Se argumentti että Kalasataman ratikkalinjan liikennöinti ei kannata ennen kuin alue on rakentunut on vähän outo.
Nykyisin Pasila Senaatintori on aikataulun mukaan 25 Töölön kautta ja 21 minuuttia Hakaniemen kautta. Eli kiertoaika 46 minuuttia sekä 7A että 7B, eli 5+5 vuoroa 10 min vuorovälillä.
Jos tehtäisiin vaikka näin
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=...0&ll=60.194407,24.96068&spn=0.022654,0.077162
Uusi 7A Kalasatama - Pasila - Töölö - Senaatintori jossa kilvenvaihto
7B Senaatintori - Hakaniemi - Länsi-Pasila.
7A ei kierrä Länsi-Pasilan lenkkiä vaan ajaa suoraan Pasilankatua, 7B taas oikaisee Itä-Pasilassa Asemapäällikön kautta, ja kyllä se käy yksisuuntaisesti kiertämässä Länsi-Pasilan lenkin. Jos halutaan niin ysi voi kiertää sen toiseen suuntaan, mutta ei nyt mennä siihen.
Ajoajat sivuuttain:
7A
- Arvataan Kalasatama - Messukeskus 9 min.
- Länsi-Pasilan kiepin pois jättäminen säästänee 3 min, eli aikataulun mukainen ajoaika Messukeskus - Senaatintori 22 min.
- Yhteensä 31 min.
7B
- Senaatintori - Pasila nyt siis aikataulun mukaan 21 min, Messukeskuksen kiepin pois jättäminen tiputtanee tuon 20 min.
- Kieppi Pasila (asema) - Länsi-Pasila - Pasila (asema) lienee noin 3 min lisää suuntaans.
- Yhteensä 23 min.
Eli 31 + 23 = 54 x 2 = 108, eli 11 vuoroa 10 min vuorovälillä. Eli yksi vuoro lisää.