VR:n konduktöörit alkavat kirjoittamaan valvontamaksuja

Mutta mielenkiinnosta; mihin tämä perustuu, olettaen ettei matkustaja aiheuta häiriötä? Ovatko kaikki konduktöörit järjestyksenvalvojia, vai onko konduktöörillä suoraan lain suomia oikeuksia?
Tämä on kyllä ihan mielenkiintoinen kysymys. Meillä on laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770472 joka antaa kuljettajalle (ja konduktöörille) oikeuden poistaa häiriötä aiheuttava matkustaja. Sen voi tehdä ihan fyysisestikin, jos ei käskyttäminen riitä. Mutta tuo laki ei ota mitään kantaa siihen, mitä se häiriön aiheuttaminen on. Hiljaa paikallaan nököttävä liputon ei varsinaisesti aiheuta häiriötä, ennen kuin konduktööri tilanteesta sellaisen tekee. Ehkä voidaan myös tulkita, että se pelkkä liputtomuus on sikäli häiriö, että jos juna ei lähde liikkeelle ennen liputtoman poistumista, niin siitähän alkaa aiheutua häiriötä aika lailla jo sitten.

Kyllä nyt pitää saada heittää pois jos ei lippua ole.
Olen samaa mieltä tästä. En osaa sanoa, löytyykö siihen suoraan pykälää. Mutta onhan meillä pääsymaksuja moneen muuhunkin paikkaan, ja kyllä kai uimahallista tai museostakin on ihan oikeutettua poistaa sellainen asiakas, joka ei aio sitä pääsymaksua maksaa.
 
Kyllä nyt pitää saada heittää pois jos ei lippua ole. Ymmärrän, että joillain on hankaluuksia ostaa lippu, mutta ei se tarkoita että pitäisi voida mennä liputta helpoilla tekosyillä.
En minäkään periaatteessa kannusta liputta matkustamiseen, mutta mielestäni ei ole lainkaan "helppo tekosyy" palveluntarjoajan puolelta vaatia henkilökohtaisen yli 100 euron arvoisen älylaitteen sekä siihen liitetyn maksukortin omistamista vain ja ainoastaan siksi, että voi tehdä yksittäisen muutaman euron maksavan junamatkan vaikka Hikiältä Herralaan tai Punkaharjulta Parikkalaan. Vielä hullummaksi tilanteen tekee se, että mm. kyseiset esimerkkireitit ovat veronmaksajien rahoilla hankittua ostoliikennettä, jota entistä suuremmalla syyllä jokaisella halukkaalla pitäisi olla realistiset mahdollisuudet käyttää.
 
Olen samaa mieltä tästä. En osaa sanoa, löytyykö siihen suoraan pykälää. Mutta onhan meillä pääsymaksuja moneen muuhunkin paikkaan, ja kyllä kai uimahallista tai museostakin on ihan oikeutettua poistaa sellainen asiakas, joka ei aio sitä pääsymaksua maksaa.

Noista ei ole oikeutettua poistaa, vaan oikeus poistamiseen on poliisilla, vartijalla, järjestyksenvalvojalla ja poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetetulla järjestyksenvalvojalla (PRJV). Liikennehenkilökunnan oikeus poistaa häiriköivä matkustaja on poikkeustapaus.

Yllättävää kyllä, että konduktöörillä ei ole oikeutta poistaa liputonta matkustajaa. Olisin luullut, että on oikeus samalla tavalla kuin häiriötä aiheuttavan matkustajankin saa poistaa. Ei kovin hyvä asia konduktöörin kannalta, jos konduktööri on poistamassa matkustajaa väkisin ja matkustaja tai konduktööri loukkaantuu poistossa.
 
Viimeksi muokattu:
Noista ei ole oikeutettua poistaa, vaan oikeus poistamiseen on poliisilla, vartijalla, järjestyksenvalvojalla ja poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetetulla järjestyksenvalvojalla (PRJV). Liikennehenkilökunnan oikeus poistaa häiriköivä matkustaja on poikkeustapaus.
Nyt kun sanot, niin silloin kun vielä kävin uimahallissa, niin sinnehän tuli poliisi poistamaan sellaisia, jotka eivät noudattaneet sääntöjä. Ei sitä uimavalvoja tai lippukassa tehnyt.

Yllättävää kyllä, että konduktöörillä ei ole oikeutta poistaa liputonta matkustajaa. Olisin luullut, että on oikeus samalla tavalla kuin häiriötä aiheuttavan matkustajankin saa poistaa.
Tämä on kyllä jännä. Voisin siis matkustaa kaikessa rauhassa Helsingistä vaikka Ouluun asti, kunhan en aiheuta häiriötä, ja kukaan ei voi sille mitään. No, tietysti juna voidaan seisauttaa Tampereelle ja poliisi tulee sitten poistamaan. Mutta kyllä tällaiseen olisi hyvä saada muutos niin, että laki sallii joukkoliikenteessä suoraan liputtoman poistamisen kuljettajan (vast.) toimesta.
 
Takaisin
Ylös