Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässäpä esimerkkejä omasta työmatkastani, jotka kuljin viime kesään asti julkisilla, nyt omalla autolla.
Matkaa noin 20 km autolla, Vantaalta Kehä III:n tuntumasta eteläiseen Helsinkiin:
Oma auto, matka aika 28 - 45 minuuttia riippuen ajankohdasta, aamulla yleensä noin 30 minuuttia, iltapäivällä 45 min.
Julkisilla, reittioppaasta:
nopein, kaksi vaihtoa (bussi-juna-bussi), ka. 1h 10 min.
vähiten vaihtoja, yksi vaihto (bussi-bussi), ka. 1h 30 min.
lyhin kävelymatka, 3-4 vaihtoa (bussi), ka 1h 14 min.
Vältän autoilua ja käytän mieluummin joukkoliikennettä nimenomaan ”säästääkseni” aikaa. Tai oikeammin sanottuna, käyttääkseni aikani paremmin. Kukaanhan ei voi säästää aikaa, sillä aika kuluu koko ajan.Aikaa säästyy keskimäärin 35 minuuttia / suunta, eli noin tunti / vrk. Näin ollen aikaa säästyy noin 21 tuntia kuukaudessa. Mikä tuon säästetyn ajan arvo on?
Joukkoliikenteen matka-aika on hukka-aikaa siltä osin, kun olosuhteet estävät ajan hyöty- tai huvikäytön. Mutta tämä riippuu siitä, miten joukkoliikennepalvelu on järjestetty. Vaihtamiseen ja vaihtoyhteyksien satunnaisuuteen perustuvassa joukkoliikenteessä hukka-ajan osuus kasvaa suureksi. Vaihtoja vältettäeässä sekä järjestetyin ja synkronoiduin vaihdoin hukka-aika joukkoliikenteesä minimoituu.
Antamiesi lähtötietojen perusteella voin tietysti esittää vain arvion lähtö- ja määräpaikoistasi, mutta oikealle hehtaarille näyttää osuvan, jos laittaa lähtöpaikaksi Koivuhaasta Kuriiritien ympäristöstä vaikka Lustetie 15:n ja määräpaikaksi Ruoholahdenkatu 16:n Kampista. Matka-aika autolla 24 min ja joukkoliikenteellä Tikkurilassa vaihtaen bussi-juna-bussi -yhdistelmällä noin tunti.
Mutta jos kävelyn sijasta valitseekin liityntävaihtoehdoksi pyöräilyn, niin matka-ajaksi tuleekin 26-32 minuuttia riippuen siitä, että pyöräileekö Puistolaan vai Tikkurilaan, kun Tikkurilasta pääsee nopeampiin R/H/Z-juniin. Toki joukkoliikennelippu maksaa tuplasti siinä tapauksessa. Tällä yhdistelmällä matka-aika on hyvinkin kilpailukykyinen autoilun kanssa.
Toteutukseen on tällä hetkellä kolme vaihtoehtoa: 1) Pyörä junaan. Tosin tällä hetkellä lähijunissa ei ole polkupyörien kuljetus sallittua ruuhka-aikoina. Tai 2) Taittopyörä junaan. Maksaa noin 500-1000 euroa, mutta ruuhka-aikojen ongelma poistuu. Tai 3) Erillisen ns. asemapyörän hankkiminen Helsingin keskustan päähän. Joku halpa pyörä ja hyvä lukko, niin sitä ei niin helposti varasteta.
Tulevaisuudessa on vielä neljäskin vaihtoehto, nimittäin näiden HKL:n uusien kaupunkipyörien hyödyntäminen Helsingin keskustan päässä.
Tuo pyörä-raskasraide-pyörä -yhdistelmä taitaa olla sellainen, että moni ei ole edes tullut ajatelleeksi sitä. Suurin syy lienee se, ettei pyöräilyä ole modernistisessa liikennesuunnittelukulttuurissa käsitelty vakavasti huomioon otettavana liikkumisvälineenä ja tämä ajattelutapa on sitten näkynyt myös kadunmiesten asenteissa.
Joukkoliikenteen matka-aika on hukka-aikaa siltä osin, kun olosuhteet estävät ajan hyöty- tai huvikäytön. Mutta tämä riippuu siitä, miten joukkoliikennepalvelu on järjestetty. Vaihtamiseen ja vaihtoyhteyksien satunnaisuuteen perustuvassa joukkoliikenteessä hukka-ajan osuus kasvaa suureksi. Vaihtoja vältettäeässä sekä järjestetyin ja synkronoiduin vaihdoin hukka-aika joukkoliikenteesä minimoituu.
Forbes kirjoittaa Puolassa, että Helsinki aikoo kieltää yksityisautoilun vuodesta 2025 alkaen ja tilalle tulee mm. minibussien tilausliikennettä. :lol: Lähteenä on ilmeisesti Sonja Heikkilän gradutyö. Oletteko kuulleet jotain tällaisesta?
Vältän autoilua ja käytän mieluummin joukkoliikennettä nimenomaan ”säästääkseni” aikaa. Tai oikeammin sanottuna, käyttääkseni aikani paremmin. Kukaanhan ei voi säästää aikaa, sillä aika kuluu koko ajan.
En käytä autoa kuin silloin, milloin epäonnistun ajankäytön suunnittelussa niin, että ei ole aikaa joukkoliikenteeseen ja autolla kulkeminen kestää vähemmän. Autoa käyttäessäni matkan aika menee silloin kokonaan hukkaan, mikä on huonompi vaihtoehto kuin mahdollisuus käyttää aika joukkoliikenteessä hyödyksi.
Autoliikennesuunnittelussa lyhyttä matka-aikaa pidetään aina parempana juuri siksi, että autolla ajavan matka-aika on hukka-aikaa. Tosin ei kaikille, on niitäkin, jotka pitävät autolla ajamista parempana kuin joitain vaihtoehtoisia ajankäyttötapoja. Mutta autoliikennesuunnittelun virhe on olettaa, että myös joukkoliikenteen matka-aika on aina hukka-aikaa.
Joukkoliikenteen matka-aika on hukka-aikaa siltä osin, kun olosuhteet estävät ajan hyöty- tai huvikäytön. Mutta tämä riippuu siitä, miten joukkoliikennepalvelu on järjestetty. Vaihtamiseen ja vaihtoyhteyksien satunnaisuuteen perustuvassa joukkoliikenteessä hukka-ajan osuus kasvaa suureksi. Vaihtoja vältettäeässä sekä järjestetyin ja synkronoiduin vaihdoin hukka-aika joukkoliikenteesä minimoituu.
Luulisin, että syy on niin yksinkertainen, että meillä asukasmäärät ja asumistiheys ovat niin pieniä, että ruuhka-aikojen ulkopuolella julkista liikennettä ei yksinkertaisesti pysty
tekemään edes pääkaupungissa kovin tiheäksi. Liikennettä pitäisi subventoida paljon nykyistä enemmän ja maksajia ei ole.
Matkustin ensin Lauttasaaresta Pitäjänmäkeen keskustan kautta junalla. Kun kerran 12 minuutin junayhteys muuttui 45 minuutiksi (jep, kuskia ei ilmaantunut paikalle ja junavuoro peruttiin,
eikä meille huomattu ilmoittaa, että seuraava juna ehti jo lähteä viereiseltä raiteelta) päätin ryhtyä käyttämään jokeribussia 550 seutulipun hinnasta huolimatta. Se toimikin aika mukavasti, mitä nyt Otaniemen läpi junnaaminen oli hidasta.
Viime keväänä ostin auton. Ennen 45 minuutin matka yhteen suuntaan on nyt 20 minuuttia ja kun laskee, että auto nopeuttaa paljonkin töiden jälkeistä kaupoissa käyntiä, etu on suuri auton kovasta hinnasta huolimatta.
Helsingin ruuhkaliikenteessä vain on vähän toinen juttu. Silloin ei työmatkaa juuri voi hyödyntää oli vaihtoja tai ei. En jaksa ruveta kaivamaan läppäriä esille täydessä bussissa ja yrittää tehdä jotakin, varsinkin kun melkein mikä tahansa tekeminen vaatisi verkkoyhteyttä ja ties miten monia sisään kirjautumisia.
Voihan joukkoliikennettä edistää näinkin: Pietarissa on muutamilla metroasemilla aloitettu turvatarkastukset matkustajille - jonotusajat noin 20 minuuttia.