Vriston tarina Kiinassa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
Jos kiinnostaa katsoa, miten tänne jouduin ja mitä täällä teen, niin ensi maanantaina TV2-kanavalla selviää jotain (ja uusinta saman viikon perjantaina).

YLE-Ohjelmaopas sanoi:
Fuzhoun suomalaiset
21.7. klo 19.20

Fuzhoun kuuden miljoonan asukkaan kaupunki sijaitsee Etelä-Kiinassa aivan Taiwanin rannikkoa vastapäätä. Tiettävästi tällä alueella asuu vakituisesti vain kaksi suomalaista, Risto Vormala ja Mario Hakulinen, kiinalaiselta nimeltään Ma Ruinan.
 
"Valitettavasti" jouduin yllätysvierailun kohteeksi juuri ohjelman aikaan. Mitä nyt näin ohjelmaa hetkittäin, niin nytpä sai visuaalista näytettä siitä, millaista se vriston elämä siellä Kiinassa onkaan.

Taidat olla ainoa jlf:n kirjoittaja, joka on saanut noin paljon julkisuutta. Peukut sille! :D
 
Kiitos kommentista SD202!

Sen lisäksi, että ohjelma uusitaan perjantaina (klo 14.40) sen voi katsoa myöskin netistä:

http://www.ulkosuomalaiset.net/fi/ulkosuomalaisentarinat/uusinjakso.html

tai

http://areena.yle.fi/

Jos ei siis osu telkkarin eteen juuri lähetysaikana.

Ja suosittelen katsomaan noita muitakin jaksoja: kyllä on mielenkiintoista kuunnella ja nähdä erilaisia kohtaloita siitä, miten tänne Kiinaan on suomalainen joutunut. Kuten myös kaikkien muiden ohjelmasarjassa esiintyvien ulkosuomalaisten tarinat; jokainen on täysin ainutkertainen juttu!
 
Mielenkiintoinen juttu ja hieno ohjelma Vristo:)
Jotain toki tiesin etukäteenkin keskustelujemme perusteella, mutta erityisesti mieltäni lämmitti kuvauksesi siitä, kuinka linja-autoa pitäisi ajaa:D
 
Mielenkiintoinen juttu ja hieno ohjelma Vristo:)
Jotain toki tiesin etukäteenkin keskustelujemme perusteella, mutta erityisesti mieltäni lämmitti kuvauksesi siitä, kuinka linja-autoa pitäisi ajaa:D
Kiitos sinullekin, Samppa, lämpimistä kommenteistasi.

Tuosta ajamisesta: on vielä elävästi mielessäni autokoulun opettajani kommentti vuodelta 1987, kun ajoin ABC-korttia ja hieman hätäillen suoritin niitä ensimmäisiä ajotuntejani. Silloinen liikenneopettajani (TYK:in, eli Töölön Yhteiskoulun, autokoulu) totesi minulle, että: "mihin teillä nuorilla miehillä on aina niin kiire?". Samaten linja-autonkuljettajakurssilla ollessani (syksyllä 1990) liikenneopettajani, HKL:n bussipuolen (silloin ei ollut vielä edes eriytettyä HKL-Bussilikennettä) liikennemestari Juhani Markkanen, sanoi, hieman humoristisesti, bussinkuljettajan parhaan hyveen olevan "laiskuus". Hän tarkoitti sillä, että rauhallinen kuljettaja, jolla rauhalliset, vakaat ja hallitut liikkeet raskaan ajoneuvonsa ohjaamisessa ja hallinnassa, luo kaikkein parhaimman luottamuksen matkustajien keskuudessa. Kaikenlainen hätäily, äkkinäiset kaistanvaihdot, kiihdyttelyt ja jarruttelut yms. ovat omiaan jopa pelottamaan asiakkaita sen lisäksi, että ovat uhka liikenneturvallisuudellekin. Näitä muistoja ja opastuksia olen yrittänyt parhaani mukaan pitää mielessäni (silloista) tulevaa ammattiani kohtaan.

Toki minullakin on ollut joskus huonoja päiviä ja hetkiä; joskus on jopa peltikin kolissut ja joskus matkustajakin ojentanut minua huonosta ajosta (kerran h55:lla, kun Lapinlahdenkadulla, Kampissa, itsepäisesti pidin risteysalueella kiinni oikeuksistani). Pahempia vahinkoja ei onneksi sattunut, noissa onneksi hyvin harvoissa tapauksissa. Aina olen niistä kuitenkin yrittänyt ottaa opikseni ja analysoinut tilanteen uudelleen mielessäni ja miettinyt, miten olisi voinut toimia toisin ja miten vältän tuollaiset tilanteen jatkossa. Ennakonti, rauhallisuus ja maltti ovat avainsanoja siihen; "laiskuus", kuten Markkasen Jussi sanoisi ;).

