Yöliikenne metrossa?

vompatti sanoi:
...Samalla vaadittiin keskustatunnelin nopeaa rakentamista. Perusteluna oli, että yksityisautoilu ei vaadi subventiota.
Toivottavasti tämä kokoomuslainen ei päässyt päättämään mistään. Ainakaan liikenteestä, kun ei siitä ole perillä.

Kaupungeissa autoilu nauttii valtavaa subventiota. Kaupungit kustantavat verovaoin liikenneverkon, mutta kaupungit eivät saa minkäänlaista tuloa autoilusta. Polttoaine- ja autovero menee kaikki valtiolle. Arvonlisäveroa myöden.

Kokonaisuutena toki on helppo osoittaa, että valtiontalous kerää tuloja autoilusta. Eli henkilöautoilun maksamat verotulot ovat suuremmat kuin valtion varoista autoiluun (tiet yms.) käytettävät menot. Tässä onkin syy siihen, miksi valtio mielellään tukee autoilua lisääviä hankkeita ja on nihkeä sijoittamaan kestävään kehitykseen, joka merkitsee autoilun vähenemistä. Laskin joskus, miten Kehä 2 Espoossa oli valtiolle erinomainen sijoitus, kun vuosittainen liikennesuorite espoossa kasvoi, ja pelkkä polttoainevero tuotti enemmän kuin oli valtion maksaman tien hinnan vuosikuoletus.

Tarkistamatta nyt Helsingin budjettia ja tilinpäätöstä, minulla on se tuntuma, että Helsinki tukee katuverkon ylläpidon kautta enemmän autoilua kuin joukkoliikennettä suoralla tuella. Kaupungin kannattaisi siis satsata joukkoliikenteen osuuden kasvuun, koska kaupunki säästäisi katuverkon kuluissa enemmän kuin joukkoliikenne maksaa. Erityisesti tällä hetkellä kun joukkoliikenteessä on vapaata kapasiteettia, sen käytön lisääminen ei lisää kuluja, vain tuloja.

Antero
 
Mitenkähän moni uskaltaisi Helsingin metroon yöllä? Minä en ainakaan. Tai no... Yöllä siellä on kyllä ollut jopa rauhallista, siis 21 jälkeen viikonloppuna. Levotonta on taas ollut päivällä ja yön bussilinjoissa. Itään saisi kyllä mennä keskustasta edes yksi bussilinja Itäkeskukseen. Vieroksun jotenkin metroa itään mennessä, mutta Sörnäisten ja Ruoholahden välillä viihdyn siinä. Ei tarvitse istua epämukavilla penkeillä joissa tulee selkä kipeäksi, jaksaa seistä lyhyen matkaa. Häiriköt ja sekopäät jotka vastapäiseltä penkiltä yrittäisivät jotain selittää, jäävät idästä tullessaan useimmiten Sörnäisissä pois.

Mikä ihme siinä on, kun metro houkuttelee näin paljon itähelsinkiläisiä ongelmaporukoita ja -yksilöitä kyytiinsä, mutta pääradan lähijunissa ei ole vastaavaa ilmiötä. Rantaradalla ja Martinlaakson radalla taas olen huomannut hieman enemmän häiriköintiä. Vai onkohan se vain omaa luuloani että päärata olisi rauhallisin, kun matkaan niin usein pääradalla?
 
kemkim sanoi:
Mikä ihme siinä on, kun metro houkuttelee näin paljon itähelsinkiläisiä ongelmaporukoita ja -yksilöitä kyytiinsä, mutta pääradan lähijunissa ei ole vastaavaa ilmiötä. Rantaradalla ja Martinlaakson radalla taas olen huomannut hieman enemmän häiriköintiä. Vai onkohan se vain omaa luuloani että päärata olisi rauhallisin, kun matkaan niin usein pääradalla?
Martinlaakson ratahan on muutenkin hyvin "metromainen". Lisäksi molemmat kulkevat isoissa kerrostalolähiöissä joihin tällaiset ongelmaporukat usein kasautuvat. Lähijunissa tilannetta kuitenkin rauhoittavat konduktöörit, ja myös tarkastajien auktoriteetti tuntuu olevan junissa suurempi kuin metrossa.
 
Jussi sanoi:
Mikä ihme siinä on, kun metro houkuttelee näin paljon itähelsinkiläisiä ongelmaporukoita ja -yksilöitä kyytiinsä, mutta pääradan lähijunissa ei ole vastaavaa ilmiötä. Rantaradalla ja Martinlaakson radalla taas olen huomannut hieman enemmän häiriköintiä. Vai onkohan se vain omaa luuloani että päärata olisi rauhallisin, kun matkaan niin usein pääradalla?
Olen asunut sekä pää- että rantaradan varrella ja voin kokemuksella kertoa että missään joukkoliikennevälineessä en ole törmännyt niin paljon häiriköintiin kuin pääradan K-juniin. Sitä esiintyi kaikkina vuorokaudenaikoina. Turvallisempaa oli matkustaa itse asiassa myöhään illalla koska silloin kaikki olivat vähän hilpeällä juhlatuulella eikä riitatilanteita eri matkustajaryhmien välillä synny. Iltapäiväruuhkassa kun tulee töistä ei ole ollenkaan hauskaa jos joukossa on joku joka kuvittelee että juna on karaokebaari.

Jussi sanoi:
Martinlaakson ratahan on muutenkin hyvin "metromainen". Lisäksi molemmat kulkevat isoissa kerrostalolähiöissä joihin tällaiset ongelmaporukat usein kasautuvat. Lähijunissa tilannetta kuitenkin rauhoittavat konduktöörit, ja myös tarkastajien auktoriteetti tuntuu olevan junissa suurempi kuin metrossa.

Häiriköt pakkautuvat aina niihin vaunuihin joissa konduktööri ei käy. Lisäksi konduktööri on turhan usein hento nainen joka ei mahda mitään esim nuorisojengien rellestämiselle.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Olen asunut sekä pää- että rantaradan varrella ja voin kokemuksella kertoa että missään joukkoliikennevälineessä en ole törmännyt niin paljon häiriköintiin kuin pääradan K-juniin. Sitä esiintyi kaikkina vuorokaudenaikoina. Turvallisempaa oli matkustaa itse asiassa myöhään illalla koska silloin kaikki olivat vähän hilpeällä juhlatuulella eikä riitatilanteita eri matkustajaryhmien välillä synny. Iltapäiväruuhkassa kun tulee töistä ei ole ollenkaan hauskaa jos joukossa on joku joka kuvittelee että juna on karaokebaari.

Milloin olet asunut pääradan varressa? Muistelen, että vuosina 1999 ja 2000 oli vielä häiriköintiä junissa aika usein, jonka takia kuljin Puistolan asemalta kouluun bussilla 75, vaikka matka kesti huomattavasti kauemmin. Kun olen nyt uskaltautunut matkustamaan pääradan junissa uudelleen, en ole ongelmia havainnut.

Sen, miksi metroissa on lähijunia enemmän häiriköintiä, voisi kuvitella johtuvan siitä, että RHK:n tarkastajat ja konduktöörit ovat raavaita miehiä ja HKL:n tarkastajat taas hentoja naisia. Äitini kertoikin, kuinka hänen työpaikaltaan jotkut olivat menneet kokeilemaan kevyen työpaikan toivossa tarkastajan hommia, mutta eivät jaksaneet metroja kuin pari kuukautta, jonka jälkeen jo lähtivät pois. Se on henkisesti niin kuormittavaa touhua. Kun jo tavallisena matkustajanakin saa pelätä sekopäitä, niin entäs sitten, kun heille pitäisi vielä mennä puhumaankin ja vaatia olematonta lippua.
 
Tukholman ns vaarallisuudesta: olen asunut lähiössä, ja nyt muutaman vuoden takaa keskikaupungissa ja vaikka täällä silloin tällöin lukeekin järjestysongelmista metrossa niin se on useimmiten varsin kaukana keskustasta ja varsinkin Norsborg-linjan loppupuolella ja sinisen linjan loppupäässä ja niitä ei saa suurennella: kaikissa suuremmissa kaupungeissa on järjestysongelmia joissakin lähiöissä.
Mutta en ole oikeastaan koskaan tuntenut oloani turvattomaksi yksin tai seurassa liikkuessani myöhään iltaisin/öisin.
Oma käytökseni on usein syy jos tulee ongelmia: jos ovat silmät mukana ja ei lähde seikkailemaan pimeille kaduille ilman valoja yksin niin ei tarvitse olla peloissaan!

Monet 'maalaiset' Ruotsissa kyselevät kuinka 'täällä edes uskaltaa asua kaupungilla, kun on niin paljon raiskauksia ja murhia '!

Jos käyttää tavallista järkeä niin ei 'joudu' sellaisiin sotkuihin kännissä olevien kanssa... Tervetuloa tänne, mihin vuorokauden aikaan niin haluatkin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rohkeasti vaan Puistolan asemalta kyytiin iltakahdeksan jälkeenkin, tälläkin viikolla on joka päivänä näkynyt illan junavuoroissa raavaita vartijamiekkosia.
 
antaeus sanoi:
Monet 'maalaiset' Ruotsissa kyselevät kuinka 'täällä edes uskaltaa asua kaupungilla, kun on niin paljon raiskauksia ja murhia '!

Sama ilmiö tuntuu olevan Suomessakin. Media on tähän syypää. Kun Helsingissä tapahtuu jotain pahaa pari kertaa vuodessa, siitä revitään isot otsikot ja vahvistetaan ihmisten pelkoja. Tuntematonhan se on, joka pelottaa ihmisiä eniten. Kun itse asuu täällä, oppii laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa.

Mitenkähän Helsinki ja Tukholma eroavat turvallisuudeltaan? Ainakin mediasta olen lukenut, että Ruotsissa olisi enemmän maahanmuuttajien aiheuttamia kahakoita, mutta pitääkö tämä paikkansa? Millaiset ihmiset Tukholmassa käyttävät joukkoliikennettä, onko se sosiaalisesti miten korkealle arvostettua?
 
Omien kokemksieni mukaan Tukholma ei ole sen vaarallisempi tai levottomampi paikka kuin Helsinki.
Jo iltapäivällä alkavat nuoret siirtolaistaustaiset miehet kokoontua Sergelin torin kulmille. Se ilmiö tietenkin herättää joissakin epäilyksiä. Samalla alueella liikkuu myös paljon muitakin ihmisiä. Mielesestäin liikkuminen Tukholman keskustassa on vielä alkuillasta yhtä turvalista kuin Helsingissä. Koen myös tunnelbanan turvalliseksi matkstajan kannalta. Tosin koen sen ajoittain ruuhkaisemmaksi kuin Helsingin metron, varsinkin asamalaiturit ovat ahtaampia.
Molemmissa kaupungeissa keltainen lehdistö huolehtii siitä että väkivaltarikokset tulevat kaikkien tietoon.
 
Hape sanoi:
Mielesestäin liikkuminen Tukholman keskustassa on vielä alkuillasta yhtä turvalista kuin Helsingissä.

Vielä alkuillasta? Entäpä sitten myöhään illalla? Olen liikkunut Helsingissä keskellä yötä Helsinginkadulla perjantai- ja lauantai-iltaisin, eikä ole tarvinnut pelätä. Rautatieasemalla ja asematunnelissakin on ollut rauhallista. Myös Malmilla, Tapulikaupungissa, Mellunmäessä, Jakomäessä ja Malminiityssä olen ollut liikkeellä yöllä. Näistä on arveluttanut ainoastaan Tapulikaupungissa joskus, kun nuoret polttelevat roskakatoksia ja kokoontuvat sankoin joukoin hälisemään torille iltaisin, mutta ei sielläkään suurempaa metakkaa ole.

Ok, meni jo joukkoliikenteen ulkopuolelle, mutta eikös joukkoliikenteen käyttökynnykseen vaikuta myös se, uskaltaako myöhään illalla liikkua ulkona ilman tonnin metallimöykyn tuomaa varmuutta?
 
Kemkim, en liiku pahemmin yöllä. Ne kerrat kun se on välttämätöntä, en ole kohdannut mitään uhkaavaa, en Helsingissä kuin myös Tukholmassa. Koen joukkoliikenteen turvalliseksi kulkumuodoksi myös öiseen aikaan.
 
kemkim sanoi:
Mitenkähän Helsinki ja Tukholma eroavat turvallisuudeltaan? Ainakin mediasta olen lukenut, että Ruotsissa olisi enemmän maahanmuuttajien aiheuttamia kahakoita, mutta pitääkö tämä paikkansa? Millaiset ihmiset Tukholmassa käyttävät joukkoliikennettä, onko se sosiaalisesti miten korkealle arvostettua?
Julkinen liikenne on hyvässä maineessa täällä ja jos lähdet punaisella linjalla Östermalmstorg'in asemalle ja astut junasta Stureplania kohden niin näet monia merkkipukuja á la Hugo Boss siellä asemalla...
Vaikkakin junat usein ovatkin kuin sillipurkkeja niin ihmiset lähtevät kuitenkin metrolla, se on kuitenkin kaikista nopein keino kun ei tarvitse odotella vihreitä valoja ja kauheita jonoja joka puolella kaupunkia autojonoissa.

Ja suuremmassa kaupungissa tottuu että on ahdasta junissa, se on osa miljoonakaupunkia!
:cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minun mielipiteeni on,että en ainakaan itse matkustaisi metrolla myöhään illalla/yöllä vaan käyttäisin muutaman minuutin hitaampaa bussia.Metroissa liikkuu varsinki illalla epämääräisiä henkilöitä.Joten metro voisi lopettaa 21 aikoihin ja loput vuorotr ajettaisiin esim:99 bussilla.Minun mielipiteeni.
 
Minun mielipiteeni on,että en ainakaan itse matkustaisi metrolla myöhään illalla/yöllä vaan käyttäisin muutaman minuutin hitaampaa bussia.Metroissa liikkuu varsinki illalla epämääräisiä henkilöitä.
Eikö bussissa sitten liiku iltaisin epämääräisiä henkilöitä? Rohkenisin väittää toisin, ainakin Tampereen bussiliikenteen osalta, että spurguja ja muita epämääräisyyksiä riittää, ei tosin yhtä paljon kuin Helsingin metrossa, jossa niitä on ihan syrjäytyneisyystilastojen takia enemmän.

Eikä se bussi illalla ole ainakaan hitaampi jos asuu liityntäalueella, vrt. Anteron kertomukset.
 
Eikö bussissa sitten liiku iltaisin epämääräisiä henkilöitä? Rohkenisin väittää toisin, ainakin Tampereen bussiliikenteen osalta, että spurguja ja muita epämääräisyyksiä riittää, ei tosin yhtä paljon kuin Helsingin metrossa, jossa niitä on ihan syrjäytyneisyystilastojen takia enemmän.

Vaikka paljon busseilla liikunkin ei ole vastaan tullut kuin vain muutama kerta spurgu vastaan.Ja jos jonnekkin Esim:Mellunmäki-Itäkeskus välille haluaa on bussi jopa nopeampi kun ei tarvitse vaihtaa kulkuneuvoa.
 
Takaisin
Ylös