Yhtenäinen väritys

Hyvä että täälläkin ollaan yhtä mieltä että runkolinjaväreissä sopii ajaa vain runkolinjaa. Vielä vuosi sitten Koalaa pidettiin tyhmänä kun en ymmärtänyt kun "normilinjaa" ajettiin lentokenttäväreissä. Ja olen edelleen samaa mieltä: jos tietylle bussille on omanlaisensa väritys on siinä pysyttävä tai koko väritys on, ihan oikeasti, täysin merkityksetön.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

No en mä tiedä, ihmettelen vain jos ne uitto-Säfflet laitettiin HSL-väriin huvin vuoksi.

Olisihan ne Nobinan Ruotsista tuomat Säfflet pitänyt kuitenkin maalata tai teipata, niin miksei sitten tilaajaväritykseen. Ehkä Nobinalla ajateltiin, että jos HSL velvoittaa maalaamaan vanhoja autoja tilaajaväreihin, tai antaa tilaajaväritteisistä autoista lisäpisteitä, on niissä ne jo valmiina.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Olisihan ne Nobinan Ruotsista tuomat Säfflet pitänyt kuitenkin maalata tai teipata, niin miksei sitten tilaajaväritykseen. Ehkä Nobinalla ajateltiin, että jos HSL velvoittaa maalaamaan vanhoja autoja tilaajaväreihin, tai antaa tilaajaväritteisistä autoista lisäpisteitä, on niissä ne jo valmiina.

Siihen aikaam kun Voövo 8500-sarjaa ei tarvinnut maalata?
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Siihen aikaam kun Voövo 8500-sarjaa ei tarvinnut maalata?

Päätös tilaajavärityksestä tuli vasta Volvo 8500-sarjan tilaamisen jälkeen. Säfflethän tulivat myöhemmin, jolloin tilaajavärityksen käyttöönotosta oli jo päätetty.
 
Tässä kommenttia kolmella eri kielellä asiaan liittyen - tämä ei riko käyttösääntöjä, sillä olen ainakin yrittänyt tulkata kunkin murteen oikein:

--

Koko ketjua en jaksanut kahlata läpi, joten saatan puhua läpiä otsikon. Oli miten oli, tässä on vähän ajatuksia vakivärityksestä.

Tuliko vakiväritysmalliajatus alunperin HSL:n alueelle Tukholmasta? Mielestäni ajatus on hyvä, sillä kukaan ei voi sanoa, että mihin bussiin hän on hypännyt. Nyt kun kaikki bussit ovat samanlaisia väritykseltään, on kieltämättä hieman hankalaa hypätä väärään autoon. Jos minulle tulee jotain asiaa Helsingin ulkopuolelle, osaan kaiketi katsoa sellaisen bussin, jossa lukee esimerkiksi "Turku".

Tätä ajatusta ei tietenkään tarvitse soveltaa käytännössä.

--

Koko ketjua en jaksanut kahlata läpi, joten saatan puhua läpiä otsikon. Mutta enivei, täsä tulee tule aiva miälenvikast läpändeerost.

Kummotto ja kene idea Hooäsällä vakiväritys ol? Onk malli lainattus Tukholmast? Kyl mä sitä miält ole, et ideas o valtavan bal hyvä! Kukka ei voi sano simmottis, et ei muka tiänny, et mihi keltasse vaara hän ol menos! Nykku kaikki busa ova samallaissi ja samallaissil väreil väritettyi, ni o se nyt kiältämät vähä vaikke hyppä väärä busa. Jos mul o jottai assia Hesa ulkobual, kai mää ny si ossa kuikki bussi värei ja men simmosse bussi, mis lukke Turkku.

Saa käyttä, mut ei oo pakko hei.

--

Joo, emmää kaikkee jaksa lukee, joten mennäänny si vähä oikopolkui.

Joo, tos mää olin Hämeenlinnankarul, vai mikä lie Mannerheikintielä, kusse se nysse tuli. Se tuli Nekalan suunnasta niin ylinopeutta, kyä sää tiät kato, ettemmää saanu sitä mitenkään pysäytettyy. No joo, mut mennääny asiaan, ei täsä koko päivää aikaa näit asioit oo vatvoo. No mut joo. Toi värityshomma on joo semmone, et ei mulla siihe mitää näkemystä oo. Veoliaki lähti ja Paunu painaa vaa menemää urku levällää, nii mitä mää voin tähän sanoo - en yhtää mitää! Mää lähenny kattoon, et mistä mää saisin paluulipun Lempäälään. Muute menee hermo, jos se menee taas taksihommaks. Moni orotti multa nääs-sanaa, mut emmää käytä sitä ku juhlapäivinä.
 
Hyvä että täälläkin ollaan yhtä mieltä että runkolinjaväreissä sopii ajaa vain runkolinjaa. Vielä vuosi sitten Koalaa pidettiin tyhmänä kun en ymmärtänyt kun "normilinjaa" ajettiin lentokenttäväreissä. Ja olen edelleen samaa mieltä: jos tietylle bussille on omanlaisensa väritys on siinä pysyttävä tai koko väritys on, ihan oikeasti, täysin merkityksetön.

Olen eri mieltä, esim. jos varikolla on ruuhka-aikana vaikkapa huollosta tullut lentokenttävärityksellä oleva bussi ja jollekin muulle linjalle ei ole bussia, on mielestäni parempi ajaa se lentokenttäväritteisellä bussilla kuin se, että linjaa ei ajettaisi ollenkaan. Muutenkin lentokenttäväritys on niin vähän erilainen kuin perus HSL-väritys.
 
Onhan tälläiset linja/linjatyyppikohtaiset väritykset hienoja mutta jos suomalainen erityisolosuhde ei salli käyttää niitä oikein, kaikkien bussien pitäisi vaan suosiolla sitten näyttää samalta.
 
...kaikkien bussien pitäisi vaan suosiolla sitten näyttää samalta.

Ehkäpä tuosta lentokenttä-spesiaalista voisi luopua, sillä eihän se lentokoneen kuva ole muutenkaan informatiivinen asia kuin toiseen suuntaan ;)

Miksi muuten v61:n sopimus edellyttti lentokenttävärien käyttöönoton tilaajaväri päätöksen tultua, mutta lentokentän seutupaketin sopimus ei tätä edellyttänyt?
 
Jaa siis että ratikat vihreitä ja metrot oransseja mutta samalla kaarevalla valkoisella takaosalla kuin bussit?
Jotakuinkin noin. Metrojunan kohdalla tämä takaosa on toki välistä etuosa, joten niissä voisi tämä kaareva valkoinen osa olla kummassakin päässä.
 
Jotakuinkin noin. Metrojunan kohdalla tämä takaosa on toki välistä etuosa, joten niissä voisi tämä kaareva valkoinen osa olla kummassakin päässä.

Tai sitten sovelletaan norjalaisen keksijän liikennemerkkikeksintöä. Hortenissa kokeillaan nopeusrajoitusliikennemerkkiä, jossa on vaihtuva rajoitus 60 ja 70 km/h välillä. Kutonen ja seiska ovat läpinäkyvää muovia ja täyttyvät väriaineella parissa sekunnissa siten, että vain jompikumpi näkyy (kuva liikennemerkistä Tønsberg Bladissa). Tekniikkaa voisi soveltaa metrojunissa siten, että vaunujen perusväri olisi valkoinen ja jokaisen vaunun keulassa olisi värinvaihtojärjestelmä. Oranssi väri olisi aina kulkusuuntaan nähden junan ensimmäisen vaunun keulassa.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Osaako joku kertoa, miksi HSL-alueella näkee yhä niin paljon busseja vanhoilla, firmojen omilla värityksillä tilaajavärityksen sijaan? Eikös tilaajaväritykseen maalaaminen ole ollut kilpailutuksien ehtona jo Höselin alkuajoista lähtien, eli sen kymmenisen vuotta?

Vrt. Tampereen tai varsinkin Turun tilanteeseen, jossa käytännössä ehkä varakalustoa lukuunottamatta kaikki bussit ovat tilaajavärityksessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös