VR:n konduktöörit alkavat kirjoittamaan valvontamaksuja

Se voitaisiin asettaa niin, että käyttäjä täytyy tap in lähtöasemalla ja tap out määränpäässä ja sitten järjestelmä laskee oikein maksu/lippu automaattisesti, niin kuin Lontoossa.
Juuri näin, ja HSL-alueelta lähtevien matkojen vuoksi, VR-lipun tap in/out -toiminto voisi aktivoitua lippuvyöhykkeiden vieressä olevalla napilla, jossa lukee vain "VR". Muutenhan lukijan pitäisi osata lukea matkustajan ajatukset tietääkseen haluaako matkustaja ostaa/leimata HSL-lipun vai VR-lipun.
 
Se voitaisiin asettaa niin, että käyttäjä täytyy tap in lähtöasemalla ja tap out määränpäässä ja sitten järjestelmä laskee oikein maksu/lippu automaattisesti, niin kuin Lontoossa.
Voisihan sen myös tehdä niin, että näytöllä olisi joku 'VR' nappi, josta painamalla tulee lista kyseisen junan asemista. Siitä sitten valitsisisi määränpään.

Mutta vähän vaikea uskoa, että tällaista tulee ilman että asiasta tulisi iso kohu. Ja HSL:ää ei varmasti (ja ihan ymmärrettävästi) kiinnosta ilmaiseksi tällaista edistää tai edes välttämättä tarjota laitteitansa ilman vuokraa tätä varten. Kynnys VR:n puolella on varmasti aika korkea tällaisen toteuttamiseen
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaiset lähimaksua tukevat kortinlukijat tullaan käsittääkseni tämän vuoden aikana asentamaan myös jokaiseen VR:n lähijunaan. Tekniikka siis olisi jo valmiiksi olemassa, mikäli molemmilta osapuolilta löytyisi kiinnostusta yhteistyöhön, jossa samoja HSL-kortinlukijoita voisi käyttää myös VR:n kertalippujen ostoon paikasta A paikkaan B. Käytettävyyden kannalta suurin ongelma taitaisi olla onnettoman pieni kosketusnäyttö, jonka listasta pitäisi kyetä valitsemaan oikea asemaväli.

Veikkaanpa vaan, ettei kummaltakaan osapuolelta löydy kiinnostusta edes selvittää, olisiko tämäntyyppinen yhteistyö teoriassakaan mahdollista. Lipuntarkastus tässä tapauksessa siis tapahtuisi NFC-lukijalla varustetulla mobiililaitteella, joita jo nykyäänkin käytetään HSL:n matkakorttien tarkastustilanteissa.
Olisi hienoa, jos VR:n ja HSL:n käytännöt, maksutavat, alennusryhmät, maksuvyöhykkeet ja hinnastot olisivat identtiset. VR:llä vaan vyöhykkeet jatkuisivat sitten E:stä eteenpäin poispäin Helsingistä. Lipun voisi ostaa kummalta vain, ja HSL/VR sopisivat keskenään lipputulojen jaosta. Yksinkertainen hinnoittelu, esim. 1,50€/vyöhyke. Myös VR:ltä ostetussa lipussa olisi vaihto-oikeus HSL-alueella samoin vyöhykkein. Sarjalippujen voimassaolosta HSL voisi ottaa oppia VR:ltä. Näin siis ideaalimaailmassa, aina voi unelmoida.
 
Näin siis ideaalimaailmassa, aina voi unelmoida.
Aika monissa maissa tuo unelmointi on ihan realismia. Jopa rajan ylikin se voi onnistua; jos ostat Köpiksen kentällä junalipun Malmöhön, niin sat sillä matkustaa vielä paikallisliikentene bussilla perille kohteeseesi, ja sama päinvastoin.
 
Ongelma siitä on että on niin paljon asemia!
Onhan se toki vähän näinkin. Kuitenkin Helsinki-Tampere R-junassa taitaa olla eniten asemia, VR-alueella 14 kpl. Jos yhdelle sivulle laittaa 5 asemaa, niin HSL tyyliin sivua voi vaihtaa nuolella, niin kaikki olisivat kolmella sivulla. Esim. näin: VR (Conduent).jpg
 
Aika monissa maissa tuo unelmointi on ihan realismia. Jopa rajan ylikin se voi onnistua; jos ostat Köpiksen kentällä junalipun Malmöhön, niin sat sillä matkustaa vielä paikallisliikentene bussilla perille kohteeseesi, ja sama päinvastoin.
Sielläpä ei vallitsekaan Helsingin seudun uniikit erityisolosuhteet! Hyvinkäälle asti ne eivät onneksi ulotu, täällä on onnistunut lähimaksu jo vuosikaudet ja käteinenkin kelpaa kaikissa busseissa. Junaa/bussia voi odottaa lämpimässä asemahallissa (päiväsaikaan), VR:n automaatti on toki ja käteisjunaliput saa kioskilta.

HSL:n käsitys modernista bussiterminaalista on pahimmillaan joukko pysäkkejä kylmässä pihassa ilman lippuautomaattia, kioskia, vessaa, välipala-automaattia tai odotustilaa. Hyvällä tuurilla on penkki, missä istua. Nopeasti tulee mieleen Kirkkonummi, Vantaankoski, Puistola, Nikkilä, Söderkulla ja Kerava. Hyrylän uutta terminaalia en ole nähnyt, mutta eiköhän se ole samalla reseptillä tehty.
 
HSL:n käsitys modernista bussiterminaalista on pahimmillaan joukko pysäkkejä kylmässä pihassa ilman lippuautomaattia, kioskia, vessaa, välipala-automaattia tai odotustilaa. Hyvällä tuurilla on penkki, missä istua. Nopeasti tulee mieleen [- -] Kerava.
Keravalla on muuten kaikki noista, odotustilalla tosin ei ole kovin hyvät aukioloajat
 
HSL:n käsitys modernista bussiterminaalista on pahimmillaan joukko pysäkkejä kylmässä pihassa ilman lippuautomaattia, kioskia, vessaa, välipala-automaattia tai odotustilaa. Hyvällä tuurilla on penkki, missä istua. Nopeasti tulee mieleen Kirkkonummi, Vantaankoski, Puistola, Nikkilä, Söderkulla ja Kerava. Hyrylän uutta terminaalia en ole nähnyt, mutta eiköhän se ole samalla reseptillä tehty.
Keravalla on vähintään lippuautomaatti ja R-kioski. Vessat ovat saatavilla junissa, joilla suurin osa ihmisistä saapuu sinne. Puistolassa ja Kirkkonummella on kioski ja myös lippuautomaatti asemalla. Söderkullassa (eli Miilin terminaali) ja Nikkilä ovat ainoastaan koululaisten (joilla on kausikortti) ja työmatkalaisten (joilla on äppi) käytössä.
Onhan se toki vähän näinkin. Kuitenkin Helsinki-Tampere R-junassa taitaa olla eniten asemia, VR-alueella 14 kpl. Jos yhdelle sivulle laittaa 5 asemaa, niin HSL tyyliin sivua voi vaihtaa nuolella, niin kaikki olisivat kolmella sivulla. Esim. näin: Näytä liitetiedosto 8837
Mitä teen, jos haluan mennä esimerkiksi Valimosta Hikiään?
 
Mitä teen, jos haluan mennä esimerkiksi Valimosta Hikiään?
Todella hyvä kysymys. Tässä mun mallissa ehkä pitäisi vaan sitten tehdä niin, että vaihdollinen matka pitää ostaa joko erikseen tai sitten muulta automaatilta/netistä/palvelupisteeltä. Tap in tap out toki korjaisi tämän, mutta epäilen sen kuitenkin tuottavan liikaa unohduksia ym. ongelmia koska sitä ei ole käytössä muualla ja loppujen lopuksi suht. harvoin sitä käytettäisiin
 
Maailmalla noi tuollaiset toimii niin, että siinä on kirjainnäppäimet ja kun näppäilee H ja perään I niin se tarjoaa kaikki HI-alkuiset. Ei varmaan Hikiän ja Hiekkaharjun lisäksi kovin monia ole, niin sieltä vaan klikkaa sitten sopivaa. Luulisi, että niissä VR:n asema-automaateissakin on joku vastaava systeemi, kai niistä voi ostaa lippuja mille väleille tahansa? En ole koskaan käyttänyt.
 
Maailmalla noi tuollaiset toimii niin, että siinä on kirjainnäppäimet ja kun näppäilee H ja perään I niin se tarjoaa kaikki HI-alkuiset. Ei varmaan Hikiän ja Hiekkaharjun lisäksi kovin monia ole, niin sieltä vaan klikkaa sitten sopivaa.
Nyt ongelma onkin, miten tuon kokoiselle näytölle saa mahtumaan 20+ nappia ilman että lipunostossa tulee monta virhepainallusta ja klikkailu kestää lähes puoli minuuttia.
 
Aika monissa maissa tuo unelmointi on ihan realismia. Jopa rajan ylikin se voi onnistua; jos ostat Köpiksen kentällä junalipun Malmöhön, niin saat sillä matkustaa vielä paikallisliikenteen bussilla perille kohteeseesi, ja sama päinvastoin.
Matkailijalle mukavaa on myös se, että jos ostat Skånetrafikin menopaluulipun, niin se muuttuu automaattisesti 24 tunnin lipuksi, eli jos ajatteli käyvänsä Kööpenhaminasta vain eestaas Malmössä, niin samalla lipulla voi ajella vaikka koko päivän myös Lundissa ratikalla, ja siis ajaa alunperin myös sinne saakka.
 
Nyt ongelma onkin, miten tuon kokoiselle näytölle saa mahtumaan 20+ nappia ilman että lipunostossa tulee monta virhepainallusta ja klikkailu kestää lähes puoli minuuttia.
Tuon HSL:n laitteen kokoiseen näyttöön ei ehkä saisi, mutta tablettitietokoneen kokoiselle (esim. 10 tuumaa) saisi jo helposti, eli itse laitteen ei tarvitsisi paljoa nykyistä isompi olla kunhan näyttö olisi järkevän kokoinen. Jos laite löytyisi jokaiselta ovelta, niin kyllä kaikki halukkaat ehtisivät lipun ostaa.
 
Tuon HSL:n laitteen kokoiseen näyttöön ei ehkä saisi, mutta tablettitietokoneen kokoiselle (esim. 10 tuumaa) saisi jo helposti, eli itse laitteen ei tarvitsisi paljoa nykyistä isompi olla kunhan näyttö olisi järkevän kokoinen. Jos laite löytyisi jokaiselta ovelta, niin kyllä kaikki halukkaat ehtisivät lipun ostaa.
Tuo voisi toimia, mutta tässä olikin ideana, että nykyisiä laitteita voisi hyödyntää myös VR:n lippujen ostoon. Jos on joka tapauksessa tarve uudelle laitteelle, siitä voidaan tehdä säästösyistä vaikka samanlainen kuin juna-asemilla.
 
Takaisin
Ylös