- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Re: Pendolinon tarkoituksenmukaisuus
Sainio esitteli ohjelmassa videopätkän italaialaisesta proto-pendolinosta ja se tehosi ainakin länsiuusmaalaisiin paneeliin osallistujiin. Sainio jätti kuitenkin mainitsematta mitä erittäin huonoon kuntoon päässeen rantaradan peruskorjaus pendo-kuntoiseksi maksaisi ELSA-radan rakentamiseen verrattuna, mutta en epäile yhtään etteikö lobbaus kallistuvakoristen junien puolesta vaikuttanut aluepoliittisiin perusteluihin jonka takia päätettiin olla rakentamatta ELSA. Itse kallistuvakorinen juna unohdettiin Rautatiehallisuksessa yli 10 vuodeksi, mutta asia otettiin uudelleen esiin kun Ruotsissa oli onnistuneiden kokeilujen jälkeen päätetty ottaa käyttöön X2000.
t. Rainer
Aikoinaan kun ELSA-rataa suunniteltiin, oli yhtenä vahvana vaihtoehtona rantaradan perusparannus, niin että sillä voitaisiin liikennöidä kallistuvakorosilla junilla. Yksi idean alullepanijoista oli se sama Martti Sainio, joka vastusti Helsingin metron rakentamista. Muistan 1970-luvun puolivälissä, kun TV:ssä lähetettiin ruotsinkielisellä puolella ajankohtaisohjelma ja paneelikeskustelu, jossa oli kutsuttuina edustajia Rautatiehallituksesta sekä jotain kellokkaita läntiseltä Uudeltamaalta ja Martti Sainio.PNu sanoi:Rantaradan perusparannus aloitettiin 1980 ja Pendolino tilattiin siis 1992, joten näillä asioilla ei ollut mitään tekemistä keskenään. Sen sijaan Pendolinon hankintaan liittyi Rantaradan sähköistäminen. Alun perin oli ajatuksena, että kunnostettuakin Rantarataa ajettaisiin dieselvetoisin pikajunin.
Sainio esitteli ohjelmassa videopätkän italaialaisesta proto-pendolinosta ja se tehosi ainakin länsiuusmaalaisiin paneeliin osallistujiin. Sainio jätti kuitenkin mainitsematta mitä erittäin huonoon kuntoon päässeen rantaradan peruskorjaus pendo-kuntoiseksi maksaisi ELSA-radan rakentamiseen verrattuna, mutta en epäile yhtään etteikö lobbaus kallistuvakoristen junien puolesta vaikuttanut aluepoliittisiin perusteluihin jonka takia päätettiin olla rakentamatta ELSA. Itse kallistuvakorinen juna unohdettiin Rautatiehallisuksessa yli 10 vuodeksi, mutta asia otettiin uudelleen esiin kun Ruotsissa oli onnistuneiden kokeilujen jälkeen päätetty ottaa käyttöön X2000.
t. Rainer