PNu sanoi:
Ennen kaikkea on kuitenkin paikallaan, että esität itse parempia lähteitä, jos väität asioiden olleen toisin. Niin kauan kuin vastakkain ovat sinun perustelemattomat mielipiteesi ja VR:n historiikit, laitan jälkimmäiset ehdottomasti etusijalle.
En ryhdy ilmaiseksi niin suureen työhön kuin tämän aiheen luotettava selvittäminen tietellisenä tutkimuksena on. Muu perustelu on lähinnä hölynpölyä. Kaikkiin lähteisiin tulee suhtautua kriittisesti, se on asioiden selvittämisen peruslähtökohta. Se, että löytää jonkin omaa asennetta tukevan tiedon ja väittää sitten olevansa oikeassa, on lähinnä uskontoihin liittyvä ilmiö.
Compactin muutaman vanhan lehden ja esitteen selailu jo osoitti, miten luotettavia VR:n mainoskirjojen "tiedot" ovat. Eikä se ole vielä mitään varsinaisten lähteiden tutkimista, saati perusteellista työtä. Siitä, mitä perusteellinen työ on, saa käsityksen esim. Ilkka Levän verkkokirjasta Metron fantasmat
www.helsinki.fi/hum/hist/yhd/julk/mask01/leva.pdf
VR:n omissa historiikeissa esitetään tilastoja ja johtopäätöksiä, mutta valikoivasti, jotta ne tukevat historiikin tilaajan halua siitä, minkälaisena tilaaja haluaa asiat esittää. VR tuskin kehuu historiikissaan, että tarkastelukaudella saatiin aikaiseksi niin ja niin paljon tappiota ja myöntää, että tehtiin ne ja ne virheet, mistä tämä johtui. Kun VR aikanaan julkaisee historiikin Pendolinoajasta, siinä tuskin ollaan sitä mieltä jota itse PNu olet Pendolinoista nyt. Uskotko historiikkiin silloin yhtä vakaasti kuin nyt, kun sieltä ei sitten löytdykään tukea omalle ajatuksellesi?
Tämä keskustelu ei ole tieteellistä väittelyä, joka päätyy totuuteen, vaan puutteellisten tietojen perusteella tapahtuvaa pohdintaa siitä, miten asiat ehkä voisivat olla. Jos ei kestä lukea omien ajatusten kanssa ristiriitaisia pohdintoja, on parempi jättää foorumin seuraaminen alkuunsa.
PNu sanoi:
Aallon tullessa VR:n johtoon, muodostui henkilöliikennekaluston runko Hv- ja Hk-sarjojen höyryvetureista ja tavarajunakaluston runko Tv- ja Tk-sarjojen vetureista.
Aallon tullessa johtoon KAIKKI höyryveturit oli hankittu. Aalto lopetti höyryvetureiden tilaukset (Aalto hyllytti Tv3:n ensi töikseen - kuulemma). Ilmeisesti pidät Hr1 sekä Tr1 ja Tr2 -sarjoja täysin merkityksettömänä osana VR:n vetovoimassa. Vuonna 1961 näiden määrä yhteensä oli 99 kpl kun samana vuonna oli dieselvetureita yhteensä 111 kpl. Tv1 aj Tk3 -sarjojen vetureita oli yhteensä 269 kpl, ja niitä oli valmistettu vielä sodan jälkeen.
PNu sanoi:
Käytännössä tämä tarkoitti esim. pikajunille matkavauhtia 60-70 km/h ja tavarajunille 35-40 km/h.
Vetokalustoa ohjasi ratojen kunto, tarkemmin sanottuna kiskopaino. Kuten nykyäänkin, radasta on kiinni junan nopeus, ei veturista. Hr12 - suurin veturi - ei tuolloin ollut sen nopeampi kuin Hr1 (120 km/h ja 110 km/h).
Koko Tk3-sarjan hankinnan peruste - ensimmäiset hankittiin suurempien Tv1-vetureiden jälkeen, vaikka olivat pienempiä ja keveämpiä - oli nimenomaan rataverkon tila. Piti olla vanhoja sarjoja korvaava tehokas ja nopea (60 km/h oli silloin nopea) veturi, jota oli mahdollista käyttää keveillä radoilla.
PNu sanoi:
Jos tällä linjalla olisi jatkettu niin mihinkä vuoteen asti Suomessa olisi rautatieliikennettä kyetty harjoittamaan, ennenkuin viimeinenkin junavuoro olisi näivettynyt pois ja kaikki radat olisi pitänyt kääriä rullalle? Olisiko takaraja 1970 vai aiemmin?
Niin, ja miten olisi VR:n tulos ja menestys kehittynyt, jos ei olisi tehty tarpeettomia dieselveturihankintoja, vaan siirrytty suoraan sähköön? On monta syytä arvella, että olisi ollut edullisempaa aikaistaa sähköistystä ja käyttää uusia höyryvetureita sähköistyksen etenemiseen asti. Olisiko Suoessa syntynyt jopa vientikelpoinen teollisuuden haara toisin kuin muiden ideoita kopioiva dieseleiden lisenssivalmistus? Olisiko ollut näin, sitä ei voi sanoa, koska kukaan ei ole asiaa tutkinut.
Tiedämme vain sen, mitä on tehty, ja mitä siitä on seurannut. Ei ole mennyt kovin hyvin, erityisesti Aallon aikana. Jos sattuu pitämään dieselvetureista, onko silloin niin, ettei niiden hankinnalla uusien ja käyttökelpoisten höyryvetureiden sijaan ole mitään tekemistä samanaikaisesti alkaneen tappiokierteen kanssa? Ja kun Pendolinoista ei tykkää, mutta ne kumminkin nostavat junaliikenteen menestystä, niin niilläkään ei taas ole mitään tekemistä keskenään?
Tunteiden tasolla minä tykkään höyryvetureista, en dieseleistä enkä sähkövetureista. Insinöörinä tiedän sähkövedon ylivoimaset edut niin höyryyn kuin dieseliinkin nähden, enkä yritä keksiä selityksiä sille, miksi pitäisi yhä käyttää höyryvetureita. Tai dieseleitä.
Ymmärrän rautatieliikenteen taloutta, mutta en lähde esittämään arvioita siitä ilman tarvittavia lähtötietoja uskomusten ja omien mieltymysten perusteella. Tai sen perusteella, että satun löytämään VR:n historiikista jonkin yksityiskohdan, joka tukee sitä, mihin haluan uskoa. Vaikka pidän Pendolinoja kyseenalaisena konseptina tämän hetken rautatieliikenteeseen Suomessa - erityisesti jälkiviisauden helppoudella - en silti kiellä sitä mahdollisuutta, että niillä on voinut olla ratkaiseva merkitys rautatiematkustamisen imagon kohottajana, mikä oli tarkoituskin.
Kun näitä tietoja ei ole - eikä niitä löytynyt sinultakaan PNu kysyessäni - en mene tuomitsemaan. Mielipiteitä saa esittää ja esitän itsekin, mutta pitää osata ymmärtää niiden ja totuuden ero. On eri asia sanoa arvelevansa jotain tai olevansa jotain mieltä, kuten täällä yleensä sanotaankin, kuin väittää asian olevan niin kuin itse luulee.
Antero