Tuo englanninkielinen osuushan oli tällä Fuzhoussa yli vuosi sitten tehdystä ja lähetetystä uutislähetyksestä, joka oli oikeastaan aikalailla samantyylinen kuin tämä "Ulkosuomalaisen Tarinakin", mutta siis tehty täkäläisten mielenkiinnosta. Samoja juttuja siinä pitkälti oli eli ammattini ja harrastukseni sekä perheeni esittelyä sekä haastattelu. Mutta enemmän siinä keskityttiin joukkoliikenteeseen ja sen kehittymiseen, kun taas eilen YLE TV2:ssa nähty ohjelma kertoi, otsikkonsa mukaan, yksinomaan meistä Fuzhoun suomalaisista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäpä oli mielenkiintoinen pätkä! Mukavaa, että asioihin voi todella ulkomaalainenkin Kiinassa vaikuttaa. :) Lienevät kaupunginisät olleet ainakin aluksi hieman ihmeissään.
 
Lienevät kaupunginisät olleet ainakin aluksi hieman ihmeissään.
Siksi oikeastaan pyrinkin siiten, etten "neuvoisi" tai ainakaan mitään "määräilisi" täällä, sillä sellainen ulkomaalaisen toiminta on monesti punainen vaate kiinalaisille. Pikemminkin ajatusten sekä ideoiden julkituominen on tapani lähestyä; antaa sitten kaupunginisien itse "keksiä" ne.

Joka tapauksessa täällä Fuzhoussa on nyt vuoden kuluessa uusittu valtaosa busseista vastaamaan jokseenkin nykyaikaa (jopa Euro 3-päästöstandardi busseja on ja korkeampiakin on suunnitteilla), pysäkkejä paranneltu huomattavasti sekä bussikuskien toimintaa niiden alueella, kuljettajilla on työasut (tai vähintään jokin tunnus tms. joista hiedät tunnistaa), bussikaistat pääkaduilla (joita valvotaan automaattikameroin ja rikkeestä tulee maksu ajoneuvon haltijalle), BRT-bussilinjoja on suunnitteilla, metro on päätetty rakentaa. Lisäksi paljon muita pienempiä uudistuksia, kuten vaikkapa näkyvä tupakointikielto-merkki busseissa (ihan totta, sellainen tarvittiin; matkustajien ja myöskin kuljettajien tupakointi oli aiemmin varsin yleistä), istumapaikat liikuntaesteisille yms. Nämä kaikki ovat niitä asioita, joita esitin viime vuoden keväänä Fuzhoun kaupungin joukkoliikennetoimiston edustajia tavatessani. Toki näitä asioita oli (ja on) vireillä koko Kiinassa, mutta kun vieläpä tiedoitusvälineiden edustajat kiinnostuivat ajatuksistani ja julkaisivat niitä, niin asiat saivat niin sanoakseni "tuulta purjeisiin".

Katsotaan nyt mihin tämä kehittyy täällä kaikkiaan.
 
Jatketaan nyt muiden linjalla mutta mielenkiintoista, hyvin mielenkiintoista hyvä mies! Aavistitko lainkaan "silloin nuorena" että löytäisit itsesi joskus kiinasta vaimon ja lasten kanssa? Veikkaan että et :)
 
Aavistitko lainkaan "silloin nuorena" että löytäisit itsesi joskus kiinasta vaimon ja lasten kanssa? Veikkaan että et :)
No, en vielä edes vuosituhannen alussa osannut aavistaa moista ;), vaikkakin täkäläinen kulttuuri on aina kiehtonut meikäläistä. Niin se vain tuli yllätys kuitenkin "nurkan takaa" ja päätin ottaa tilaisuudesta vaarin; ei ole kaduttanut hetkeäkään.
Äitini kävi Kiinassa jo 80-luvulla työasioissa, mutta sillä en näe olevan yhteyttä tähän minun tapaukseeni. Ja olihan tämä maakin aikalailla erilainen silloin; hyvin suljettu kommunistimaa. Nyt tämä on... no jokainen tietää ;).
 
Katselin tuossa tuon videon. Hieno juttu. Yksi asia jäi kuitenkin hieman epäselväksi. Mitä teet työksesi kiinassa? :)
 
Taidan kyllä toistaa mitä muut ovat jo sanoneet, mutta hieno dokumentti, hyvin mielenkiintoinen!

