Yhtenäinen väritys

Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Osaako joku kertoa, miksi HSL-alueella näkee yhä niin paljon busseja vanhoilla, firmojen omilla värityksillä tilaajavärityksen sijaan? Eikös tilaajaväritykseen maalaaminen ole ollut kilpailutuksien ehtona jo Höselin alkuajoista lähtien, eli sen kymmenisen vuotta?

HSL teki sellaisen ratkaisun, että tilaajaväripakko koskee vain päätöksen jälkeen valmistettuja busseja, eli 2011 eteenpäin. Vanhan väriset bussit ovat vanhempaa kalustoa. Sen jälkeen on tosin voinut vielä tuoda käytettyä kalustoa muissa väreissä HSL-liikenteeseen, kuten Nobinan 2015 tuomat vihreät Vest 06-telit.

Yksittäisiä vanhempia busseja on maalattu tilaajaväreihin, mutta silti Kuukankorven tilastoja katsellessa http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/bussitilasto.html, ennen vuotta 2011 valmistettujen bussien osuus (433 kpl) vastaa aika hyvin tilaaja ja runkovärittömien määrää (415kpl) Tuosta tilastosta puuttuu tosin nämä vuodenvaihteen uudet bussit ja talven aikana poistetut, eli nyt vanhan värisiä pitäisi olla vielä vähemmän.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Osaako joku kertoa, miksi HSL-alueella näkee yhä niin paljon busseja vanhoilla, firmojen omilla värityksillä tilaajavärityksen sijaan? Eikös tilaajaväritykseen maalaaminen ole ollut kilpailutuksien ehtona jo Höselin alkuajoista lähtien, eli sen kymmenisen vuotta?

Vrt. Tampereen tai varsinkin Turun tilanteeseen, jossa käytännössä ehkä varakalustoa lukuunottamatta kaikki bussit ovat tilaajavärityksessä.

Turussa ei saa olla muita kuin FÖLI-värisiä autoja liikenteessä, poislukien ELY:n kanssa yhdessä hankittu liikenne, Vahdon koululinjat ja mainosbussit.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

HSL teki sellaisen ratkaisun, että tilaajaväripakko koskee vain päätöksen jälkeen valmistettuja busseja, eli 2011 eteenpäin. Vanhan väriset bussit ovat vanhempaa kalustoa. Sen jälkeen on tosin voinut vielä tuoda käytettyä kalustoa muissa väreissä HSL-liikenteeseen, kuten Nobinan 2015 tuomat vihreät Vest 06-telit.

Yksittäisiä vanhempia busseja on maalattu tilaajaväreihin, mutta silti Kuukankorven tilastoja katsellessa http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/bussitilasto.html, ennen vuotta 2011 valmistettujen bussien osuus (433 kpl) vastaa aika hyvin tilaaja ja runkovärittömien määrää (415kpl) Tuosta tilastosta puuttuu tosin nämä vuodenvaihteen uudet bussit ja talven aikana poistetut, eli nyt vanhan värisiä pitäisi olla vielä vähemmän.

Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?

Toi tilaajaväripakko HSL:n busseissa olis kyl aika looginen, kun olen kuullut että HSY aikoo pian ottaa (tai on jo ottanut) käyttöön kaikissa pääkaupunkiseudun roskisautoissa sen HSY:n tilaajaväripakon, ja ne ovat sitten HSY:n tilaajavärityksessä ja niiden ohjaamojen ovissa lukee sitten "yhteistyössä/ I samarbete med:" ja itse yhtiön nimi samalla tavalla kuin se lukee kaikissa HSL:n busseissa auton takaosassa. Ite kyl kannatan tilaajaväripakkoa myös busseissa...
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?

