- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Yksikerroksisia IC-vaunuja (ravintolat mukaanlukien) lienee kanssa n50-100? Jos yöjunien ja Venäjän liikenteen tarvitsemat vaunut lasketaan pois, niin koko Suomen päivisin ajettava kaukojunaliikenne voidaan varmaan hoitaa n 250-300 vaunulla.En mistään löydä lukuja siitä, montako sinisiä vaunuja ja yksikerroksisia IC-vaunuja on ajokunnossa. Kaksikerroksisia on Transtechin sivun mukaan ajossa 112 ja uutisten mukaan tilauksessa kohta 40 lisää. Minkä osuuden nämä muodostavat kaikista vaunuista?
Karkeasti laskettuna, Helsingistä (tai Turusta) lähtee n 60 kaukojunaa eri suuntiin päivässä ja yksi junarunko ehtii tehdä keskimäärin 2 edestakaista matkaa määränpäähänsä, ja jos junassa on keskimäärin 6 vaunua niin teoriassa 180 vaunua riittäisi, mutta reservissä pitää olla muutama kymmenen vaunua ruuhkatilanteiden hansaamiseksi ja kaluston hajoamisen varalle.
Ajattelin nimenomaan sisustuksen puolesta Pendolino-tasoa, mutta ehkä mieluummin edellä semuloitua 200 km/h Flirt -tyyppistä ja Sm5:tä vähän pidempää junaa.
Mun mielestäni Flirtit ja puput ovat ennenkaikkea lyhyen matkan junia, sisusti ne millaisin penkein tahansa. Tällaisen kompaktin matalalattiajunan konsepti perustuu siihen että ei ole väliseinin ja ovin eristettyjä osastoja, ja silloin ei pystytä pitämään lämpötilaa junien sisällä niin tasaisena kuin perinteisessä junanvaunussa, eli talvisaikaan olisi monien "vilukissojen" olisi pakko matkustaa päällystakit päällä. Myös ravintolaosaston sisustaminen vaunuun joka on sekä lyhyempi kuin perinteinen junanvaunu, että jossa on tasoeroja, on aika haasteellista.
t. Rainer