Vristosta saattaakin tulla julkkis myös Suomessa. Ainakin Aamulehden TV-sivulla dokumenttia kehuttiin ja mainittiin, että erityisesti "sympaattinen bussikuski" teki vaikutuksen (jos muistan sanamuodon oikein). :D

Oikein hyvää jatkoa vaan sinne Kiinaan, ja jatka samalla tiellä jatkossakin!

Kunpa saataisiin jonkinlaista kansalaisaktivismia mukaan myös Suomen kaupunkien joukkoliikenteen järjestelyihin. Yritystä näyttäisi olevan, ja tällä foorumilla käydään hyvää keskustelua, mutta aika jähmeästi ehdotukset tuntuvat päätyvän käytäntöön, edes silloin kun niiden toteuttaminen ei maksaisi paljon. Oman mieliaiheeni (pikaratikan ohella siis) eli Tampereen bussiliikenteen linjakartan laatiminen raideliikennekartan näköiseksi (=irrottaminen tarkasta maantieteellisestä karttapohjasta ja helpottavan linjavärikoodauksen käyttöönotto) ei ole herättänyt mitään mielenkiintoa, vaikka olen aikoinaan kirjoittanut tästä yleisönosastoonkin sekä joskus kauan sitten laittanut muistaakseni suoraankin palautetta TKL:lle (lienee ollut jo 15 vuotta sitten? en muista enää, mutta ainakin kauan ennen tilaaja-tuottaja -mallia se oli). Itsekin voisin tuota yrittää, mutta aika ei oikein riitä näillä varsin vajavaisilla piirustustaidoilla, ja sitäpaitsi linjastoa kannattaisi hieman oikoa siellä sun täällä sekä pysäkit nimetä samalla nimellä kadun kummallakin puolella, jotta tästä saataisiin paras hyöty irti. (Uskoakseni yksi olellinen asia joka helpottaisi tällaisen laadintaa olisi jos linjasto olisi vapaasti saatavilla yhtenäisenä datamateriaalina, sisältäen mm. pysäkkien koordinaatit. Silloin kuka tahansa harrastuneisuutta omaava voisi vaikka dumpata materiaalin johonkin karttasoftaan -- edellyttäen että olisi varaa sellaisen lisenssiin -- ja käsitellä eteenpäin ilman kummempia rajoituksia.)
 
Viimeksi muokattu:
Valtavan mielenkiintoinen ohjelma. Sitä katsoessa mietin, kelpaako suomalainen CD-ajokortti siellä, vai tarvitseeko suorittaa paikallisia tutkintoja?
 
Mitä teet työksesi kiinassa? :)
Olen koti-isänä kolmen pikkumuksun (ja vaimon) pesueelle, eikä aikaa olisikaan muuhun tällä hetkellä. Ihan kivaa; bussikuskina muutaman kuukauden Suomessa tienaa niin hyvin, että jää runsaasti aikaa ja rahaa tällaiseen. Ja mikä tärkeintän saa olla muksujen kanssa, kun ovat vielä pieniä.
 
Sitä katsoessa mietin, kelpaako suomalainen CD-ajokortti siellä, vai tarvitseeko suorittaa paikallisia tutkintoja?
Suomalainen eikä kansainvälinenkään ajokortti ei täällä kelpaa, vaan pitää suorittaa täkäläinen tutkinto, joka tänä vuonna on viimeinkin tullut myös englanniksi. Tai no; oli se aiemminkin "englanniksi", joka oli kaikesta päätellen Googlen käännöskoneella käännetty kiinasta, sillä siitä eivät saaneet edes täkäläiset tutut ulkomaalaiset englannin opettajat selvää. Nyt se on huomattavasti parempi käännös. Sitä, ennen ulkomaalaiset ovat saaneet täällä ajokorttinsa monilla muilla konsteilla, joista yksi oli paikallisen "tulkin eli avustajan" palkkaaminen teoriakokeen tutkintotilanteeseen ja käytännössä tuo avustaja sitten teki kokeen ja hyväksytyksi, totta kai. Myös monia muita kepulikonsteja oli ja eräs hauskimmista mielestäni oli se kun erällä ajokorttikokelaalla oli ollut avustajia koehuoneen ikkunoiden ulkopuolella ja kännykkää hyväksikäyttäen avustajat kertoivat oikeat vastaukset. Kysymykset olivat tuolloin aina vakiot.

Nyt tällaiseen on puututtu ja yritetty saada uskottavuutta ajokorttitutkintoon ja koetila on eristetty iso sali, jonne ei saa viedä edes kännyköitä (eikä mitään muutakaan materiaalia) mukanaan vaan ne laitetaan lukit. Ja kiinnitin vieläpä huomiota siihen, että odotushuoneessa odottaessamme koetilaisuuden alkua kännykästäni hävisivät yhtäkkiä kentät kokonaan, kun järjestäjät alkoivat kutsua kokelaita nimeltä. Ilmeisesti kännykän käyttömahdollisuus oli jotenkin vieläpä elektroonisesti siis estetty. Niin, oli tosiaankin keväällä 2007 kokeilemassa onneani tuon vanhemman testin osalta, jonka käännös oli siis perin epäselvä. Siinä ei aina tahtonut tietää, mitä kysytään ja olipa varsin koomillisiakin käännöksiä. Esimerkiksi äänimerkin käyttö (muutakuin hätätilanteessa) on kaupunkialueilla Kiinassa monesti kiellettyä (aiemmin oli yhtä torvisoittoa) ja sen kieltävä liikennemerkki on Suomenkin tieliikenteestä tuttu ympyrämallinen keltapohjainen ja punareunuksinen merkki, jossa on vielä punainen viiva vedettynä torven kuvan yli. Tämän merkin kohdalla oli väittämä, josta piti vastata onko se oikein vai väärin. Käännös englanniksi oli "Don't play the trumpet". Jossain toisaalla oli kysymys samasta merkistä ja siinä sanottiin "Ring the Bell". Koko koe ja kysymykset olivat tätä samaa rataa eli kiinalaiset käsitteet ovat kääntyneet kääntäjän (kuka tai mikä se sitten onkaan?) käsittelyssä aivan hassuksi englanniksi. Suuntavalosta eli vilkusta puhuttiin milloin sanoilla "steering light" tai milloin "turning light" jne. Kaikesta huolimatta sain testituloksesta 87 pistettä sadasta, kun läpimennoon olisi riittänut 90/100.

Teoriakoe on nykyään siis järjestetty niin, että niihin osallistuva saa ensiksi yli kolmesataa sivuisen nivaskan kysymyksiä, jossa kysymyksiä on muunmuassa, aikalailla suomalaisen ajokokeen tapaan, yleisistä liikennesäännöistä, liikenneturvallisuudesta, koko Kiinan sekä Fuzhoun erikoissäännöistä, toiminnasta onnettomuustilanteessa ja ajoneuvotekniikasta. Kysymykset on varsin tuttuun tapaan monivalintakysymyksiä (A,B,C,D), väittämäkysymyksiä tai liikennemerkkikysymyksiä. Itse koetilanne suoritetaan siis erikoisessa ajotutkintokeskuksessa, jossa on satoja ellei tuhansia kokelaita päivittäin. Itse tila on siis eristetty huone, jossa tutkintokokelaat suorittavat testin tietokoneilla, joka tunnistaa jokaisen testattavan sormenjäljestä, joka annetaan testikeskukseen koetta tilatessa. Tuosta sormenjäljestä avautuu testattavalle ensiksi henkilötietosivu, josta voi tarkistaa tiedot ennen varsinaisen kokeen alkua. Sitten, kun klikkaa hiirella "Start the test", niin on 45 minuuttia aikaa vastata sataan kysymykseen, jotka tietokone arpoo satunnaisesti noista kysymyksistä, joita oli tuossa yli kolmesataa sivuisessa nivaskassa. Aika juoksee kokoajan sivun alareunassa ja luo osaltaa paineita. 90/100 oikein siis niin läpi meni ja sitten on valmis ajotestiin, josta ensimmäinen osa suoritettaan tällä koealueella erillisellä testiradalla, jossa testataan ajoneuvon käsittelytaitoja ja sitten vielä oikeaan liikenteen sekaan.

Kyllä täällä pärjää liikenteessä oikein hyvin kun on malttia ja ennakoi hyvin. Jälkimmäinen tosin on joskus jopa mahdotonta, kun tilanteita saattaa tulla niin yllättäviltä tahoilta. Uudet päätiet ovat varsin mukavia ajaa ja kun liikennesääntöjä on kiristetty ja niiden noudattamista valvotaan varsin hyvin, niin kanssa-autolijoiden käyttäytymistä voi jo hieman paremmin ennakoida. Mistäkö minä sen tiedän? Älkää kysykö... ;)

Mulla on kiinalaisen ajokorttitutkinnon teoriakysymykset koneellani (word-tiedosto) ja voin lähettää ne niistä kiinnostuneille vaikkapa sähköpostiin. Ihan mielenkiintoista varmasti, varsinkin alan ammattilaisille siellä Suomessa.

Itse meinaan kyllä tuon testin läpäistä seuraavalla kerrralla, mutta ilman opiskelua se ei onnistu ja kun aikaa lastenhoidoilta jää, niin meinaan ottaa sen tehtäväkseni. Parempi onni ensi kerralla siis.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös