VR:n konduktöörit alkavat kirjoittamaan valvontamaksuja

Mutta mielenkiinnosta; mihin tämä perustuu, olettaen ettei matkustaja aiheuta häiriötä? Ovatko kaikki konduktöörit järjestyksenvalvojia, vai onko konduktöörillä suoraan lain suomia oikeuksia?
Tämä on kyllä ihan mielenkiintoinen kysymys. Meillä on laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770472 joka antaa kuljettajalle (ja konduktöörille) oikeuden poistaa häiriötä aiheuttava matkustaja. Sen voi tehdä ihan fyysisestikin, jos ei käskyttäminen riitä. Mutta tuo laki ei ota mitään kantaa siihen, mitä se häiriön aiheuttaminen on. Hiljaa paikallaan nököttävä liputon ei varsinaisesti aiheuta häiriötä, ennen kuin konduktööri tilanteesta sellaisen tekee. Ehkä voidaan myös tulkita, että se pelkkä liputtomuus on sikäli häiriö, että jos juna ei lähde liikkeelle ennen liputtoman poistumista, niin siitähän alkaa aiheutua häiriötä aika lailla jo sitten.

Kyllä nyt pitää saada heittää pois jos ei lippua ole.
Olen samaa mieltä tästä. En osaa sanoa, löytyykö siihen suoraan pykälää. Mutta onhan meillä pääsymaksuja moneen muuhunkin paikkaan, ja kyllä kai uimahallista tai museostakin on ihan oikeutettua poistaa sellainen asiakas, joka ei aio sitä pääsymaksua maksaa.
 
Kyllä nyt pitää saada heittää pois jos ei lippua ole. Ymmärrän, että joillain on hankaluuksia ostaa lippu, mutta ei se tarkoita että pitäisi voida mennä liputta helpoilla tekosyillä.
En minäkään periaatteessa kannusta liputta matkustamiseen, mutta mielestäni ei ole lainkaan "helppo tekosyy" palveluntarjoajan puolelta vaatia henkilökohtaisen yli 100 euron arvoisen älylaitteen sekä siihen liitetyn maksukortin omistamista vain ja ainoastaan siksi, että voi tehdä yksittäisen muutaman euron maksavan junamatkan vaikka Hikiältä Herralaan tai Punkaharjulta Parikkalaan. Vielä hullummaksi tilanteen tekee se, että mm. kyseiset esimerkkireitit ovat veronmaksajien rahoilla hankittua ostoliikennettä, jota entistä suuremmalla syyllä jokaisella halukkaalla pitäisi olla realistiset mahdollisuudet käyttää.
 
Olen samaa mieltä tästä. En osaa sanoa, löytyykö siihen suoraan pykälää. Mutta onhan meillä pääsymaksuja moneen muuhunkin paikkaan, ja kyllä kai uimahallista tai museostakin on ihan oikeutettua poistaa sellainen asiakas, joka ei aio sitä pääsymaksua maksaa.

Noista ei ole oikeutettua poistaa, vaan oikeus poistamiseen on poliisilla, vartijalla, järjestyksenvalvojalla ja poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetetulla järjestyksenvalvojalla (PRJV). Liikennehenkilökunnan oikeus poistaa häiriköivä matkustaja on poikkeustapaus.

Yllättävää kyllä, että konduktöörillä ei ole oikeutta poistaa liputonta matkustajaa. Olisin luullut, että on oikeus samalla tavalla kuin häiriötä aiheuttavan matkustajankin saa poistaa. Ei kovin hyvä asia konduktöörin kannalta, jos konduktööri on poistamassa matkustajaa väkisin ja matkustaja tai konduktööri loukkaantuu poistossa.
 
Viimeksi muokattu:
Noista ei ole oikeutettua poistaa, vaan oikeus poistamiseen on poliisilla, vartijalla, järjestyksenvalvojalla ja poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetetulla järjestyksenvalvojalla (PRJV). Liikennehenkilökunnan oikeus poistaa häiriköivä matkustaja on poikkeustapaus.
Nyt kun sanot, niin silloin kun vielä kävin uimahallissa, niin sinnehän tuli poliisi poistamaan sellaisia, jotka eivät noudattaneet sääntöjä. Ei sitä uimavalvoja tai lippukassa tehnyt.

Yllättävää kyllä, että konduktöörillä ei ole oikeutta poistaa liputonta matkustajaa. Olisin luullut, että on oikeus samalla tavalla kuin häiriötä aiheuttavan matkustajankin saa poistaa.
Tämä on kyllä jännä. Voisin siis matkustaa kaikessa rauhassa Helsingistä vaikka Ouluun asti, kunhan en aiheuta häiriötä, ja kukaan ei voi sille mitään. No, tietysti juna voidaan seisauttaa Tampereelle ja poliisi tulee sitten poistamaan. Mutta kyllä tällaiseen olisi hyvä saada muutos niin, että laki sallii joukkoliikenteessä suoraan liputtoman poistamisen kuljettajan (vast.) toimesta.
 
Iltalehti uutisoi välikohtauksesta Keravan asemalla. VR:n kommentti vahvistaa sen, mitä tässäkin ketjussa on ounasteltu: konduktööri ei voi muuta kuin pyytää. Liputta voi siis matkustaa vaikka Helsingistä Kemijärvelle niin kauan kun ei joudu asioimaan muiden kuin konduktöörien kanssa.

"VR:n viestinnän välittämässä viestissä kerrotaan yleisellä tasolla, että ohjeistuksen mukaan junalla matkustaessa asiakkaalla pitää aina olla junalippu etukäteen ostettuna.

– Konduktöörin suorittaessa matkustusoikeuden valvontaa heillä on tarvittaessa oikeus pyytää asiakasta poistumaan seuraavalla asemalla, jos asiakas ei todista matkustusoikeuttaan, sähköpostissa muotoillaan."

Lihavointi on minun. Kaipa tuossa sitaatissa sanoittaisiin, että oikeus poistaa, jos sellainen olisi.

 
Liputta voi siis matkustaa vaikka Helsingistä Kemijärvelle niin kauan kun ei joudu asioimaan muiden kuin konduktöörien kanssa.
En usko. Kerran kaukojunassa oli liputon matkustaja Helsingistä lähdettäessä. Vaikutti sellaiselta harmittomalta "kulkurilta" eikä pannut vastaan. Konduktööri soitti radiopuhelimella seuraavalle asemalle (Riihimäki?) ja siellä järjestyksenvalvojat saattoivat tyypin ulos junasta.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, sen takia mä yritin muotoilla tuon tekstini nimenomaan niin, että jos asioi vain konduktöörin kanssa, niin näin. Järjestyksenvalvojat ja poliisi on sitten eri asia ja eiköhän se käytännössä niin ole, että jos ollaan kaukojunassa ja matkustaja kieltäytyy lähtemästä, niin se konduktööri sitten pyytää niitä apujoukkoja johonkin sopivaan kohtaan.
 
Ei taida annella tarkastusmaksuja kun ei ollu lippua mun vieressä istuvalla henkilöllä, katto vaan ettei ollu voimassa ja käveli veks
 
Ei taida annella tarkastusmaksuja kun ei ollu lippua mun vieressä istuvalla henkilöllä, katto vaan ettei ollu voimassa ja käveli veks
Oliko siis VR:n konduktööri HSL:n junassa? Hehän eivät anna HSL:n junissa valvontamaksuja, vaan ainoastaan katsovat liput (ja periaatteessa pitäisi poistaa junasta)
 
Takavuosina konduktöörillä oli poliisin valtuudet, mikä mainittiin vaunujen eteisessä olleessa infotaulussakin. Missä vaiheessa tämä on muuttunut?
 
