VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Asian vierestä, ihan mielenkiinnosta: Miten saat käteistä rahaa ilman kortteja? Käyt nostamassa pankin tiskiltä?

Itse asiassa juuri näin. Käyn noin kahdesti kuussa nostamassa käteistä pankista. Tietysti kun asun täällä melkein Tampereen keskustassa, niin tämä on mahdollista: pankkipalvelut toimivat. Etuja on kaksi: malli soveltuu hyvin omalle taloudenpidolleni, kun näen suoraan lompsasta, monesko satanen on menossa. Ja toisekseen ne sataset: on vain mukavaa nostaa satasen seteleitä. (eli olen tältäkin osalta hankala ihminen. Sataset kyllä rikon kauppareissulla enkä kiusaa niillä pikkuliikkeitä) Eli melko subjektiivisia syitä kumpainenkin. Olen kyllä ajatellut jonkinlaisen kortin hakemista kaiken varalle. Ennen mulla oli automaattikortti kun sellaisia vielä oli. Mutta se on jotenkin jäänyt, eli niitä ongelmatilanteita ei oikein synny tarpeeksi jotta olisin motivoitunut.

Ehkäpä jos ja kun verkkopankin kautta maksaminen yleistyy, niin itsekin asennan joskus sen puhelimeeni, ja loikkaan kerralla siihen aikaan.
 
Itse asiassa juuri näin. Käyn noin kahdesti kuussa nostamassa käteistä pankista. Tietysti kun asun täällä melkein Tampereen keskustassa, niin tämä on mahdollista: pankkipalvelut toimivat. Etuja on kaksi: malli soveltuu hyvin omalle taloudenpidolleni, kun näen suoraan lompsasta, monesko satanen on menossa.

Off-topic: täysin päinvastainen kuin oma mallini. ;) Minä käytän käytännössä vain korttia. Lompakossa on yksi parikymppinen hätävarana, mutta muuten maksan vain pankkikortilla (nykyään debit) tai luottokortilla (credit). Tai Electronilla, kaikki löytyy. Etu on se, että käyttötilin saldo kertoo kuinka paljon rahaa on jäljellä, ja laskemalla viikkoja palkkapäivien välillä pystyy lähes reaaliaikaisesti ekstrapoloimaan saldosta mennääkö budjetin ylä- vai alapuolella (käyttötilillä siis vain käyttöön budjetoidut varat, säästöt eri tilillä ja laskuja varten rahastoidut rahat eri tilillä jne.). Ja tiliaineistot pystyy imaisemaan suoraan Exceliin ja tekemään niistä tarkempaa analyysiä esim. kerran vuodessa budjetin tarkistamista varten. Siis tyyliin että yksinkertaisella pivot-taulukolla saan melko pienellä vaivalla selville kuinka paljon vuositasolla menee sähkölaskuihin, kuinka paljon sanomalehtitilaukseen, kuinka paljon hammaslääkärikuluihin jne. Tuo summa vain jaetaan 12:lla ja sitten rahastoidaan joka kuukausi sen verran syrjään. Systeemi on toiminut kuin sveitsiläinen kello jo toistakymmentä vuotta, poislukien manuaalipilotointia vaatineet elämänmullistukset kuten asuntokaupat, muutot jne.

Mutta kullakin on tyylinsä ja monella tavalla voi hoitaa taloutensa hyvin. Pääasia että hoitaa hyvin.
 
Tietty nettiyhteys pitää olla puhelimessa konfiguroituna, mikä ei varmaan ole asian laita läheskään kaikilla, joilla olisi mahdollisuus.
Joillain on myös nettiesto liittymässä, kuten puolisollani tai lapsilla/nuorilla, joiden vanhemmat eivät halua lastensa selaavan kännykällä nettiä syystä tai toisesta, ja liian monella on kännykkä, joka ei osaa itse hakea nettiasetuksia palveluntarjoajalta vaan ne on piilotettu sadan alavalikon taakse asetuksiin, josta Pihtiputaan tai Raaseporin mummo ei niitä löydä.

