Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012
Tuosta suorastaan upeasta ja tajunnanräjäyttävästä värityksestä on maksettu suuret summat suunnittelutoimistolle.
Hyvin pieni merkitys tässä asiassa on sillä, minkälainen se design on. Pääasia, että se on kaikissa yhtenevä, eikä se design ole mitenkään erityisen epäonnistunut. Lontoon bussitkin tiedetään pelkästä väristään, ja HSL:n bussitkin ovat selkeästi tietyn värisiä. Enkä ole kertaakaan edes noteerannut, että se valkoinen perä olisi häiritsevän kurainen. Riittävän suuren osan ajastaan ne bussit ovat ihan riittävän puhtaitakin.
---------- Viestit yhdistetty klo 9:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:39 ----------
Nojoo kommenttini olisi voinut jäädä kommentoimatta
yhteistariffi on ihan hyvä juttu, selkeyttää toimintaa. Mutta mitä haittaa siitä on jos liikennöitsijä saisi näkyä enemmän?
No kysypä sitten vaikka Hartwallilta, miksi se myy lisenssillä tehtyä Coca-Colaa, jossa erittäin pienellä lukee, että sen on tehnyt Hartwall, eikä Hartwall Colaa. Tai miksi Nokia ei halua kännyköissään käytännössä missään kertoa, kuka sen piirilevyt on valmistanut. Vastaus on selvä: se ostettava tuote on Coca-Cola tai Nokia.
HSL on toistaiseksi brändinä erittäin heikko, ja se kaipaa vahvistusta. Matkustaja taas on tuollaista brändi-informaatiota erittäin haluton ja myös kykenemätön vastaanottamaan. Liikennöitsijän näkyvyys olisi kaikki HSL:n brändiltä pois. Lisäksi se muutenkin monimutkaistaisi viestintää. Matkustajan tulisi oppia mahdollisimman hyvin, että HSL on se rajapinta, joka matkustajalla on matkantekoon.
Ja viestintään pätee aina se, että sitä tulee tehdä mahdollisimman vähän. Kaikki ylimääräinen informaatio on aina haitallista, koska se häiritsee muuta informaatiota. Mitä epärelevantimpaa informaatiota, sitä enemmän se on pelkkää hälyä. Häly häiritsee varsinaista viestiä. Ja nyt on kyse vieläpä passiivisesta viestinnästä, eli sellaisesta jota et voi valita, vastaanotatko vai etkö. Jos itse olet aktiivisesti kiinnostunut siitä, kuka liikennöitsijä jotakin linjaa ajaa, saat sen kyllä helposti selville. Mutta sitä ei tule matkustajalle aktiivisesti toitottaa. Tuottajaväritys on juurikin sen erittäin äänekästä toitottamista, vaikka se tehdäänkin visuaalisesti, ei äänellä.
---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:39 ----------
Ja siis olisi täysin eri asia, jos HSL antaisi liikennöitsijöille vapauksia suunnitella palvelutasonsa itse. Silloin olisi tärkeää, että matkustajalla olisi suora yhteys siihen tahoon, joka sen palvelutason on päättänyt tarjota. Mutta näin ei ole, ymmärrettävistä syistä. Liikennöitsijät vaihtuvat linjoilla tiheään, ja HSL:n tavoitteena ja vastuuna on taata yhtenäinen palvelutaso kaikkialla.
Ja näin on myös minun matkustajan kannalta parempi. Olisi hirveä vaiva, jos minun tänäänkin pitäisi käyttää energiaani siihen, että valitsisin onko Veolian vai Nobinan bussiyhteydet parempia. Perusmatkustajalle nimenomaan on kaikkein vaivattominta, jollei tällaista ajatteluenergiaa pidä käyttää, vaan on yksi hailee kuka sen bussiyhteyden tuottaa. Se on HSL:n bussi, ja kokemukseni HSL:n bussipalvelusta riittää takaamaan, että ihan samalla tavalla se matka tälläkin kertaa onnistuu. Ja se on erittäin tärkeää arkipäiväisten rutiinien kanssa.