Vs: Analyysiä VRLeaks-strategiavuodosta: Opiskelijat ja eläkeläiset bussista junaan
Saammeko tälle vaatimukselle tukea bussiliikennöitsijöiltä vai haluavatko nuo jäädä katsomaan kuinka VR tulee ja jyrää?
Bussiliikennöitsijät painivat ihan eri sarjassa kuin VR monessakin eri suhteessa.
VR on perinteinen suomalainen instituutio, johon korkean tason poliitikot luottavat lähes varauksetta. LAL:llakin on vahva vaikutusvalta poliitikkoihin, mutta ei läheskään samaa tasoa kuin VR:llä.
Strategisen suunnittelun eron näkee valmistautumisesta markkinoiden avautumiseen: bussiliikennöitsijöistä iso osa on laittanut kädet silmille ja toivoo, että kaikki olisikin vain pahaa unta. Niillä ei oikeastaan edes ole strategista suunnittelua, vaan bisnestä pyöritetään niin kuin aina ennenkin. VR, jolla kilpailutuksen alkaminen on kauempana, on jo ainakin kaksi vuotta sitten aloittanut huolellisen valmistautumisen tulevaan.
Pohjolan Liikenne on yksi isoimpia jäseniä LAL:ssa ja eiköhän siellä liikennöitsijät uskottele keskenänsä, että PSA:n vaikutukset saadaan vielä kumottua ja kaikki jatkuu niin kuin ennenkin. Tämän VR-vuodon perusteella Pohjolan Liikenne (ja varmasti jokunen muukin liikennöitsijä) pelaa kuitenkin kaksilla korteilla ja siirtymäajan liikennöintisopimusten päättyessä lyö ison puukon entisten LAL-veljien selkään. Huolellisesti valmisteltu laajentuminen kaukoliikenteessä on kuin salamasota, joka vie nopeasti matkustajat vanhoilta yrittäjiltä.
Vaikka muut bussiliikennöitsijät näkisivät tämän VR-paperin, ne tuskin silti tekisivät mitään. Niillä ei vaan ole rahkeita haastaa isompia.
VR:n johdolle sen sijaan antaisin tästä 10 pistettä. He ovat selvästi ammattitaitoisesti valmistautuneet tulevaan ja käyttävät koko keinoarsenaaliaan vaikuttaakseen siihen, että tulevaisuuden toimintaympäristö säilyy VR:lle suotuisana. Suomen kannalta vaan harmi, että yhden valtionyhtiön talouden osaoptimointi tehdään muun kansantalouden kustannuksella. Mutta se ei ole VR:n vika, vaan sen omistajan.