Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Metakeskustelua liikennepoliitikasta
Syy siihen, miksi näin ei ole, on modernistisessa kaavoitusopissa, jossa yhdyskuntarakenne jaetaan palasiin ja kaikki toiminnot eriytetään. Meidän kaavoituskäytäntömme perustuu tähän yhä, sillä kaavamerkinnät kuvaavat erikseen asumista, työpaikkoja, palveluita, kouluja, "keskustatoimintoja" (sillä kuvataan sitä modernistisen strukturoidun kaavoitusperiaatteen vastaista rakennetta, jota perinteinen kaupunki on), satamtoimintoja jne.
Tämä kaavoitusoppi syntyi toisaalta 1900-luvun alun teollisuuden ympäristöongelmista, toisaalta henkilöauton pitämisestä kaiken liikennesuunnittelun tarpeettomaksi tekevänä ihmeenä, jonka ansiosta toimintojen eriyttäminen ja keskittäminen tuli mahdolliseksi.
Teollisuuden ympäristöhaitat ovat vaihtuneet liikenteen ympäristöhaitoiksi. Ihmiset pakenevat niitä muuttamalla maalle, jossa he ovat entistä riippuvaisempia autoista, ja autojen käyttö ja ongelmat vain lisääntyvät. Päiväkotia ei voi sijoittaa "matkan varrelle", sillä liikenneympäristö on lapsille epäterveellinen. Niinpä päiväkoti sijoitetaan jonnekin toisaalle kuin työpaikan suuntaan. Ja autoilun määrä vain kasvaa.
Antero
Tämä ei ole liikenteen ongelma, vaan kaavoituksen virhe. Palvelut päiväkoteja myöten voidaan sijoittaa niin, että ne ovat luonollisten kulkureittien varrella.R.Silfverberg sanoi:Jos joukkoliikenne suunnitellaan niin että mahdollisimman monella on oltava suora yhteys esim kotoa työpaikalle, jää silti moni paitsioon. Esim ne jotka töiden jälkeen eivät palaa suoraan kotiin vaan menevät muualle ostoksille tai harrastamaan jotain, tai ne jotka aamuisin vievät lapsiaan päiväkotiin joka on hieman sivussa työmatkan varrelta, mutta keskeisellä paikalla muuten.
Syy siihen, miksi näin ei ole, on modernistisessa kaavoitusopissa, jossa yhdyskuntarakenne jaetaan palasiin ja kaikki toiminnot eriytetään. Meidän kaavoituskäytäntömme perustuu tähän yhä, sillä kaavamerkinnät kuvaavat erikseen asumista, työpaikkoja, palveluita, kouluja, "keskustatoimintoja" (sillä kuvataan sitä modernistisen strukturoidun kaavoitusperiaatteen vastaista rakennetta, jota perinteinen kaupunki on), satamtoimintoja jne.
Tämä kaavoitusoppi syntyi toisaalta 1900-luvun alun teollisuuden ympäristöongelmista, toisaalta henkilöauton pitämisestä kaiken liikennesuunnittelun tarpeettomaksi tekevänä ihmeenä, jonka ansiosta toimintojen eriyttäminen ja keskittäminen tuli mahdolliseksi.
Teollisuuden ympäristöhaitat ovat vaihtuneet liikenteen ympäristöhaitoiksi. Ihmiset pakenevat niitä muuttamalla maalle, jossa he ovat entistä riippuvaisempia autoista, ja autojen käyttö ja ongelmat vain lisääntyvät. Päiväkotia ei voi sijoittaa "matkan varrelle", sillä liikenneympäristö on lapsille epäterveellinen. Niinpä päiväkoti sijoitetaan jonnekin toisaalle kuin työpaikan suuntaan. Ja autoilun määrä vain kasvaa.
Antero