Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Valinnanvaraa tuntuu ainakin olevan, sen näki syksyn Innotrans-messuilla. Eikä raideleveydellä ja jännitteillä ole väliksi. Teollisuus suunnittelee vetruit yleisille markkinoille eli konstruktio on valmis kaikille raideleveyksille ja sähköjärjestelmille. Esimerkiksi Siemens oli valmistanut ja tuonut näytteille Vectron-veturistaan 5 prototyyppiä, joista yksi oli dieselversio. Kaikkia saa ostaa raideleveyksille 1435–1676 mm. En ihmettelisi jos numero 91 80 6193 902-4, ”Werner von Siemens” piipahtaisi esittelyajossa Suomessakin.VR valmistelee veturien jättitilausta, kertoo Tekniikka ja talous. Vetureita saatetaan hankkia jopa 200 kappaletta - sekä dieseleitä että sähkövetureita.
Mielenkiintoisia näyttelyesineitä olivat myös kaksi peruskorjattua dieselveturia. Vanhaan runkoon on laitettu uudet moottorit ja sähkötekniikka sekä nykyaikainen kori ohjaamoineen. Nykyiset normit täyttyvät, joten voi sen näinkin tehdä, jos vanhan rungon muut ominaisuudet ja hankauspaino ovat riittävät.
Tämän päivän HS:n jutun viittaukset pakko-ostoihin Neuvostoliitosta olivat minusta onnettomia. Luulisi toimittajan jo nähneen viime vuosien kalustohankinnoista, että nykyään Suomessakin kauppaa käydään oikeasti. Toisaalta loppujen lopuksi Sr1 ei liene ollut kovinkaan huono veturi, vaikka vähemmän vaativat osat tulivatkin Neuvostoliitosta ja Tsekkoslovakiasta.
Antero