10 - 5 ääniin KH:sta valtuustoon esityksen mukaan, puolesta SDP + KOK + RKP + PS, vastaan VIHR + VAS. Ihmettelen demareita, mutta toisaalta ne on demareita.
Onko tämä jollekin yllätys? Helsingissä valtaa pitää kaksi puoluetta, betonipuolue ja autopuolue. Nämä ovat mitä suurimmassa määrin arvopuolueita. Eli ne määrittelevät omat arvonsa, ja ne arvot menevät yli asiaperusteiden ja asiantuntemuksen – jos sellaista jossain esiintyy.
Katsokaa huviksenne tämä sivu:
http://www.kaupunkiliikenne.net/Kumpula.html tammikuulta 2006. Siis noin 6 vuotta sitten. Kumpulan kampuksen liikenneolot ovat edelleen ennallaan. Betoni- ja autopuolueiden arvoihin ei sovi se, mikä on kaupunkilaisten arki. Joka aamu, satoi räntää tai paistoi katuvalon kajastus.
Kaupungille on ehdotettu joulukuussa 2008 (siis 3 vuuotta sitten) myös ratikkalinjaa Pasilan ja Arabian välille olemassa olevia kiskoja pitkin ja olemassaolevia vaunuja käyttäen. Voisi aloittaa vaikka huomenna aamulla sen liikenteen. Ei kelpaa.
Betoni- ja autopuoueiden arvot ovat autoliikenteen sujuvoittamisessa. Se menee yli kaiken muun, vaikka kaikilla muilla tavoilla liikkuvia olisikin enemmän ja sujuvoittaminen tarkoittaa muiden liikkumisen hankaloittamista. Mutta kun näin on, kaikki muut hankkeet ovat yhdentekeviä, niitä ei tarvitse pohtia, niiden edistyminen tai viivästyminen on samantekevää ja yhtä kaikki, ne ovat aina tarpeettomia ja voidaan jättää tekemättä. Sen sijaan mikä vain motarirampin pätkä on aina välttämätön. Siksi sen kannattavuutta ei ole tarpeen pohtia millään menetelmällä. Eikä sen hinnalla ole mitään merkitystä. Hinta vain todetaan, ja otetaan rahat jostain muusta.
Teme ihmetteli, voisiko joku rahoittaa Vallilanlaaksoon tunnelin. Jota siis ei missään tapauksessa tarvita yhtään mihinkään. Kyllä voisi. Ne, jotka lukivat viime viikonvaihteen HBL:stä (3.12.) Rautavan haastattelun keskustatunnelista, tietävät, mistä rahaa on tulossa ihan mihin hyvänsä typeryyteen: Kun Kreikka ja muutamat muut maat eivät enää lainaakaan rahaa kaikenlaisiin kivoihin infrahankkeisiin, nämä ”markkinavoimat” etsiskelevät uusia kohdemaita ja megaprojekteja itselleen. Eli sieltä on tyrkyllä rahaa keskustatunneliin ja ilmeisesti myös Espoon ”itse” rahoittamaan Kivenlahden metroon. Joten eiköhän sieltä saada rahaa Vallilanlaakson bussitunneliin (vrt. Keskuspuiston bussitunneli). Sillä tavallahan se tunneli ei maksa mitään, kun sen rahoittavat ulkomaiset sijoittajat, eikö... Terveisiä vain betoni- ja autopuolueille, että rahoitus ja kustantaminen ovat ihan vähän eri asiat.
Antero