VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Onko kukaan perehntynyt, miten lähijunaliikenteen kausilippujen hinnat rakentuvat? Perusperiaatteeksi kerrotaan, että lippu tulee sitä halvemmaksi, mitä pidemmän kauden ostaa, mutta detaljitasolla pidemmän kauden kannattavuus vaihtelee aika paljon.

Tarkastelin ABC vyöhykkeiden lippua enkä kyllä saanut selville millä kaavalla hinta lasketaan. Ainakaan vastaava kuin HSL:llä se ei ole.

14 vrk lippu maksaa 72,49 € eli 5,18 €/vrk. 15 vrk lipussa hinta säilyy vielä samalla tasolla (lisäpäivä 5,17 €), mutta sitten alkaa rajumpi hyppeleminen. 16. päivä maksaa 3,89 €, mutta 17. taas 5,09 €. Äärimmäisyytenä on 26 päivän lipusta 27 päivän lippuun siirtyminen, missä hinta nousee vain 0,20 €. Hinnan nousu on yleensäkin hyvin hidasta, kun kauden pituus nousee 23 päivästä 30 päivään. Hinnoitelun puolesta on siis erittäin kannattavaa ostaa 30 päivän lippu verrattuna lyhyempiin lippuihin.

Se sijaan 30 vuorokaudesta eteenpäin nousu tasaantuu arvoon 4,04 €/lisävuorokausi eli täsmälleen samaan lukuun, mitä vuorokausi keskimäärin maksaa 30 vrk lipussa. Säästö siitä, että ostaisi 60 tai 90 vrk on minimaalinen verrattuna siihen, että ostaa useita 30 vrk lippuja. Esim 2 x 30 vrk vs 60 vrk hinnan ero on vain 0,72 €.

Suurin mystisyys on, että lähellä vuoden mittaista lippua yksi lisävuorkausi alentaa lipun hintaa rajusti: 359 vrk lippu maksaa 1411,43 €, mutta 360 vrk lippu maksaakin 1333,82 €. Säästöä yhden lisäpäivän ostamisella syntyy siis lähes 80 €! Lippu on kalleimmillaan tuossa 359 vrk kohdassa ja edes 365 vrk lippu ei ole niin kallis. Samanlainen hinnanalenema tapahtuu myös ainakin 299 vrk ja 300 vrk sekä 329 vrk ja 330 vrk mittaisten kausien välillä. Näissä tosin hintanero on alle euron, mutta suunta on kuitenkin poikkeuksellinen.

Yleensäkin näyttäisi olevan, että kauden pidetessä lisäpäivän hinta on aina melko pitkän aikaa vakio, mutta siirryttäessä alempaan lisäpäivän hintaan on yksi lisäpäivä, joka on erityisen halpa.
 
Terveisiä havumetsävyöhykkeen tietoyhteiskuntametropolista, joka ei koskaan nuku.

VR:n verkkokauppa sanoi:
Verkkokauppa on osittain suljettu kello 23.30 jälkeen ylläpitotöiden vuoksi ja avautuu taas kello 06.00.

Tää on vissiin ollut tilanne joka yö uudistuksesta lähtien. Alan epäillä, että piuhan päässä varausjärjestelmää oikeasti pyörittää lauma harjoitettuja paviaaneja lyijykynien ja siniruutuisten vihkojen avulla. Heille ei tarvitsisi maksaa yövuoroista ylimääräisiä banaaneja, mutta heittelevät ilmeisesti pomoa aamulla ulosteilla jos eivät saa nukkua.
 
Onnistuin tänään mahdottomassa: VR:n lippuautomaatti myi minulle istumapaikattoman junalipun InterCityyn. :D
 
10pistettä ja papukaijamerkki :) Istut sitten portailla koko matkan :lol:

Näinhän se on tehtävä... ;) Ei vaineskaan, meitä on neljä henkilöä, eikä kenelläkään ole paikkatietoja lipussa, joten toivottavasti on 4 hengen keskipaikkoja jäljellä. :tongue:
 
Hesarin juttu "VR suunnittelee lisää muutoksia junalippujen hintoihin":

HS sanoi:
"Junien käyttöaste on keskimäärin liian matala, mutta ongelma on epätasainen kuormitus. Jos kuluttaja varaa lippunsa ajoissa, eikä ole pakko matkustaa ruuhkajunassa, voi säästää merkittävästi", Aro kertoo.

VR haluaa kasvattaa matkustajaliikennettä viidenneksellä vuosikymmenen loppuun mennessä.

+20 % ei kuulosta järin hääviltä tavoitteelta, kun ottaa huomioon nykyisen hintatason ja kahdeksan vuoden aikahaarukan. Aron puheet sinänsä ovat oikean suuntaisia, mutta uskon tekoihin sitten kun näen. Liekö tähän tämän vuoden alelippuhakuammuntaan tulossa jotain tolkkua?

Itse olen viime aikointa törmännyt useamman kerran todella ärsyttäviin bugeihin verkkokaupassa. Siellä muun muassa näkyi semmoisia alelippuja, joita ei voinutkaan klikkailun myöhemmissä vaiheissa ostaa. VR:n puhelinneuvonnan mukaan alennusta ei oikeasti ko. lähdöllä ollut, ja verkkokaupan ongelma oli kuulemma tiedossa. Sielläpä vaan killuivat valealeliput silti. Tuommoisten korjaaminen ei missään tapauksessa pitäisi olla muuta kuin hyvin simppeli muutos tietokantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen viime aikointa törmännyt useamman kerran todella ärsyttäviin bugeihin verkkokaupassa. Siellä muun muassa näkyi semmoisia alelippuja, joita ei voinutkaan klikkailun myöhemmissä vaiheissa ostaa. VR:n puhelinneuvonnan mukaan alennusta ei oikeasti ko. lähdöllä ollut, ja verkkokaupan ongelma oli kuulemma tiedossa. Sielläpä vaan killuivat valealeliput silti. Tuommoisten korjaaminen ei missään tapauksessa pitäisi olla muuta kuin hyvin simppeli muutos tietokantaan.

Noistahan pitäisi jo valittaa Kuluttajavirastoon, kun ovat valheellisia tarjouksia.
 
+20 % ei kuulosta järin hääviltä tavoitteelta, kun ottaa huomioon nykyisen hintatason ja kahdeksan vuoden aikahaarukan. Aron puheet sinänsä ovat oikean suuntaisia, mutta uskon tekoihin sitten kun näen. Liekö tähän tämän vuoden alelippuhakuammuntaan tulossa jotain tolkkua?
Tavoitetta voisi helpottaa, jos siihen junaan edes pääsisi, jolle olisi päivittäistä käyttöä. Heti kun junalinja Nokia-Suinula avataan, alan matkustaa päivittäin reiteillä Järvensivu–Tampere/Tampella/Amuri ja vähintään kerran kuussa Nattariin. ;)
 
Lipuista täällä muutenkin puhutaan, joten kysynpähän täällä että onko mahdollista mennä Helsinki - Rovaniemi sarjalipulla (kaikki junatyypit) Helsinki - Oulu väli? (S57) VR:n verkkosivut eivät antaneet paikkaa varata, mutta onko tämä mahdollista?
 
Lipuista täällä muutenkin puhutaan, joten kysynpähän täällä että onko mahdollista mennä Helsinki - Rovaniemi sarjalipulla (kaikki junatyypit) Helsinki - Oulu väli? (S57) VR:n verkkosivut eivät antaneet paikkaa varata, mutta onko tämä mahdollista?

Mikset vaan varaa Helsinki-Rovaniemi -väliä ja jää Oulussa kyydistä? Jos toi S57 kulkee vaan Ouluun asti niin varaa jatkoyhteys Rolloon seuraavalla junalla ja jätä käyttämättä.
 
Mikset vaan varaa Helsinki-Rovaniemi -väliä ja jää Oulussa kyydistä? Jos toi S57 kulkee vaan Ouluun asti niin varaa jatkoyhteys Rolloon seuraavalla junalla ja jätä käyttämättä.

S53 on Oulussa niin myöhään ettei sillä ole jatkoyhteyttä Rovaniemelle. Tai VR:n sivut eivät ainakaan sitä tarjoa.. Tarkoitus oli siis tehdä kaverin kanssa 10euron tarjousmatka Helsinki - Oulu (S53) ja Oulu - Pasila (P270), mutta kaverini sai sen viimeisen tarjouslipun tietenkin, vaikka samaanaikaan oltiin varaamassa. P270:aan saa tarjouslippuja, mutta S53 ei, ja S53 otettiin juuri siksi että voisimme mennä pendolla Ouluun..
 
Viimeksi muokattu:
Mä en noita tunne kun ei juuri tule junaa käytettyä. Mutta eikö se jatkomatka voi olla ekalla aamujunalla?

Samaa itsekkin mietin. Aamulla 05:19 menisi P265, mutta jostain syystä verkkokauppa ei sitä tarjoa. Onnistuisikohan sitten aseman lipunmyynnissä..
 
Onnistuisikohan sitten aseman lipunmyynnissä..

Kokeile ja kerro täälläkin. Ainakin lentoliikenteessä käytäntö on, että jatkoyhteyden on lähdettävä 24 tunnin kuluessa. Ei kai junamatkustaminen voi olla rajoitetumpaa?
 
Takaisin
Ylös