Tästä suunnitelmasta paistaa läpi tuo bussi-ratikkasuhteen väristely. Bussille on laskettu jonotusajaksi vuorovälin puolikas kun ratikkaan siirrytään ilman viivettä A-junasta. Kuitenkin kun katsoo tuota selvitystä kampuksen matkamääristä A-junan kulkualueella asuvia on paljon vähemmän kuin Leppävaarassa tai sitä kauempana Rantaradan varressa asuvia, puhumattakaan Vantaankosken radan tai Pääradan varressa asuvista. Kuten vastaajien jakaumakuvasta nähdään, vastaajat asuvat hyvin hajallaan eri suunnilla, joten junien synkronoiminen on mahdotonta. Tai jos synkataan yhden suunnan kanssa, kaksi muuta suuntaa kärsii ja jonottaa pidempään. Täten tuo vuorovälin puolikkaan huomioimatta jättäminen ratikalla on virhe ja pelkkää tuloksien vääristelyä ratikkamyönteisemmäksi.
No lasketaan, tarkastellaan väliä 7-8 506 pysäkkiaikataulu Koskelaan päin, jos leikitään että se pysyisi aikataulussa. Unohdetaan I-juna koska kaikki ajallisesti järkevät vaihtoehdot on vaihtoja Malmilla tai Käpylässä (56).
506
7 14 31 47
8 02
A kulkee
7 03 13 23 33 43 53
johon kun lisätään 3 min kävelyä pysäkille saadaan
7 06 16 26 36 46 56
eli odotusaika
8 15 5 11 1 6, keskiarvo 7,7
M
6 58
7 08 18 28 38 48
kävelyaikoineen
7 01 11 21 41 51
odotusaika
13 3 10 6 11, keskiarvo 8,6 joka on sattumoisin yhden kymmenyksen enemmän kuin vuorovälin puolikas.
Yhteensä keskimääräinen odotusaika 8,1
Vitosratikan kohdalla laskelma on helpompi, kun A:lla on odotusaika 0 min niin M-junalla se on 5 min, eli keskimäärin 2,5 min. Eli noin 6 min lyhempi. Jos laskettaisiin Keskimääräisellä odotusajalla se olisi 5 min yhteensä ja 506:lla 8,5, eli vain 3,5 lyhempi. Synkkaaminen kannattaa.
Mielenkiintoinen kysymys on että jos olisi Pasila - Meilahti ratikka niin mikä sen oikea lähtöminuutti Pasilasta olisi
Eli siis A tulee 3 min yli, M 8, K 1 ja I 3. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi että jokaisesta noista junista tulee yhtä paljon matkustajia ja että kävely uudelle tuplapysäkille (erillinen ratikoille ja busseille) kestää 3 min, eli
A 6, M 1, K 4, I 6.
Oikea vastaus tietenkin 6 yli, tällöin se on synkattu sekä A että I, M junan matkustajille tulee 5 min odotus ja K-junan matkusjatille 2 min odotus. Keskimäärin 1,75 min.
Huomionarvoista on että 58/58B kaksi kertaa lyhyemmällä 5 min vuorovälillä tuottaa keskimäärin 2,5 minuutin odotuksen. En jaksa katsoa onko sitä edes yritetty synkata, mutta sillä ei ole mitään väliä kun se ei todellakaan pysy aikataulussa. Sitäpaitsi sen pysäkkiaika on pari minuuttia, ja tämä ei ole vitsi, juuri viimeksi katsoin kellosta että lähemmäs kolme ennen kuin kuljettaja löi tuulilasikuormatun bussin ovet kiinni.