Surkeaa palvelumuotoilua – olkoonkin, että jonkun rautatieyritysten liiton mukainen standardi – että kännykkälippu on hyperlinkki pilvessä olevaan tiedostoon, joka vasta on matkustukseen oikeuttava asiakirja. Varajärjestelmänä pitäisi ehdottomasti olla, että konnarilla on kännykkä/tabletti/konduktöörivaunun nettipääte, johon tekstiviestinä tullut URI voidaan näpytellä manuaalisesti, ja joka sitten validioidaan

Todennäköisesti jokapäiväisiä kuumottavia tilanteita varten olisi myös hyvä, jos konnarikopeissa olisi yleisimpien kännykkämallien laturit (Nokian iso- ja pienipäiset laturit, Micro-USB ja Apple-telakka). Investointi olisi luokkaa 50 € / juna.

Ville O. Turusen kanssa olen siinä suhteessa samassa kastissa, että printteriä ei taloudesta löydy. Tiedän, että sellaisen saa muutamalla kympillä (plus musteet rutosti siihen päälle), mutta pelkkien junalippujen takia sellaisen ostaminen tuntuu hölmöltä, varsinkin kun kaikki tuon hintaluokan laitteet ovat rumia ja huonoja muoviroskia (periaatteenani on muutenkin, että en osta tuotekategoriasta X ennen kuin tarjolla on tuote, joka on tarpeeksi hyvä ja mulla on varaa siihen).

Onneksi mulla on käytössä VISA ja saan opiskelijahintaan lipun asemaltakin, kunhan maatti toimii. Jyrsii vain, jos tilanne onkin, että aseman lipunmyynti on suljettu ja kaikki lipunmyyntikoneet ovat rikki. Jos asuisin jollain pikkuasemalla, jolla ei ole minkäänlaista automaattia ja junaa tulisi käytettyä satunnaisesti, kiroaisin VR:n toimimatonta softaa, jonka ansiosta jokaikisestä kertalipusta esim. Viialasta menisi se 5 € lisämaksu (josta muuten ei ole Kuljetusehdot-asiakirjassa minkäänlaista mainintaa!) joutuessani jatkuvasti reklamoimaan ja perimään sen ylimääräisen femman takaisin.
 
Onneksi mulla on käytössä VISA ja saan opiskelijahintaan lipun asemaltakin, kunhan maatti toimii. Jyrsii vain, jos tilanne onkin, että aseman lipunmyynti on suljettu ja kaikki lipunmyyntikoneet ovat rikki. Jos asuisin jollain pikkuasemalla, jolla ei ole minkäänlaista automaattia ja junaa tulisi käytettyä satunnaisesti, kiroaisin VR:n toimimatonta softaa, jonka ansiosta jokaikisestä kertalipusta esim. Viialasta menisi se 5 € lisämaksu (josta muuten ei ole Kuljetusehdot-asiakirjassa minkäänlaista mainintaa!) joutuessani jatkuvasti reklamoimaan ja perimään sen ylimääräisen femman takaisin.

Näinhän se on. Ja juurikin jos napataan tuolta samalta rataosalta muitakin esimerkkejä esimerkiksi Ryttylä ja Turenki. Kummallakaan asemalla ei ole edes lippuautomaattia, joten joko etukäteen lippu netistä jollakin epätoimivalla systeemillä (niinkuin en itsekkkään parin viikkoa sitten saanut netistä ollenkaan lippua ostettua) tai sitten junassa maksetaan se viisi euroa enemmän. Eli esimerkiksi Turenki-Hämeenlinna hinnaksi tulisi junasta ostettuna se 6,30e (opiskeli/juniori), etukäteen ostetun sijaan 1,30euroa. Mutta tosiaan, tuon pitäisi olla virhe, koska VR:n niiden uusien lippuehtojen mukaan ei pitäisi suorilla taajamajunamatkoilla veloittaa sitä 5euron lisämaksua. Ja tuo R-junahan on Riihimäki-Tampere välin taajamajuna, eli matkat jotka alkaa tai päättyy Ryttylän ja Tampereen välillä ja matkustetaan taajamajunalla niin ei pitäisi tulla lisämaksua jos junasta lipun ostaa.

Lisäys vielä: mukava konduktööri teki eräänä kertana kivan kompromissin: ei veloittanut mitään minulta ja kavereiltani Turenki-Hämeenlinna välillä, kun ei kehdannut velottaa niin lyhestä matkasta sen virheen vuoksi 6,30e :)
 
Lisäys vielä: mukava konduktööri teki eräänä kertana kivan kompromissin: ei veloittanut mitään minulta ja kavereiltani Turenki-Hämeenlinna välillä, kun ei kehdannut velottaa niin lyhestä matkasta sen virheen vuoksi 6,30e :)

Konduktöörit aina väittävät, että he eivät voi vaikuttaa lipun hintaan eli heitä on turha syyttää, jos veloitus on liian suuri. Konduktööri on minulle muutamaan otteeseen pahoitellut, että tästä laitteesta tulee se hinta mikä tulee ja hän ei voi ikävä kyllä siihen vaikuttaa.

Kokemus kuitenkin osoittaa, että konnarit VOIVAT halutessaan muuttaa veloitettavaa hintaa. Eli ilmeisesti konnareita on korkeammalta taholta ohjeistettu sanomaan matkustajalle "En voi vaikuttaa asiaan" mikä on siis täyttä VALEHTELUA ja vastuun pakoilua.
 
Konduktöörit aina väittävät, että he eivät voi vaikuttaa lipun hintaan eli heitä on turha syyttää, jos veloitus on liian suuri. Konduktööri on minulle muutamaan otteeseen pahoitellut, että tästä laitteesta tulee se hinta mikä tulee ja hän ei voi ikävä kyllä siihen vaikuttaa.

Kokemus kuitenkin osoittaa, että konnarit VOIVAT halutessaan muuttaa veloitettavaa hintaa. Eli ilmeisesti konnareita on korkeammalta taholta ohjeistettu sanomaan matkustajalle "En voi vaikuttaa asiaan" mikä on siis täyttä VALEHTELUA ja vastuun pakoilua.

No niin, sen verran mukavaa provokaatiota havaittavissa että on tultava tännekin "valehtelemaan ja pakoilemaan vastuuta"...

En ole viime päivinä avannut Joukkoliikennefoorumia, enkä kyllä oikein tiedä kannattaisiko tuollaisten Jufon viestien jälkeen hetkeen tullakaan. Melkoisen määrän olitte kirjoitelleet konduktööreille kohdistettavia kysymyksiä, mutta niistä jokaiseen löytyy virallinen vastaus VR:n toimitusehdoista tai muista opastuksista.

Säännöt, määräykset ja ohjeistukset ovat niitä, jotka ohjaavat konduktöörien työskentelemistä. Kun kaikki toimisivat niiden mukaisesti, niin linja olisi selkeä ja sama kaikille. Valitettavasti tilanteet junissa vaihtelevat joka päivä, eikä meidän ole aina mahdollista noudattaa ohjeistuksia erinäisistä syistä. Myyntiohjeistuksien kanssa on joustovaraa, koska niistä joustaminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Mikäli myyntilaite esimerkiksi perii virheellistä hintaa asiakkaalta on soveltamisen aika. Helpointa olisi vain pitää juna liikenteessä, mutta se ei mielestäni ole oikea tapa. Toki sillä saa helpoiten "mukavan konduktöörin" maineen maksamattoman asiakkaan silmissä, mutta toisaalta samalla saa työnsä oikein tekevän konduktöörin näyttämään "virkaintoiselta" tms ja saattaa lipun maksaneen asiakkaan eriarvoiseen asemaan liputtoman kanssa... Matkustamossa on liikuttava, että matkustajaturvallisuustehtävät tulevat hoidetuksi. Sääntöjen ja määräyksien kanssa tulee toimia niin kuin kuuluukin, koska niiden kanssa soveltaminen aiheuttaisi riskin liikenneturvallisuudelle.

