- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Rupesi yhtäkkiä vaan epäilyttämään, että oliko asiakaspalautepalstan nimi ihan oikeasti Sivuraide. Mutta kyllä se taisi tosiaan olla. Eli kuulunee sarjaan freudilaiset lipsahdukset...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sellaisissa maissa, joissa asiakaspalveluun panostetaan edes alkeellisesti, tuollainen estetään yksinkertaisesti niin, että tietokone arpoo random-kirjainyhdistelmän, mutta sulkulistalla olevat kirjainyhdistelmät ovat mahdottomia. Millaisia otsikoita luulette että media repisi American Airlinesin lentolipun varauskoodista NIGGA tai FUCKU? Ei itseään kunnioittavalla firmalla ole sellaiseen varaa.
Se että VR:n uusissa lipuissa on esiintynyt hävytömiä sanoja ei ole sattumaa vaan ihan ohjelmoijan tahallisuutta, on haluttu esim testausvaiheessa käyttää aineistoa jossa eri sanat erottuu selvästi, mutta unohdettu poistaa ne kun järjestelmä on siirretty tuotantoon.
Tuo taitaa kyllä olla vain omaa arvailuasi. Miksi jokin testisana tulisi vain yhden ihmisen lippuun satunnaisella ajanhetkellä paljon sen jälkeen kun ohjelmisto on otettu käyttöön? Kyseessä on kuitenkin satunnainen hash-koodi, puristeeksikin suomennettu, joka nyt todella voi ihan yhtä lailla olla XQ3F8 kuin HUORA. Miksi hash-koodeissa pitäisi edes olla mitään erillistä testiaineistoa? Järjestelmää ei voi testata, jollei hash-koodikin ole oikealla tavalla tuotettu.
Mistään sattumasta ei ole kyse, koska ei ollut eka kerta kun uuden lippujörjestelmän lipuissa luki hävyttömyyksiä.
Milloin niitä on aikaisemmin tullut?
Niitä oli n kuukausi aikaisemmin. jotain sukupuolielimiin viittaavia sanoja tai "Homo" tai vastaavaa oli tulostunut lippuihin. ei välttämättä samaan kenttään kuin nyt, mutta kuitenkin. Koska järjestelmä oli käyttöön otettaessa keskeneräinen ja koodia on miljoonia rivejä niin kaikkia ei välttämättä saada pitkään aikaan poistettua.
Ettet nyt sekoita joissakin lipuissa esiintyneeseen (esiintyvään?) tekstiin "Paikallisjuna LOL"?
Ettet nyt sekoita joissakin lipuissa esiintyneeseen (esiintyvään?) tekstiin "Paikallisjuna LOL"?
Ei kyllä missään VR:n sisäisissä ohjeissa paikallisjuna ole mikään LOL. VR on niin umpisuomalainen linnake että mitään fingelslkaa ei hyväksytä.
Ohjelmoija joka on ollut kokonaan eri firman palvelukseessa kuin VR, on luultavasti käyttänyt "LOL" lyhennettä asiaa kuvaamaan pilke silmäkulmassa mutta unohtanut poistaa sen ennenkuin ohjelma on otettu tuotantoon. Eikä hän ole pahemmin ajatellut miten lipun ostanut asiakas kokee sen. Ikäväintä siinä oli juuri se että lippujärjestelmä reistaili muutenkin ensimmäiset viikot, ja asiakkaat olivat muutenkin tuskastuneita ja sitten heille vielä nauretaan.
t. Rainer
Mistään sattumasta ei ole kyse, koska ei ollut eka kerta kun uuden lippujörjestelmän lipuissa luki hävyttömyyksiä. Sen verran kauan olen alalla ollut että tiedän että kun järjestelmiä rakennetaan ja testataan, saatetaan joutua käyttämään kaikenlaisia keinoja ohjelman jonkin osan toimivuuden toteamiseksi, ja yksi keino on käyttää merkkijonoja joita koodi tulostaa jotka varmasti erottuvat. Joillakin on se huono tapa että käyttävät sitten alatyylisiä sanoja, jotka paljastuvat sitten kun on unohdettu ne poistaa koodista.
t. Rainer
Jossain lehdessä (HS?) kerrottiin, että kyseessä on kansainvälinen tapa merkitä, että kyseessä on lähijuna, jossa noudatetaan lähiliikennetariffia. Tällainen merkintä on tarpeen, kun lippuja Suomen liikenteeseen ostetaan esim. DB:n tai SJ:n tiskiltä Suomen ulkopuolelta. Merkintä on tarkoitettu piilotettavaksi matkustajilta.
---------- Viesti lisätty kello 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:05 ----------
Muistuttaisin tässä, että VR:n lipunmyyntijärjestelmä on ohjelmoitu Intiassa. En ymmärrä, miksi intialainen käyttäisi testaukseen sanaa "HUORA", eikä esim. "WHORE", jossa myöskin on viisi kirjainta. Eiköhän syynä todella ole se sattuma.
Järjestelmähankinnoissa on yleensä myös sellainen vaihe kuin hyväksymistestaus, jonka perusteella tilaaja päättää vastaako järjestelmätoimittaja toimittama järjestelmä sitä mitä on tilattu. VR:n hyväksymistestaus on mitä ilmeisimmin ollut luokatonta, ja siitä ei voi syyttää järjestelmätoimittajaa, eikä siten myöskään järjestelmätoimittajan intialaisia testaajia, vaan ainoastaan VR:ää itseään.Mun muistaakseni itse ohjelmointityö oli tehty Suomessa mutta testaus Intiassa. Intialaiset ehkä eivät tienneet mitä se tarkoitta eivätkä noteeranneet.
Korjataan nyt ettet voi sanoo joissakin lipuissa esintyyneeseen, se esiintyi kaikissa taajamajuna lipuissa, ainakin Helsinki-Tampereen taajamajunissa.