Esimerkiksi jos olet menossa vaikka Hakaniemestä Keravalle, niin tiedät etsiä linjaasi punaisten bussien joukosta. Väri näkyy pitemmälle kuin muut järjestelyt, varsinkin kun busseja on Hakaniemen tapaan jonossa niin ettei kaikkien etuosa näy.
Ei ole erityisen helpottavaa, että erilaisen värityksen jälkeenkin valinta pitää tehdä parinkymmenen eri linjan väliltä. Jokainen erilainen väritys murtaa brändivärityksen voimaa ja sekoittaa systeemiä, vaikka samalla tietynlainen informaatioarvo lisääntyisikin. Ääritilanteessa meillä olisi jokainen linjanumero maalattu eri värillä. Yksi yhtenäisen värin idea ja kenties tärkien syy on viestiä, että eri bussit tarjoavat saman tuotteen: jos haluat Hakaniemestä Paavalin kirkolle, on ihan sama otatko bussin, jonka numero on 73 tai 731. Erilaiset värit murtaisivat tätä käsitystä.
Tilaajaväritys U-linjoilla näyttäisi heti että "tänne pääsee sillä tutulla HSL:n matkakortilla" ja lisäisi luultavasti niiden käyttäjien määrää.
On toki totta, että yhtenäinen väritys vähentäisi kynnystä ottaa U-linja. Sillä on kuitenkin niin paljon haittavaikutuksia, ettei se kannata. U-linjat eivät ole sama tuote kuin seutulinjat eivätkä palvele vain yhtä työssäkäyntialuetta, eivätkä ne pysy HSL-lippualueen sisällä.
Mitäs sillä Kotkassa on väliä onko bussi punainen vai punavalkoinen?
Jos koko Suomen bussit ovat HSL-väreissä, ei kyseessä enää ole HSL-joukkoliikenteen tunnusväri, vaan Suomen bussiliikenteen tunnusväri. Brändivärityksen idea on nimenomaan ilmentää yhtä tuotetta ja sen arvolupausta. U-linjat eivät myöskään ole HSL:n järjestämiä, joten niiden markkinoiminen HSL-tuotteena on suorastaan harhaanjohtavaa.
Kaukoliikenteen busseissa liikennöitsijöillä on muutenkin sekä tarve että paremmat mahdollisuudet luoda omaa brändi-imagoaan. U-linjat ovat liikennöitsijän itsensä järjestämää ja suunnittelemaa liikennettä. Lisäksi kaukoliikenteessä on käytössä oma ExpressBus-brändinsä, joka on kehitetty juuri ilmentämään tietynlaista arvolupausta ja palvelua. (Tiedän, että ainakin yksi U870:n vuoro ajetaan ExpressBus-värisellä autolla.)
PS. U-linjojen punainen väri informoisi myös siitä, että "tämä bussi pysähtyy vain kaukoliikenteen pysäkeillä", samalla logiikalla voitaisiin muuttaa mm. linjat h68x, h67x ja s615 punaisiksi vain kaukol. pysäkeillä pysähtyviksi nopeammiksi vuoroiksi.
U-linjat pysähtyvät käytännössä kaikilla niillä pysäkeillä kuin seutulinjatkin.
U-linjat ovat vain marginaalinen osa HSL:n palveluntarjontaa, jonka tarkoitus on vain täydentää palvelua sinne, jonne HSL:n ei kannata omaa palvelua järjestää ja jonne kaukolinjat tarjoavat kattavan palvelun. HSL ei erityisesti hyödy U-linjojen lisämatkustajista, ja ne todennäköisesti tulevat myös melko kalliiksi. HSL:n oman brändin sekoittaminen HSL:n ulkopuolisen palvelun kanssa olisi tuhoisaa kaikille tilaajavärityksen tavoitteille. Kyse on lippuyhteistyöstä, ei HSL:n palvelusta.