Tietty nettiyhteys pitää olla puhelimessa konfiguroituna, mikä ei varmaan ole asian laita läheskään kaikilla, joilla olisi mahdollisuus.
Joillain on myös nettiesto liittymässä, kuten puolisollani tai lapsilla/nuorilla, joiden vanhemmat eivät halua lastensa selaavan kännykällä nettiä syystä tai toisesta, ja liian monella on kännykkä, joka ei osaa itse hakea nettiasetuksia palveluntarjoajalta vaan ne on piilotettu sadan alavalikon taakse asetuksiin, josta Pihtiputaan tai Raaseporin mummo ei niitä löydä.
Surkeaa palvelumuotoilua – olkoonkin, että jonkun rautatieyritysten liiton mukainen standardi – että kännykkälippu on hyperlinkki pilvessä olevaan tiedostoon, joka vasta on matkustukseen oikeuttava asiakirja. Varajärjestelmänä pitäisi ehdottomasti olla, että konnarilla on kännykkä/tabletti/konduktöörivaunun nettipääte, johon tekstiviestinä tullut URI voidaan näpytellä manuaalisesti, ja joka sitten validioidaan
Todennäköisesti jokapäiväisiä kuumottavia tilanteita varten olisi myös hyvä, jos konnarikopeissa olisi yleisimpien kännykkämallien laturit (Nokian iso- ja pienipäiset laturit, Micro-USB ja Apple-telakka). Investointi olisi luokkaa 50 € / juna.
Ville O. Turusen kanssa olen siinä suhteessa samassa kastissa, että printteriä ei taloudesta löydy. Tiedän, että sellaisen saa muutamalla kympillä (plus musteet rutosti siihen päälle), mutta pelkkien junalippujen takia sellaisen ostaminen tuntuu hölmöltä, varsinkin kun kaikki tuon hintaluokan laitteet ovat rumia ja huonoja muoviroskia (periaatteenani on muutenkin, että en osta tuotekategoriasta X ennen kuin tarjolla on tuote, joka on tarpeeksi hyvä ja mulla on varaa siihen).
Onneksi mulla on käytössä VISA ja saan opiskelijahintaan lipun asemaltakin, kunhan maatti toimii. Jyrsii vain, jos tilanne onkin, että aseman lipunmyynti on suljettu ja kaikki lipunmyyntikoneet ovat rikki. Jos asuisin jollain pikkuasemalla, jolla ei ole minkäänlaista automaattia ja junaa tulisi käytettyä satunnaisesti, kiroaisin VR:n toimimatonta softaa, jonka ansiosta jokaikisestä kertalipusta esim. Viialasta menisi se 5 € lisämaksu (josta muuten ei ole Kuljetusehdot-asiakirjassa minkäänlaista mainintaa!) joutuessani jatkuvasti reklamoimaan ja perimään sen ylimääräisen femman takaisin.