Suurin osa Y-junan matkustajista käyttää sitä HSL-alueen sisällä, koska se on nopea yhteys Masalaan ja Kirkkonummelle. Koska ruuhka-aikaan edes S-junia ei kulje ruuhkasuuntaan, vaan joutuisi käyttämään hidasta U-junaa, se ei kelpaisi niille eikä myöskään Siuntiolaisille. Jotkut Keravalaiset käyttäjä hitaita K-junia niiden väljyyden takia, mutta sitäkään etua ei täysistä U-junista saa. Ainoa järkevä ratkaisu on säilyttää Y-juna, ja vaikka lyhentää se Siuntioon. Kauklahden kaupunkiradan rakentamista kannatan, mutta sitä ei taida tapahtua lähiaikoina. Sitten kun se on rakennettu, Y-junan lakkauttamista voi harkita, tosin sekin hidastaa matka-aikaa turhan paljon.Y-juna kannattaisi ensi alkuun korvata S-tai U-junilla jotka jatkavat Siuntioon. Espoon kaupunkiradan rakentaminen pitäisi aloittaa mahdollisimman pian että rantaradan nopeammat ja hitaammat junat voisivat käyttäisivät eri raiteita Espooseen asti, jolloin kaikki Kirkkonummelle ajavilla lähijunilla olisi sama pysähdyskäytäntö, eli sama kuin U-junilla nyt, mutta Espoon ja Leppävaaran välillä ei pysähdyksiä. Kauklahden ja Helsingin välillä kulkisi kaikila asemilla pysähtyvä E-juna. Kauklahden asemalta kannattaisi rakentaa pistoraide ja laituri nyklyisen, ja lakkautettavaksi suunnitellun Mankin seisakkeen lähelle joka toimisi E-junan pääteasemana, jolloin Kirkkonummen/Siuntion junat voisi ohittaa Mankin.