VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

VR:n ja muiden lipuissa käytetyn Aztec -2D-viivakoodin anatomiasta voi lukea Wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aztec_Code

Keksintö on näköjään vuodelta 1995.

Eilen junassa kysyin konduktööriltä koodin toimivuusastetta kännykän ruudulta luettaessa, ja hän vakuutti sen toimivan, esimerkiksi hänen osaltaan sinä päivänä sataprosenttisesti. Oma lippuni oli automaatista printattu sillä kertaa. Samalla junamatkalla huomasin, että konduktööreillä on pienempi, isohkon kännykän kokoinen lukijalaite maksupäätteen lisäksi. Epäonnistuneet skannausyritykset oman kännykkäni ruudulta oli tehty sillä maksupäätelaudan kulmassa olevalla lukijalla. Enpä tiedä, mitä tästä pitäisi päätellä kännykkäni soveltuvuudesta, mutta taidan kumminkin tilata liput siihen vastaisuudessa.
 
VR:n ja muiden lipuissa käytetyn Aztec -2D-viivakoodin anatomiasta voi lukea Wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aztec_Code

Keksintö on näköjään vuodelta 1995.

Eilen junassa kysyin konduktööriltä koodin toimivuusastetta kännykän ruudulta luettaessa, ja hän vakuutti sen toimivan, esimerkiksi hänen osaltaan sinä päivänä sataprosenttisesti. Oma lippuni oli automaatista printattu sillä kertaa. Samalla junamatkalla huomasin, että konduktööreillä on pienempi, isohkon kännykän kokoinen lukijalaite maksupäätteen lisäksi. Epäonnistuneet skannausyritykset oman kännykkäni ruudulta oli tehty sillä maksupäätelaudan kulmassa olevalla lukijalla. Enpä tiedä, mitä tästä pitäisi päätellä kännykkäni soveltuvuudesta, mutta taidan kumminkin tilata liput siihen vastaisuudessa.

Ainakin omien havaintojeni perusteella tämä erilline käsiskanneri on paljon parempi ja tarkempi kuin maksulaitteen kulmassa oleva. Käsiskannerilla onnistunut aina sata prosenttisesti, kulmassa olevalla paljon heikommin.
 
User Point -niminen, yhden miehen yritykseltä vaikuttava konsulttifirma on arvioinut VR:n uuden verkkokaupan käytettävyyden:

http://userpoint.fi/reports/vr_verkkokauppa_kaytettavyysarvio.php

Kuten arvata saattaa, raportti ei ole järin kiittävä. Arviointi ei ole VR:n tilaama. Tekijä on selvästi osaksi mainostamassa omia palveluitaan, joiden kaltaisia kyllä varmasti valtakunnassa pitäisikin hyödyntää enemmän.
 
Lippu-uudistus juu ;) Ennakko lippu 2vko etukäteen Lapualta tänne maksaa yli 40euroa, peruslippu 25,44e... :D Millonkoha toimii niinkuin pitäisi? :)
 
Lippu-uudistus juu ;) Ennakko lippu 2vko etukäteen Lapualta tänne maksaa yli 40euroa, peruslippu 25,44e... :D Millonkoha toimii niinkuin pitäisi? :)

Noistakin oli itse asiassa kommenttia tuossa käytettävyysarviossa. Arvioija kirjoitti, että tuotetta, joka on sekä huonompi että kalliimpi vaihtoehto, ei verkkokaupan pitäisi tarjota asiakkaalle ollenkaan. Tämä siis olettaen, että hinnoittelussa ei ole bugia ja että ennakkolipun on oikeasti tarkoitus maksaa enemmän kuin lähtöpäivänä ostetun. Miksipä näin olisi, sen VR yksin tietää.
 
Lippu-uudistus juu ;) Ennakko lippu 2vko etukäteen Lapualta tänne maksaa yli 40euroa, peruslippu 25,44e... :D Millonkoha toimii niinkuin pitäisi? :)

Ensimmäisenä tulisi mieleen, että käyttäjä on ottanut peruslippuna alennushintaisen lipun. Ennakkolippu on tarkoitettu täyden hinnan maksaville asiakkaille, jotka saavat 7-60 vuorokautta ennen matkustusajankohtaa alennetun hinnan. Alennetusta lipusta (opiskelija, lapsi, eläkeläinen jne) ei ennakkoalennusta enää anneta... Toisin sanoen, vastauksena kysymykseen. Se toimii jo.
 
Ensimmäisenä tulisi mieleen, että käyttäjä on ottanut peruslippuna alennushintaisen lipun. Ennakkolippu on tarkoitettu täyden hinnan maksaville asiakkaille, jotka saavat 7-60 vuorokautta ennen matkustusajankohtaa alennetun hinnan. Alennetusta lipusta (opiskelija, lapsi, eläkeläinen jne) ei ennakkoalennusta enää anneta... Toisin sanoen, vastauksena kysymykseen. Se toimii jo.

Hmm... Toi on muuten totta, kaverilleni nimittäin katselin, alennuslippu kyseessä... Mutta ei se silti toimi. Jos on valinnut lipputyypiksi jonkin alennuslipun, ei sen pitäisi ehdottaa silloin ollenkaan... Niinkuin se eräs henkilö teki sen käytettävyystutkimuksen, niin virheitä ja ongelmia löytyy...
 
Sellaisissa maissa, joissa asiakaspalveluun panostetaan edes alkeellisesti, tuollainen estetään yksinkertaisesti niin, että tietokone arpoo random-kirjainyhdistelmän, mutta sulkulistalla olevat kirjainyhdistelmät ovat mahdottomia. Millaisia otsikoita luulette että media repisi American Airlinesin lentolipun varauskoodista NIGGA tai FUCKU? Ei itseään kunnioittavalla firmalla ole sellaiseen varaa.
 
Masentavan huvittavaa on, että vr:n edustajan mielestä kyseessä ei ole virhe, erehdys eikä moka, vaan normaali käytäntö. Jollakin tuossa lafkassa on päässyt unohtumaan, että raiteilla kulkee tukkipuun ja paperirullien lisäksi myös ihmisiä. Ihmisten kuljettaminen vaatii tiettyä erityisherkkyyttä.

Sinällään tämä nyt mikään iso asia, enempi huvittava, mutta ihme että vr voi ottaa asiaa siltä kannalta, että järjestelmään on jäänyt tällainen pieni mutta kiusallinen ongelma, joka tulisi sopivassa välissä korjata. Tai ainakin tiedottaja ei osaa oikein tuoda asioita esille. Ainakin vanhalta kunnon 90-luvulta on jäänyt mieliin Matkaan-lehti ja sen palautepalsta, missä palstanpitäjä oli koomisen kyvytön myöntämään, että vr:n palveluissa tai toiminnassa voisi olla minkäänlaisia puutteita. Vaikka ihan arkijärkikin kertoo, että ei vr:n tapainen joukkoliikennefirma voi aina palvella kaikkia. Ainoastaan, jos ongelmaan oli tulossa korjaus, suureen ääneen selitettiin, kuinka vakava puute on, mutta onneksi kohta... Tai sitten ne tiedotteet: "palvelu paranee, vähennämme junavuoroja..." Siitä lehdestä sai kyllä hyvät naurut. Olikohan sen asiakaspalautepalstan nimi sivuraide :D Saatan kyllä muistaa muistaa väärin...
 
Olen jo parikin kertaa saanut junamaatin myymään eri lipun kuin mitä se sanoo olevansa myymässä. Tai, tokalla kerralla oikeastaan osasin arvata mitä tuleman pitää ja jätin tunnusluvun näppäilemättä. Jos nimittäin ensin tutkailee jonkun muun yhteysvälin hintoja ja sitten vasta ostaa lipun, tietyissä tilanteissa automaatti vahvistaa viimeisessä ruudussa ennen tunnusluvun näpyttelemistä sen jälkimmäisen hinnan, mutta automaatin korttimaksupäätteessä lukeekin sitten sen reissun hinta, jonka hintaa on aiemmin tutkiskeltu. Ekalla kerralla kävi niin, että sain Kokkolassa kouraani Helsingin vyöhykealueen C kymmenen matkan lipun (eli sarjalipun välille Järvenpää-Kerava), kun tarkoitus oli ostaa menolippu Helsinkiin. Konduktööri onneksi händläsi asian hyvin ja pääsin kuin pääsinkin kotiin.
Toinen kerta tapahtui sekin Kokkolassa. Ensin katsoin, paljonko maksaa junalla Seinäjoki-Helsinki ja vasta sitten tein päätöksen ostaa lippu Kokkola-Seinäjoki. Jokaisen lipun hintanapa seisoikin sitten listassa välin Sk-Hel hinta, minkä aiemmasta viisastuneena tajusin ja osasin keskeyttää ostotapahtuman. Hauska bugi kyllä, mutta aiheuttanee siellä täällä pitkin Suomea harmaita hiuksia.
Olen kokeillut tuota eri junamaateilla pitkin Suomea ja molemmat ongelmat ovat toisinnettavissa. Sarjalipun kanssa pitää nykyään renkata jatka- ja takaisin-nappeja sekä välillä tehdä muutoksia valintoihin, että tuo tapahtuu, mutta se tapahtuu joissain tilanteissa silti yhäkin. Rok!

Toinen asia on, että kun ennakkolippu ei jostain järjettömästä syystä ole mahdollinen makuupaikalle (miksei?), mahdollisuus ylipäätään ostaa makuupaikkalippu piilotetaan matkustajalta kokonaan, jos hän on valinnut lipputyypiksi "Ennakko". Ranskalainen kaverini etsi makuupaikkamahdollisuutta Kolarin yöjunaan puolisen tuntia, siinä onnistumatta. Sitten hän pyysi tietotekniikkataitoisemman kaverinsa hätiin, eivätkä he kahdestaankaan keksineet, mistä namiskasta sen makuupaikan saa ostettua. Tämän jälkeen asiaa kysyttiin minulta, joka kävin testailemassa asiaa ja hoksasin, että makuupaikat saa nähtäväkseen, jos valitsee junalistasta hieman kalliimman lipputyypin. Nyt on tyypillä makuupaikka plakkarissa ja kaikki kai hyvin. Ylihuomenna nähdään, pääseekö hän sillä perillekin...
 
Ainakin vanhalta kunnon 90-luvulta on jäänyt mieliin Matkaan-lehti ja sen palautepalsta, missä palstanpitäjä oli koomisen kyvytön myöntämään, että vr:n palveluissa tai toiminnassa voisi olla minkäänlaisia puutteita. Vaikka ihan arkijärkikin kertoo, että ei vr:n tapainen joukkoliikennefirma voi aina palvella kaikkia. Ainoastaan, jos ongelmaan oli tulossa korjaus, suureen ääneen selitettiin, kuinka vakava puute on, mutta onneksi kohta... Tai sitten ne tiedotteet: "palvelu paranee, vähennämme junavuoroja..." Siitä lehdestä sai kyllä hyvät naurut. Olikohan sen asiakaspalautepalstan nimi sivuraide :D Saatan kyllä muistaa muistaa väärin...
Samainen lehti ja sen palautepalsta on toki edelleen olemassa (tai oli ainakin pari kuukautta sitten), ja sisältö tuntuu edelleen olevan sitä samaa. Palstan nykyistä nimeä en kyllä muista, saattaa edelleen olla tuo sivuraide. Toisaalta välillä kyllä on palstan kysymyksetkin olleet melko huvittavia - en kyllä tiedä kertooko se enemmän kysymysten lähettäjistä, vai julkaistavien kysymysten valitsijoista...
 
Samainen lehti ja sen palautepalsta on toki edelleen olemassa (tai oli ainakin pari kuukautta sitten), ja sisältö tuntuu edelleen olevan sitä samaa. Palstan nykyistä nimeä en kyllä muista, saattaa edelleen olla tuo sivuraide. Toisaalta välillä kyllä on palstan kysymyksetkin olleet melko huvittavia - en kyllä tiedä kertooko se enemmän kysymysten lähettäjistä, vai julkaistavien kysymysten valitsijoista...

Sivuraide se taitaa edelleen olla. Kysymyksiä nähdäkseni valikoidaan, koska nykyään niihin kovin usein VR:n kannalta positiivinen vastaus. Aiemmin tosiaan nähtiin palstan pitäjältä joskus melkoista verbaaliakrobatiaa - ja välillä muutakin kikkailua. Muistan muutaman vuoden takaa kysymyksen, jossa valiteltiin junalipun suurta kokoa. Vastaus oli jotakuinkin "ongelmaa ei ole, koska junamaatista saa pienemmän lipun". Eipä tietenkään saanut, vaan samankokoisen, ja tämä tieto sitten kerrottiin seuraavassa numerossa pienellä jossain nurkassa. Se hyvä puoli lippu-uudistuksessa siis ainakin on, että nykylippu mahtuu helpommin lompakkoon.
 
Takaisin
Ylös