Takavuosina konduktöörillä oli poliisin valtuudet, mikä mainittiin vaunujen eteisessä olleessa infotaulussakin. Missä vaiheessa tämä on muuttunut?
VR ei ole enään valtion laitos eli sen työntekijät eivät ole virkasuhteessa. Vain valtion virkasuhteisella voi olla enemmän valtuuksia. Kun konduktööri oli valtion virkamies, niin hänen vastustamisensa rinnastui poliisin vastustamiseen (Esim. virkamiehen vastustaminen: "Virkamiehen vastustaminen tarkoittaa Suomen lain mukaan virkamiehen toiminnan estämistä tai vaikeuttamista käyttämällä tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa. Rikoslain 16 luvun 1 §:n mukaan virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta voidaan tuomita vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.")

"Aiemmin Valtionrautateiden ollessa valtion laitos konduktööri oli Suomessa valtion virkamies. Nykyisin konduktööri on tavallinen VR-osakeyhtiön palveluksessa oleva työntekijä." (lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Konduktööri)
 
Ihmettelen silti vähän sitä tulkintaa, ettei konduktööri voisi muuta kuin pyytää poistumaan. Meillähän on laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä, ja siellä annetaan kuljettajalle oikeus poistaa matkustaja tarvittaessa. Ei siis pyytää, vaan poistaa. Sama laki toteaa, että jos kulkuvälineessä on rahastaja tai konduktööri, niin tämä oikeus on heilläkin.
 
Ihmettelen silti vähän sitä tulkintaa, ettei konduktööri voisi muuta kuin pyytää poistumaan. Meillähän on laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä, ja siellä annetaan kuljettajalle oikeus poistaa matkustaja tarvittaessa. Ei siis pyytää, vaan poistaa. Sama laki toteaa, että jos kulkuvälineessä on rahastaja tai konduktööri, niin tämä oikeus on heilläkin.

Konduktöörillä, rahastajalla ja kuljettajalla on oikeus poistaa häiriköivä matkustaja.

Kuljettajalla on oikeus poistaa kulkuneuvosta häiriötä aiheuttava matkustaja, joka kuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, kuljettajalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista. Matkustajalla on oikeus kuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi tarvittavaa apua. Kuljettajalla on myös oikeus ottaa pois avatussa tai avoimessa astiassa oleva järjestyslain (612/2003) 4 §:ssä tarkoitettu päihdyttävä aine sitä nauttivalta häiriötä aiheuttavalta matkustajalta, joka kiellosta huolimatta jatkaa päihdyttävän aineen nauttimista kulkuneuvossa. Pois otettu päihdyttävä aine tulee hävittää todisteellisesti. (14.8.2009/644)
Mitä tässä laissa on säädetty kuljettajasta, on vastaavasti sovellettava konduktööriin, tarkastajaan, rahastajaan tai muuhun sellaiseen liikennehenkilökuntaan kuuluvaan henkilöön, jonka tehtäviin kuuluu huolehtiminen järjestyksen säilymisestä kulkuneuvossa ja jolla on tätä asemaa osoittava virkapuku tai virkalakki taikka muu vastaava selvästi havaittava tunnus.

Poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi asetetulla järjestyksenvalvojalla (PRJV) on myös oikeus poistaa henkilö, jolla ilmeisesti ei ole oikeutta oleskella toimeksiantajan hallinnoimalla alueella, eli tässä tapauksessa matkustaja, jolla ei ole lippua tai matkustaja, joka jää junaan, vaikka se siirtyy pois liikenteestä.


VR ei ole enään valtion laitos eli sen työntekijät eivät ole virkasuhteessa. Vain valtion virkasuhteisella voi olla enemmän valtuuksia.

Myös muilla kuin valtion virkasuhteisella voi olla enemmän valtuuksia, jos asiasta säädetään lailla eikä valtuuksiin sisälly merkittävää julkisen vallan käyttöä. Eiväthän vartijatkaan ole valtion virkasuhteessa. Mun mielestä ois hyvä, jos säädettäisiin, että konduktöörillä on samat poistamisvaltuudet kuin vartijoillakin, ja tällaisen säätäminen olisi täysin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, Minä vain. Noinhan se on, eli liputtomuus ei ole sinänsä häiriökäyttäytymistä. Se selittää.
 
Takaisin
Ylös