Westendin Linja Oy konkurssiin

Kun en konkurssi asioista mitään tiedä, niin mietin onko konkurssipesän mahdollista antaa liikenne alihankintaan?

Tuskin. Konkurssi seuraa kyvyttömyydestä maksaa velkojaan, joten ei sillä alihankintaakaan ole varaa ostaa. Eikä mikään yritys varmasti suostuisi ajamaan ilman takuita rahasta. HSL:n liikennöintikorvauksia ei konkurssitilanteessa edes saa maksaa sille alihankkijalle, vaan kaikki velalliset ovat samassa asemassa saatavineen. Työntekijöille on olemassa palkkaturva, joten omat työntekijät on helpompi pitää töitä tekemässä. Tosin disclaimerina, etten ole minäkään konkurssien asiantuntija. En tiedä, miten konkurssipesä ylipäätään pitää hommat pyörimässä.
 
Vastauksena herra Nak:lle: kun joukkoliikenneluvan haltija joutuu konkurssiin, on konkurssipesällä oikeus harjoittaa liikennettä kolmen kuukauden ajan konkurssiin joutumisesta. Näin sanoo joukkoliikennelaki 50 §. Siitä eteenpäin HSL päättää jatkosta ja tuskin kysyy Westendiltä mitään.

Joukkoliikenneluvan haltijan konkurssipesän hoitaja pyrkii, aivan kuten minkä tahansa muunkin konkurssipesän kanssa, realisoimaan yhtiön koko omaisuuden mahdollisimman hyvään hintaan. Tämä pyritään normaalisti tekemään tuon mainitun kolmen kuukauden aikana. Jos kyseessä on iso ja laajaa, hankalasti myytävää omaisuutta omistava yhtiö, aikaa voidaan kuitenkin jatkaa. Tässä tapauksessa omaisuutta lienee kuitenkin aika vähän: Alihintaan hankitut liikenneluvat, konttorikoneita jne. Linja-autot ovat todennäköisesti leasing-autoja, varikoilla ollaan arvatenkin vuokralla.

Kun omaisuus on realisoitu, yhtiötä ei yksinkertaisesti enää ole olemassa. Joten liikennettäkään ei enää voida jatkaa.
Westendin Linja Oy:n (konkurssipesän) ainoa tavoite on siis saada yhtiö kaupaksi mahdollisimman hyvään hintaan. Kokonaisuutena tai osina.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin. Konkurssi seuraa kyvyttömyydestä maksaa velkojaan, joten ei sillä alihankintaakaan ole varaa ostaa. Eikä mikään yritys varmasti suostuisi ajamaan ilman takuita rahasta. HSL:n liikennöintikorvauksia ei konkurssitilanteessa edes saa maksaa sille alihankkijalle, vaan kaikki velalliset ovat samassa asemassa saatavineen. Työntekijöille on olemassa palkkaturva, joten omat työntekijät on helpompi pitää töitä tekemässä. Tosin disclaimerina, etten ole minäkään konkurssien asiantuntija. En tiedä, miten konkurssipesä ylipäätään pitää hommat pyörimässä.

Mikäs sen HSL:n liikennöintikorvauksen maksamisen estää?
 
Mikäs sen HSL:n liikennöintikorvauksen maksamisen estää?

Tarkoitan siis sitä, että HSL:n liikennöintikorvaukset luonnollisesti maksettaisiin konkurssipesälle, mutta konkurssipesä ei saa maksaa niitä eteenpäin.

Konkurssitilanteessa velkojia ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Jos niin tekisi, syyllistyisi velallisen epärehellisyyteen. Kun siis yhtiö tilaa alihankintaa, syntyy velka yhtiöltä alihankkijalle. Jos yhtiöön tulee rahaa, sitä ei saa maksaa vain yhdelle velalliselle, vaan se tulee käyttää kaikkien velallisten saatavien kattamiseen. Tällaiseen järjestelyyn luonnollisesti ei alihankkija edes suostuisi. Mutta konkurssipesällä ei ole mahdollisuutta tehdä mitään sellaista sopimusta, joka takaisi tuon yhden alihankkijan saatavat.
 
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...din_linjan_vuorot_ajavat_normaalisti_ainakin/ Konkurssipesän tehtävänä on myös ensialkuun neuvotella Westendin linjan ajamista reiteistä ja muista yhtiötä koskevista asioista niistä mahdollisesti kiinnostuneiden kanssa. "Jos sopimusta ei synny, niin kilpailutamme ajamatta jäävät linjat mahdollisimman nopeasti" Suvi Rihtniemi sanoo.

Eli linjat tullaan kilpailuttamaan jos mikään liikennöitsijä ei ole halukas liikennettä jatkamaan. Jos westendillä on tappiollisia sopimuksia, niin miksi kukaan sellaisia edes haluaisi? Liikennöitsijät varmaan mieluummin ottaisivat linjat uuden kilpailutuksen kautta, jolloin ne pääsevät itse määrittelemään hinnan.
 
Yksi kysymys Westendin Linjoista? Ajaako ollenkaan muita linjoja kuin Espoon sisäisiä sekä Espoon ja Helsingin välisiä seutulinjoja?

t. Rainer
 
Yksi kysymys Westendin Linjoista? Ajaako ollenkaan muita linjoja kuin Espoon sisäisiä sekä Espoon ja Helsingin välisiä seutulinjoja?

Ajavat myös Helsingin ja Vantaan välisiä seutulinjoja (452, 453, 516), koululaiskuljetuksia sekä tilausajoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös