Mutta vaikeatahan on määritellä palvelun arvo. Oma auto on käytettävissä heti kun lähdet ulos, taksia ja joukkoliikennettä pitää odottaa. Taksi vie perille oven eteen, oma auto jonnekin parkkihalliin tai kauas kadunvarteen, jos sattuu löytämään vapaan parkkipaikan. Ja moni haluaa yksinkertaisesti omistaa auton, usein vielä kalliin, vaikka ei tarvitsisikaan.
Antero
Niin, oma auto ja taksi vie sinne minne olet menossa suoraan, joukkoliikennettä käyttäessä tähän matkaan liittyy usein vaihto jos ei useampikin. Näin ollen auton ja taksin etu on myös matkustusaika. Ja jos laskee tuolle ajan säästölle hintaa, usein vaaka päätyy oman auton käytölle.
Tässäpä esimerkkejä omasta työmatkastani, jotka kuljin viime kesään asti julkisilla, nyt omalla autolla.
Matkaa noin 20 km autolla, Vantaalta Kehä III:n tuntumasta eteläiseen Helsinkiin:
Oma auto, matka aika 28 - 45 minuuttia riippuen ajankohdasta, aamulla yleensä noin 30 minuuttia, iltapäivällä 45 min.
Julkisilla, reittioppaasta:
nopein, kaksi vaihtoa (bussi-juna-bussi), ka. 1h 10 min.
vähiten vaihtoja, yksi vaihto (bussi-bussi), ka. 1h 30 min.
lyhin kävelymatka, 3-4 vaihtoa (bussi), ka 1h 14 min.
Seutulippu 98,60€ /kk (30 päivää). Käytännössä autoillessa bensaa kuluu noin 90l/kk @1.35€/l = 120€. Jos tuohon lisää vielä 2€ / vrk autoilun kuluja, kuten jossain ehdotettu, saadaan summaksi 180€ /kk.
(Jos kävelisin helsingin puolelle, ja kulkisin helsingin sisäisellä lipulla, matka-aikaan saisi lisätä 10 min / suunta, säästöä 40€ /kk)
Julkista liikennettä tulee käytettyä työmatkan ulkopuolella saman verran oli seutulippua tai ei.
Aikaa säästyy keskimäärin 35 minuuttia / suunta, eli noin tunti / vrk. Näin ollen aikaa säästyy noin 21 tuntia kuukaudessa. Mikä tuon säästetyn ajan arvo on? Minusta se on huomattavasti suurempi kuin se 90 € jonka maksan ylimääräistä siitä, että kuljen autolla.
-M