Tämä oli aikanaan taloudellinen ratkaisu ja otettiin huomioon se, että jo muutamassa vuodessa kalusto uusiutuu merkittävästi. Kaikki euro 6 kalusto on tilaajaväritteistä ja huonommilla päästötasoilla ajetaan lähinnä vanhoja pian päättyviä sopimuksia. Uusissa sopimuksissa liikennöitsijän väreissä olevia autoja tarjottaneen korkeintaan lyhyisiin ruuhkiin. Prosentiaalisesti tilaajaväritteiset autot ajavat jo nyt todella merkittävän osan suoritteista ja ovat olennainen osa katukuvaa ja imagoa.

Vaikka vanhempaa kalustoa voikin tarjota, on myös kilpailutuskohteita joissa vaaditaan euro6 kalustoa ja näin sopimukseen tulee automaattisesti HSL-värinen auto.

Viimevuosina on lisäksi useita vanhempia autoja maalattu/teipattu liikennöitsijöiden toimesta tilaajaväreihin.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?

No sanotaan nyt näin, että kaikessa on kyse prioriteeteista. Prioriteettilistalla kannattaa asettaa korkeammalle sijalle se, että on enemmän bussivuoroja kuin se, että kalusto on väritykseltään yhtenäistä. Sekin jo, että edellytetään tilaajaväritystä uusiin busseihin, maksaa hieman ja vähentää näin vuorojen määrää hieman.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa. Autoja poistuu vanhemmasta päästä ja uudet ovat poikkeuksetta tilaajaväritteisiä.
Harrastajan/kuvaajan näkökulmasta vaan tylsänpuoleiseksi käy. Tai on jo käynytkin.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa. Autoja poistuu vanhemmasta päästä ja uudet ovat poikkeuksetta tilaajaväritteisiä.
Harrastajan/kuvaajan näkökulmasta vaan tylsänpuoleiseksi käy. Tai on jo käynytkin.

Samaa mieltä, silloin kun jokaisella liikennöitsijöillä oli omat värinsä oli hauskempi olla bongaaja. Täytyy vaan tottua nykyaikaan.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa.

Bussifirmathan vaihtelivat yhdessä vaiheessa sekä nimiään että värityksiään useammin kuin niiden kuljettajat sukkiaan, joten se värisekamelska oli aikamoinen. Mahtaakohan siinä käydä niin, että ennen kuin kaikki bussit ovat saaneet tuon hailakansinisen tilaajavärityksensä, on Höselikin päätynyt jo päivittämään brändiään ja siinä samalla sitten bussienkin väritystäkin?
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Bussifirmathan vaihtelivat yhdessä vaiheessa sekä nimiään että värityksiään useammin kuin niiden kuljettajat sukkiaan, joten se värisekamelska oli aikamoinen. Mahtaakohan siinä käydä niin, että ennen kuin kaikki bussit ovat saaneet tuon hailakansinisen tilaajavärityksensä, on Höselikin päätynyt jo päivittämään brändiään ja siinä samalla sitten bussienkin väritystäkin?

Niinpä. Tuli muuten tulevat runkolinjat (x00) mieleen, saavatko niiden kalusto jokervärityksen, eli se oranssi/valkoinen ? Olisi kyllä looginen väritys.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Niinpä. Tuli muuten tulevat runkolinjat (x00) mieleen, saavatko niiden kalusto jokervärityksen, eli se oranssi/valkoinen ? Olisi kyllä looginen väritys.

Ainakin 200:sen sopimuksessa vaaditaan oranssit bussit. Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Ainakin 200:sen sopimuksessa vaaditaan oranssit bussit. Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.

Lähijunan violetti säteittäiselle runkolinjoille ja metron oranssi poikittaisille runkolinjoille?
 
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.

Sillä Mannerheimintien lyhyellä pätkällä ei ole pysäkkejä, joten ei tarvitse kyetä erottamaan 5 eri runkolinjaa toisistaan. Toki silti jonkin linjoista 200, 300 tai 400 voisi linjata Topeliuksenkatua Kamppiin.
 
Takaisin
Ylös