Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei sitten tilattu 200 km/h-versioita. Aikatauluissa ja liikenteenohjauksessa huomiotava, että ei jää IC-junien jalkoihin. Toisaalta voidaan käyttää samoilla junavuoroilla (ei siis samoissa junissa) Pupujen kanssa, koska huippunopeus on sama.
Niin olisihan toi hienoa että junat kulkisivat kahtasataa. Saataisiin sitten vihdoinkin nostettua moottoriteiden suurin sallittu nopeus 140 km/h. Viimeksi ei mennyt läpi koska "se olisi silloin nopeampi vaihtoehto kuin juna"
Alkoiko liikennöinti nopeudella 200 km/h IC-junien osalta Suomessa todellakin jo 2007? Ensinnäkin IC-junissa oli tuolloin yksikerroksisiakin vaunuja, jotka eivät kahtasataa olisi sallineet. Vain IC2:t olivat kokonaan kaksikerroksisia. Niissäkin omien muistikuvieni mukaan 200 km/h:n laajamittainen hyödyntäminen alkoi vasta kesällä tai syyskesällä 2012. Muistikuvat ovat kuitenkin muistikuvia enkä halua perustaa argumenttiani vain niiden varaan. Vaunut.org:ssa erään kuvan kommentoinnissa on keskusteltu Sr2-veturien nopeusjutuista tässä. Linkin kuva itsessään ei liity Sr2:siin eikä 200 km/h nopeuksiin.Pendolinot ovat kulkeneet vuodesta 1995 lähtien vähintään 200 km/h ja Intercity-junatkin vuodesta 2007.
Ei sitten tilattu 200 km/h-versioita. Aikatauluissa ja liikenteenohjauksessa huomiotava, että ei jää IC-junien jalkoihin. Toisaalta voidaan käyttää samoilla junavuoroilla (ei siis samoissa junissa) Pupujen kanssa, koska huippunopeus on sama.
Tuota minäkin ihmettelin, miksi ei tilattu 200 km/h versiota? Niitä olisi voitu käyttää kaukojunissa ja toisaalta esim oikoradalla on niin pitkät välit asemien välillä että olisi kyllä hyötyä nopeammasta junasta.
According to VR, the new fleet will enter service in spring 2026. The trains will be introduced on the D, R, T, Z and M lines between Helsinki and Lahti, about 100km to the north.
The routes include a Helsinki Airport link via Tikkurila.
Alkoiko liikennöinti nopeudella 200 km/h IC-junien osalta Suomessa todellakin jo 2007?
Alkoiko liikennöinti nopeudella 200 km/h IC-junien osalta Suomessa todellakin jo 2007? Ensinnäkin IC-junissa oli tuolloin yksikerroksisiakin vaunuja, jotka eivät kahtasataa olisi sallineet. Vain IC2:t olivat kokonaan kaksikerroksisia. Niissäkin omien muistikuvieni mukaan 200 km/h:n laajamittainen hyödyntäminen alkoi vasta kesällä tai syyskesällä 2012. Muistikuvat ovat kuitenkin muistikuvia enkä halua perustaa argumenttiani vain niiden varaan. Vaunut.org:ssa erään kuvan kommentoinnissa on keskusteltu Sr2-veturien nopeusjutuista tässä. Linkin kuva itsessään ei liity Sr2:siin eikä 200 km/h nopeuksiin.
No oli tästä se hyöty, että päätin etsiä asian suhteen lisäinformaatiota Resiinan matkustajavaunuja käsittelevästä sähköisestä artikkelista. Artikkelin liitteenä on massiivinen vaunurekisteri. Listassa näkyy myös vaunujen Sn eli suurin sallittu (vaunun rakenteesta johtuva) nopeus. Yksikerroksisien IC-vaunujen Sn:ksi tuonne on merkitty järjestään 160 km/h. Minäkin muistelen, että jokin vaunuyksilö oli muutettu tilapäisesti nopeudelle 200 km/h, mutta tuossa listauksessa ei taida olla siitä mitään mainintaa.En löytänyt pikaisella haulla tälle vahvistusta Resiina-lehden Tasoristeys-palstoilta vuosilta 2007–2010 (en ehtinyt etsiä laajemmin), mutta muistan selvästi nähneeni liikenteessä yksikerroksisia IC-vaunuja (ainakin Ex-vaunuja), joissa oli sivuilla merkintä "200 km/h". Tämä ei tietenkään kerro mitään 200 km/h:n nopeuden hyödyntämisen alkuajankohdasta, vaan pelkästään sen, että myös joitakin yksikerroksisia vaunuja nähtävästi oli muutettu tuolle nopeudelle. Toisaalta se ei myöskään kerro varmuudella mitään siitä, että näitä olisi säännönmukaisesti käytetty sn 200-junissa, joten oikeastaan tästä muistikuvasta ei ollut minkäänlaista hyötyä.
Oli eilen illalla pakko hieraista silmiä, kun kuljin junalla VR:n Oulun varikkohallin ohitse. Junasta näkee varikkohallin isoista ikkunoista sisälle, ja hallin sisällä vaikutti olevan kaksikerroksinen maketti / "kuori" SmX:n keulamuotoilulla (eli ei olisi ollut Flirt-runko, vaan KISS-runko)!
Liekö sitten vanhojen silmieni temppuja. Todennäköisesti kyse oli varmaankin joko huoltoa tms. varten kokonaan riisutusta kaksikerrosvaunusta tai sitten oikeasti SmX:n maketista, mutta vain yksikerroksisesta, jolloin ikkunoiden sijoittelu hieman eri korkeustasoihin (vrt. Sm5 ikkunasijoittelu) on saattanut hämätä.