Tässä viimeisessä viestissä väitettiin, että konduktöörit voivat halutessaan muuttaa hintaa. Se on totta, mutta silloin emme myy asiakkaalle oikeaa lippua. Kaikki hinnat tulevat suoraan junamyyntilaitteelta ja ovat jokaisen myyntilaitteessa samat. Ohjelmisto ei mahdollista esimerkiksi tuon 5 euron junamaksun poistamista. Jos se näytölle ilmestyy, niin se myös siinä pysyy. Poikkeustapauksissa on mahdollista esimerkiksi veloittaa asiakkaalta hinta lyhyemmästä matkasta kuin hän oikeasti matkustaa, mutta kuten sanottua tällöin on jouduttu käyttämään tapauskohtaista harkintaa. Nämä ovat tilanteita joita kohtaa ammatissamme jos ei päivittäin, niin viikottain. Niistä jokainen käydään läpi sillä hetkellä ja tehdyssä päätöksessä on parempi pysyä. Lisäksi on suotavaa, että samassa junassa noudatetaan sitten samaa linjausta jokaisen tapauksen kanssa. Perusperiaatteena itselläni on ollut, että parempi saada "talolle" pari euroa kuin palstatilaa iltapäivälehtien otsikoissa... Toki parilla eurolla ei kovin kauas viedä, mutta jos asiakkaalta esimerkiksi puuttuu lipun usean kymmenen euron kokonaishinnasta sen verran ja vaihtoehtona olisi jättää hänet seuraavalle asemalle, niin todennäköisesti joustan. Tosin kaikki lähtee asiakkaan käyttäytymisestä ja asioiden esittämistavasta.

Kuten viime aikoina on näissä keskusteluissa todettu "menetkö kaupan kassalle ja kun rahasi eivät riitä tuotteiden hinnan maksamiseen, niin saatko kaikki tuotteet mukaan vai jääkö ylimenevän hinnan verran tavaraa kassalle?"
 
Lari Nylundilta tuli niin pitkä viesti, niin et viitsi alkaa sitä lainaileimaan/pätkimään, enkä enään tarkalleen muista jokaikist sanaa mitä sanoi.

Mutta tottahan se on että konduktöörin on noudatettava niitä sääntöjä määräyksiä sun muita juttuja mitä hänelle on annettu, eikä hän myöskään voi sinä myyntilaitteen antamaa hintaa vaihtaa, MUTTA hän voi veloittaa vähemmän, joka minusta on ymmärrettävää esimerkiksi lyhyillä matkoilla esim. juurikin Turenki Hämeenlinna välillä, jos konduktööri itse tietää että kyseessä on järjestelmävirhe, jonka vuoksi JOUTUISI veloittamaan ylimääräisen 5euroa. Omassa tapauksessani konduktööri käytti omaa järkevää harkintaansa ja ei myynyt lippua eikä samalla myöskään mitään veloittanut, joten kukaan ei voi alkaa kyselemään rahojakaan. Näin hän toimi n. 10 muun matkustajan kanssa, eli piti linjansa. Kuuleman mukaan ei ollut muiltakaan veloittanut sitä ylimääräistä 5euroa. Omasta mielestäni olisi todella kohtuutonta esimerkiksi lapselta veloittaa se ylimääräinen 5euroa. Vanhemmat ovat antaneet lapselle matkaan sen 1,30euroa mitä matkat on ENNEN VR:n järjestelmävirhettä maksanut, mutta konduktööri alkaisi kinaamaan sitä ylimääräistä 5euroa, ja pahimmassa tapauksessa tekisi saman tempun mitä vähän aikaa sitten lehdissä ollut bussinkuljettaja teki eli ei päästäisi lasta ulos.

