Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Toivottavasti tämä kokoomuslainen ei päässyt päättämään mistään. Ainakaan liikenteestä, kun ei siitä ole perillä.vompatti sanoi:...Samalla vaadittiin keskustatunnelin nopeaa rakentamista. Perusteluna oli, että yksityisautoilu ei vaadi subventiota.
Kaupungeissa autoilu nauttii valtavaa subventiota. Kaupungit kustantavat verovaoin liikenneverkon, mutta kaupungit eivät saa minkäänlaista tuloa autoilusta. Polttoaine- ja autovero menee kaikki valtiolle. Arvonlisäveroa myöden.
Kokonaisuutena toki on helppo osoittaa, että valtiontalous kerää tuloja autoilusta. Eli henkilöautoilun maksamat verotulot ovat suuremmat kuin valtion varoista autoiluun (tiet yms.) käytettävät menot. Tässä onkin syy siihen, miksi valtio mielellään tukee autoilua lisääviä hankkeita ja on nihkeä sijoittamaan kestävään kehitykseen, joka merkitsee autoilun vähenemistä. Laskin joskus, miten Kehä 2 Espoossa oli valtiolle erinomainen sijoitus, kun vuosittainen liikennesuorite espoossa kasvoi, ja pelkkä polttoainevero tuotti enemmän kuin oli valtion maksaman tien hinnan vuosikuoletus.
Tarkistamatta nyt Helsingin budjettia ja tilinpäätöstä, minulla on se tuntuma, että Helsinki tukee katuverkon ylläpidon kautta enemmän autoilua kuin joukkoliikennettä suoralla tuella. Kaupungin kannattaisi siis satsata joukkoliikenteen osuuden kasvuun, koska kaupunki säästäisi katuverkon kuluissa enemmän kuin joukkoliikenne maksaa. Erityisesti tällä hetkellä kun joukkoliikenteessä on vapaata kapasiteettia, sen käytön lisääminen ei lisää kuluja, vain tuloja.
Antero