Ei vaikuta kovin järkevältä. Kaukopuolen kuljettaja tarvitsee jo muutenkin enemmän pätevyyksiä: Sr1, Sr2, Sr3, Dv12, Dr16, Edo, Sm3, Sm6. Lähipuolella on nyt vain Sm2, Sm4 ja Sm5; ei sen pitäisi olla liikaa. Sm2 kalustoa tarvitaan joka tapauksessa lähiliikenteeseen poikkeustilanteessa, koska tänäkin vuonna on ajettu jo lähes sata R-junan ruuhkavuoroa Sm4:n sijaan Sm2:lla, koska Sm4-kalusto on vaatinut liian paljon huoltoa. Lisäksi päivittäin ajetaan Sm2-kalustolla T-junapari ja Riihimäki-Tampere välillä arkisin yksi R-junapari. G-juna ajetaan tällä hetkellä kaukopuolen voimin, mutta sekin on käsittääkseni myöhemmin tarkoitus siirtää lähipuolelle, ja G-junista noin 96% ajetaan Sm2:lla. Kaukopuolella siis henkilökunta vähenisi G-junan verran, ja lähipuolella vastaavasti lisääntyisi. Toisaalta kaukopuolihan tarvitsee nytkin pätevyyden Sm2-juniin, koska Lahti-Kotka-taajamajunat ajetaan niillä. Mutta lähipuolikin tarvitsee pätevyyden, koska Sm2-junia käytetään kuitenkin jonkin verran lähiliikenteessä.