei siinä ainakaan voi olla mukana.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Edellä käytyyn keskusteluun liittyen löysin Iltalehden uutisen Suomen vilkkaimmista rautatieasemista. Melko uskomattomalta kyllä tuo tilasto ainakin kuulostaa. Lähiliikenne ei siinä ainakaan voi olla mukana.
Toisaalta Pendolinoilla ei ole mutkista johtuvia nopeusrajoituksia, joten niillä on vielä enemmän aikareserviä.
Ei, vaan tunneittaista Regio-junaa Helsingistä Tampereelle saakka. Riihimäki–Lahti pyörii omalla painollaan ja kierrollaan, samoin Helsinki–Lahti–Kouvola. Tampere–Hämeenlinna-linjassa erillään Riihimäen suuntaan kulkevasta linjasta ei ole mitään järkeä.Käytännössä tämä tarkoittaisi kerran tunnissa oikorataa (Z) ja kerran tunnissa Rixun kautta (R) Lahteen sekä kerran tunnissa Hämeenlinnaan (H) kulkevia lähijunavuoroja. Ruuhka-aikoina mahdollisesti lisälähtöjä.
Hämeenlinna voisi hyvin palvella myös Pirkanmaan lähiliikenteen eteläisen linjan pääteasemana, jos tällainen liikenne joskus sikäläisen ELYn kilpailutettavaksi asti saataisiin.
Eiköhän se johda siihen, että OnniBusin linjoista joko F3 tai F3C alkaa pysähtyä Hämeenlinnassa ja piristää kilpailutilannetta siellä.
Lähemmäs kahtasataa nousevaa nopeutta ei turhien Rixujen ja Toijaloiden saati Lempäälän takia ole tarpeen hiljentää, mutta Hämeenlinna on oikea kaupunki...
Riihimäellä pysähtyminen on oleellista, koska sinne tule rata Lahdesta, ja Toijalassa, koska sinne tulee rata Turusta. Siksi onkin hyvä malli, että Helsingin ja Turun välinen juna pysähtyy näissä lähes joka tunti, ja lähes joka tunti sitten yksi juna ei pysähdy Tikkurilan ja Tampereen välillä.
LiVin karsimisen jälkeen ei ole enää tarpeellista, että kaikki kaukojunat pysähtyvät Rixussa, riittää joka toinen.
Toijala ei myöskään ole oleellinen pysähdys, kun Turun junaan kerkeää hyvin vaihtaa Tampereella.
LiVin karsimisen jälkeen ei ole enää tarpeellista, että kaikki kaukojunat pysähtyvät Rixussa, riittää joka toinen.
Toijala ei myöskään ole oleellinen pysähdys, kun Turun junaan kerkeää hyvin vaihtaa Tampereella.
LiVi:kö, eikö LVM?
Mainituista junista kello 9.23, 10.52 ja 14.57 lähtevät ovat taajamajunia. Nämä eivät enää kulje Helsinkiin, vaan Riihimäellä on vaihto R-junaan. Tämä pakkovaihto varmasti vähentää näiden junien houkuttelevuutta. Vaihto on laiturilta 7 laiturille 1, joten matkaa tulee tunnelissa. Polkupyörien ja lastenvaunujen kanssa vaihto on vaikea, sillä Riihimäellä on matalat laiturit. Pohjoiseen vaihto tehdään laiturilta 4 laiturille 7. Käytännössä siis mainittuna kuuden tunnin ajanjaksona kulkee kolme junaa Hämeenlinnasta Helsinkiin.Siis jos tarkastellaan sitä miten Hämeenlinnasta lähtee jatkossa junia esim. kello 9 ja 15 välillä, sieltä lähtee juna Helsinkiin 9.23, 9.49, 10.52, 12.49, 13.49 ja 14.57. Koska Hämeenlinnassa pysähtyvien IC- ja taajamajunien aikataulut limittyvät keskenään käytännössä Hämeenlinnasta on kumpaankin suuntaan tunnin vuoroväli.