Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Aivan. Meillä ylläpidetään mielikuvaa siitä, että kaikki nimenomaan haluavat omakotitaloon maaseudulle. Sillä tavoin nähdään tilastoista, ja sillä tavoin vastataan kyselyihin. Mutta kun ryhdytään selvittämään syitä sille, miksi muutetaan ja miksi vastataan, tullaan juuri tuohon, mitä Rainer kirjoitit.R.Silfverberg sanoi:"Nurmijärvi" -ilmiö ei ole syntynyt täysin vapaaehtoisesti, vaan monella muutto sinne asti on ollut pakon sanelemaa, ja ollaan hyväksytty riski että työmatkat voivat tulla kalliiksi.
Miksi näin on? Kun siihen osaisikin vastata. Mutta vakavissaan asialle ei kukaan ole tekemässä mitään. Eikä täydennusrakentamisohjemillakaan ole mitään arvoa, kun tehdään liian pieniä asuntoja liian kalliilla hinnalla.
R.Silfverberg sanoi:Kaavoituksesta vastaavat päättäjät vain levittävät käsiään. Asuntopula ja talouksien ylivelkaantumispommi ratkeavat vain rakentamalla reilusti lisää asuntoja sinne minne ihmiset haluavat muuttaa. Helsinkiin mahtuisi lisää asuntoja helposti mm. kaikkien haukkuman apulaiskaupunginjohtaja Korpisen mallin mukaan, ja enemmänkin, ilman että se näkyisi vihtyvyyden laskuna.
Helsingin asumiväljyys on 32 k-m2/asukas. Tukholmassa 40 ja Keski-Euroopassa 50. Entisen Itä-Saksan alueellakin on paremmin kuin meillä. Mutta mikä on suuri perheasunto muussa kuin omakotitalossa? Se on 75 neliötä. 3-henkiselle perheelle se on 25 m2/hlö. Rakennusliikkeet sanovat, ettei voi tehdä isompaa, ei mene kaupaksi. Ei todellakaan, kun kerrostaloasunto autolähiössä maksaa enemmän kuin omatkotitalo naapurikunnassa.
Asuntomarkkinat eivät toimi. Liikkuminen autolla on liian halpaa, siksi maaseutukunnat menestyvät. Keskustassa asunnot ovat liian kalliita, koska hyvien yhteyksien päässä olevia tilavia kerrostaloasuntoja on vähän, eikä niitä tehdä lisää. On vain kahdenlaista asuntotuotantoa: metroslummia (metrolla tai ilman) eli huonoa lähiörakentamista tai omakotitontteja 30 km:n päässä. Ilmeisesti nämä ovat rakennusliikkeiden kannalta tuottavimmat vaihtoehdot, koska muita ei tehdä, eikä muunlaiseen yhdyskuntarakenteeseen ja liikenteeseen uskota.
Antero