Omasta mielestäni kun VR ilmeisesti tietää tuon järjestelmävirheen, niin voisi ohjeistaa konduktöörejä vähentäämään lipun hinnasta sen ylimääräiset 5euroa. Ilmeisesti VR ei halua näin tehdä, ja kuulemani mukaan virhettä ei olisi edes vielä korjattu, jos edes korjataan...

Vielä loppuun lainaus VR:n uusista lippu- ja matkustusehdoista:

Kaukoliikenteen junissa voit ostaa junalippuja ilman paikkatietoja. Junassa ostetun lipun palvelumaksu on 5 euroa (ei suorilla taajamajunamatkoilla).

VR on itse myöntänyt että suora taajamajunamatka on esimerkiksi Ryttylän-Tampereen välille päättyvä matka, jos kyseessä on vaihdoton yhteys lähi/taajamajunalla, vai onko joku muu erimieltä kanssani?
 
Kuten viime aikoina on näissä keskusteluissa todettu "menetkö kaupan kassalle ja kun rahasi eivät riitä tuotteiden hinnan maksamiseen, niin saatko kaikki tuotteet mukaan vai jääkö ylimenevän hinnan verran tavaraa kassalle?"

No, jos hyllyssä lukee että vehnäjauho maksaa 2,50€ ja kassakone yrittää veloittaa siitä 2,70€, niin kyllä asiakas poistuu sieltä kaupasta jauhopaketti kädessään ja 2,50€ köyhempnä. Kas kun niin on säädetty, että jos hintamerkinnät ovat ristiriitaiset, niin asiakas valitsee, kumman hinnan maksaa. Minullekin on tuota sattunut muutaman kerran ruoka- ja muillakin ostoksilla. Sattuuhan noita, tietokoneistetussa maailmassa. Aina virhe on korjattu heti siinä paikan päällä.

Että kyllä VR taitaa olla Suomen ainoa asiakaspalveluyritys, joka ilmoittaa yhdet hinnat, perii junasta heittämisen uhalla toiset, vieläpä henkilökunnan virheelliseksi tietämät, ja käskee asiakkaan nettiin blanketteja täyttelemään.

En kadehdi konduktöörejä. Olette joutuneet todella ikävään saumaan tämän lippu-uudistuksen kanssa. Jos ammattiliittonne on tehokas, niin pistäkäähän liiton miehet vähän keskustelemaan johdon kanssa. Ei tuollaisissa työoloissa kenenkään pää kestä kovin kauaa.
 
No, jos hyllyssä lukee että vehnäjauho maksaa 2,50€ ja kassakone yrittää veloittaa siitä 2,70€, niin kyllä asiakas poistuu sieltä kaupasta jauhopaketti kädessään ja 2,50€ köyhempnä. Kas kun niin on säädetty, että jos hintamerkinnät ovat ristiriitaiset, niin asiakas valitsee, kumman hinnan maksaa. Minullekin on tuota sattunut muutaman kerran ruoka- ja muillakin ostoksilla. Sattuuhan noita, tietokoneistetussa maailmassa. Aina virhe on korjattu heti siinä paikan päällä.

Että kyllä VR taitaa olla Suomen ainoa asiakaspalveluyritys, joka ilmoittaa yhdet hinnat, perii junasta heittämisen uhalla toiset, vieläpä henkilökunnan virheelliseksi tietämät, ja käskee asiakkaan nettiin blanketteja täyttelemään.

Näinhän se menee. Jos mulle tulee töissä asiakas ja kassa näyttää enemmän kuin mitä hyllyssä ja asiakasta tästä huomauttaa, tarkistan asiakkaan kanssa tämän, ja jos hyllynreunaetiketti näyttää halvempaa hintaa niin virhe korjataan ja asiakas sen sillä hinnalla saa, vaikka ei oltaisiin edes tietoisia tästä hinta virheestä. JA jos kassa ei jostain syystä anna hintaa muuttaa, niin silti asiakas sen sillä halvemmalla hinnalla saa.

Eihän nämä virheet teidän konduktöörien (Nylund ja muut) vika ole, teidän hyvinvointinne tässä kärsii. Teinä ottaisin heti yhteyttä ammattiliittoon ja pistäisin VR:n tekemään asialle jotain. Jos minä joutuisin töissä kestämään kaiken maailman pään aukomista työpaikkani järjestelmävirheen vuoksi, niin kyllä minä asialle jotain tekisin että yritys asian korjaisi ja asiakas ei päätä aukoisi.

Sen verran iso virhe kuitenkin kyseessä niin luulisi että virhe olisi jo korjattu. Tämä kuitenkin ollut jo yli kuukauden voimassa. Jos VR korvaa nuo 5euron ylimääräiset veloitukset niin siitähän saa kärsiä myös korvaushakemuksien käsittelijät, kun niiden työ vaan lisääntyy ja ruuhkaantuu. Itse veikkaan että tuota virhettä ei ainakaan VR:n omasta toimesta tulla pitkiin aikoihin korjaamaan, ellei joku tee asialle äkkiä jotain. VR kuitenkin on tietoinen siitä, mutta mitään ei asialle ole tehty.
 
Jos VR korvaa nuo 5euron ylimääräiset veloitukset niin siitähän saa kärsiä myös korvaushakemuksien käsittelijät, kun niiden työ vaan lisääntyy ja ruuhkaantuu.

Lisäksi sen hakemuksen käsittely ja korvausten maksaminen tulee takuulla kalliimmaksi kuin se 5 euroa, jonka asiakas saa takaisin. Ja asiakkaan ylimääräistä vaivaa tästä hakemusrumbasta ei korvaa kukaan.

On hyvin paljon mahdollista, että kuluttajariitalautakunta suosittaisi VR:ää korvaamaan enemmän kuin sen 5 euroa tämänkaltaisessa tapauksessa, kun kuluttajaa vaivataan täysin turhaan ja virhe on elinkeinonharjoittajan tiedossa.
 
On hyvin paljon mahdollista, että kuluttajariitalautakunta suosittaisi VR:ää korvaamaan enemmän kuin sen 5 euroa tämänkaltaisessa tapauksessa, kun kuluttajaa vaivataan täysin turhaan ja virhe on elinkeinonharjoittajan tiedossa.

Näinpä. Lisäksi palautus kestää viikkoja...

Oliko muuten VR:n oma päätös kun palautti 1,5kertaisesti netissä ostettujen toimittamottimien lippujen rahat, vai tuliko tämä joltain kuluttajariitalautakunnalta?
 
Oliko muuten VR:n oma päätös kun palautti 1,5kertaisesti netissä ostettujen toimittamottimien lippujen rahat, vai tuliko tämä joltain kuluttajariitalautakunnalta?

Eiköhän se ollut oma päätös.

Kuluttajariitalautakunta lähtee aina ratkaisuissaan siitä, että asiakkaalle ei korvata rahallisesti mielipahaa tms. Ainoastaan todelliset menetykset korvataan. Kuitenkin tästä on poikkeuksia, minä esim. vaadin FlyMe:tä (jo konkurssin tehnyt halpalentoyhtiö) maksamaan minulle siitä, että yhtiön yhteystietojen selvittäminen oli niin hankalaa ja siihen kului tunti aikaa. Vaadin muistaakseni 30 euroa siitä, lautakunnan suositus oli 10 euroa ja sen lentoyhtiö myös maksoi (lisäksi lentöyhtiö maksoi myös ne varsinaiset korvaukset; valitus johtui siitä, ettei yhtiö noudattanut EU-aseusta reklamaatiostani huolimatta, mistä aiheutui minulle noin satasen verran ylimääräisiä kuluja).
 
Varajärjestelmänä pitäisi ehdottomasti olla, että konnarilla on kännykkä/tabletti/konduktöörivaunun nettipääte, johon tekstiviestinä tullut URI voidaan näpytellä manuaalisesti, ja joka sitten validioidaan

Tekstiviestissä tulee koodi, jolla lipun voi noutaa automaatista. Esim. omalla vaihdollisella viime matkallani koodit olivat "DTUH M===" ja "DTUH O===" jos oikein tekstiviestiä ymmärsin. En ole lippujen noutamista kokeillut uuden systeemin aikana, vanhalla tein sitä useinkin (silloin koodi oli pitkä numerosarja). Skannauksen epäonnistuttua matkallani ensimmäinen konnari käsittääkseni naputteli koodin päätteeseensä. Sama koodi on webbilipussa kuvion alla. En tiedä, missä määrin pääte pystyy tuon koodin perusteella lippua tarkastamaan ja ajaako kirjainkoodi saman asian kuin kuvion skannaaminen. Matkan toinen konnari ei edes yrittänyt skannata eikä lukenut kirjainkoodia, katsoi vaan junan numeron ja päivän.
 
Sen verran iso virhe kuitenkin kyseessä niin luulisi että virhe olisi jo korjattu. Tämä kuitenkin ollut jo yli kuukauden voimassa.

Virheitä tekee jokainen, kuten viestistä hyvin voidaan todeta. Eikös 5 euron palvelumaksu tullut voimaan 14. tai 15. lokakuuta, josta on mielestäni kulunut vasta kaksi (2) viikkoa..?

Järjestelmässä on ollut paljon pieniä bugeja, joita junahenkilökunta on kirjannut ylös ja ilmoittanut useita eri kanavia pitkin eteenpäin. Aivan turha näissä tilanteissa on ammattiyhdistyksen suuntaan yhteyttä ottaa, vaan suoraan sinne missä ongelma on - ehkä sitten myöhemmin "liiton väelle". Bugit korjataan ajallaan, mutta ei niitä yksitellen pois oteta vaan arvioisin noin kerran viikossa tehtävän päivityksen yhteydessä. Kun bugeja on paljon samaan aikaan, niin eiköhän niissä myös joskus saata kestää kauemmin... Ei tämä mikään salaliitto ole, vaan suuren määrän ongelmien poistamista. En ole itse työskennellyt Riihimäen ja Tampereen välillä uudistuksen jälkeen, joten en tiedä onko tämäkin jo saatu poistettua. Jos ei ole, niin eiköhän se tuossa marraskuun alkupuolella viimeistään katoa - ja tilalle löydy seuraava...

Jokainen meistä tuntee oman työkykynsä ja mikäli se ei riitä työskentelemään paineenalaisena, niin vaihtoehtoja löytyy. Itselläni ei ole käynyt mielessä kertaakaan hakeutua näiden(kään) paineiden alaisena työterveyshoidon puolelle. Meille on tehty psykologiset testaukset yms tarkastukset ennen uralle valintaa. Kyllähän töissä mukavampaa olisi, jos perusasiat olisivat kunnossa. Toisaalta, kuten aiemminkin on tullut sanottua - "näillä mennään"...
 
Virheitä tekee jokainen, kuten viestistä hyvin voidaan todeta. Eikös 5 euron palvelumaksu tullut voimaan 14. tai 15. lokakuuta, josta on mielestäni kulunut vasta kaksi (2) viikkoa..?

Ai niin, lisämaksuhan otettiin käyttöön myöhemmin kuin lippu-uudistus juurikin uudistuksen bugien vuoksi. Mutta kuitenkin luulisi että tuo olisi jo korjattu, mutta eipä ole...
 
Takaisin
Ylös