- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,951
Autottomuus tai joukkoliikenteen suosiminen ei ole automaattisesti edullisin ratkaisu, näin se valitettavasti on monen suomalaisen kohdalla. Se riippuu ihan missä asuu ja millaiset liikkumistarpeet sattuu olemaan. Esim. minun kohdallani olisi mahdollisuus järjestää asiani niin että kulkisin kaikki työ- ja muut yli 2 km pitkät matkani pääasiassa vain autolla, ilman että se maksaisi juuri enemmän kuin nyt, kun kuljen töihin joukkoliikenteellä. Mutta suosin joukkoliikennettä mm. siksi että koen sen kohdallani mielekkääksi, ajansäästö autolla ajaessani ei ole kovin hääppöinen ja joukkoliikenteen käyttöni on eräänlainen "kannanotto". Kaikilla minun tilanteessa olevilla ei valitettavasti ole niin suurta intoa siihen. Autosta kokonaan luopuminenkaan ei onnistu koska perheemme tarvitsee sitä vapaa-ajan harrastuksiin, sukulaisten ja tuttujen luona kyläilyyn ja suurempien ostosten kuskaamiseen.Antero Alku sanoi:Eihän tässä ole mitään järkeä! 30 päivää matkakorttiaikaa maksaa n. 40 e. Sillä saa kuukaudeksi autoon vakuutukset. 10 % lisää on 4 euroa. Se on liikaa, ja sitten siirrytään autoon ja ostetaan bensaa ainakin tankillinen kuukaudessa. Se maksaa 60 euroa. Osa jokapäiväistä elämää, ei mikään uskon suuntaus - vai?
Valituilla liikennepoliittisilla valinnoilla on seurauksensa. Tosiasia on että bensan kalleudesta huolimatta autoilu on nykyisin paljon halvempaa kuin 20, puhumattakaan 50 vuotta sitten. Joukkoliikenteen käyttö on suhteessa ansiotasoon ollut aina liki samanhintaista. Ainoastaan opiskelijoiden ja eräiden muiden erityisryhmien kohdalla se on tullut halvemmaksi.
Ja autoilua halutaan suosia entisestään. Autoala ja eräät EU-komissaarit haluavat että Suomi lopettaisi autojen maahantuontiveron perimisen ja korottaisi tuntuvasti vuosittaisia käyttömaksuja, perusteena että "verojen pitää ohjata ympäristöystävällisten autojen hankintaan". Se johtaisi siihen että jos omistaa auton, sitä on käytännössä pakko käyttää mahdollisimman paljon, ja autoa on vaihdettava mahdollisimman usein, että se pysyy ympäristöystävällisenä ja käyttömaksu mahdollisimman pienenä. Nykyisinhän on niin, että autoa ostaessa rokotetaan kalliilla veroilla, mutta siitä saa suurimman osan takaisin siitä luopuessa, ts. se rokottaa vain ensimmäistä (kunnollista) autoaan ostavaa. Muutenhan autoilun kustannukset, autojen muututtua entistä kestävemmiksi, ovat pääasiassa vain bensaa tankkiin, vakuutukset, määräaikaishuolto, ja arvon alennus.
Valtiovallankin mielestä investoinnit moottoriteihin kannattaa aina paremmin koska lisääntyneillä polttoaine- ja muilla veroilla saadaan ne maksettua "itsestään" takaisin, siinä missä joukkoliikenne on lähes kaikkialla Suomea tuettua. Tämä mm. siitä syystä että Suomi on niin harvaan asuttu maa että toimiva ja kannatava joukkoliikenne on mahdollista vain suurkaupungeissa ja niiden välillä, ja niitähän ei Suomessa ole turhan paljon. Eli joukkoliikennettä suosivalla politiikalla ei pystytä vaikuttamaan koko Suomen tilanteeseen, mutta tietyissä erityistapauksissa, jossa liikennevirrat ovat suuret ja joukkoliikenteellä on vakiintuneet kannattajansa ja suosio korkealla, se "puree".
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: