Yleinen laivakeskustelu

Amorella on yhdessä suhteessa ainutlaatuinen alus, ja sellaisena pysyy vielä pitkään. Se on eniten Turun ja Tukholman välisiä matkoja kautta aikojen tehnyt alus, ihan kaikki mukaan luettuina. Kaverit ovat vaihdelleet, Amorella on pysynyt. Rinnalla ovat olleet Sally, Kalypso, Rosella, Isabella ja Grace, satunnaisesti muitakin. Kilpailijallakin on nähty Svea/Karneval, Wellamo/Festival, Sea Wind, Serenade, Europa, Galaxy ja Baltic Princess. Ja myönnetään, osa nimistä on kirjoitettu ilman operaattoritunnusta, joka niissä on.
HEL-STO-linjalle Amorella ei olisi kovinkaan hyvä alus, koska sen matkustajakonsepti on suunniteltu siten, että kaikilla ei ole hyttipaikkaa, eikä lisäkämppiä ole mitään järkeä enää 33-vuotiaaseen alukseen rakentaa. Tallinnan linjalle Vikingin kipeästi tarvitsemaan kolmanteen vuoroon XPRS:n rinnalle se olisi erinomaisen passeli. Tähän pakettiin sopisi myös yön yli-risteily, johon Amorella sopisi tuntuvasti XPRS:ää paremmin.

Nyt taitaa kuitenkin olla niin, että Vikingin likviditeetti on sen verran huonossa jamassa, että pitää ainakin tarkistaa, millaisen hinnan Amorellasta voisi saada -isosta rahastahan ei ole kyse, koska lauttoja maailman markkinoilla pyörii. Koska Amorellassa on isompi autokansi ja parempi kuljetushyötysuhde kuin puolisiskossaan Gabriellassa, Cinderellasta puhumattakaan, sen voi olettaa olevan näistä helpoimmin myytävissä. Gloryn lunastaminen on varustamon ykkösprioriteetti, ja hiljainen luopuminen HEL-STO-linjasta ainakin siinä muodossa, missä sitä aiemmin ajettiin, on jo käynnissä.
 
Amorella on yhdessä suhteessa ainutlaatuinen alus, ja sellaisena pysyy vielä pitkään. Se on eniten Turun ja Tukholman välisiä matkoja kautta aikojen tehnyt alus, ihan kaikki mukaan luettuina. Kaverit ovat vaihdelleet, Amorella on pysynyt. Rinnalla ovat olleet Sally, Kalypso, Rosella, Isabella ja Grace, satunnaisesti muitakin. Kilpailijallakin on nähty Svea/Karneval, Wellamo/Festival, Sea Wind, Serenade, Europa, Galaxy ja Baltic Princess. Ja myönnetään, osa nimistä on kirjoitettu ilman operaattoritunnusta, joka niissä on.

Amorella on legendaarinen, vaikka kaikki eivät sitä myönnä.
 
Nythän on malli, että liikenne aikalailla samoissa kuin ennen.
Paitsi:
Birka Stockholm edelleen makaa Maarianhaminassa.
Vikingillä vain yksi laiva Helsingin ja Tukholman välillä Mariellan myynnin takia.
Tallinkilla vain Baltic Queen Tallinnan ja Tukholman välillä
Riika-Tukholma väliä ei mene mikään.
Isabelle makuutuksessa, Romantika ja Victoria I vuokrattuna Välimerelle.

Ja Silja Europa lähtee kuukaudeksi taas vuokralle lokakuun puolivälistä marraskuun puoliväliin. Victoria I korvaa muutaman risteilyn, mutta muuten ne risteilyt peruttu.
Viking Gloryn laivamatkoja voi varata taas 1.3 lähtien..
 
Viking Linen risteilyalus törmäsi maihin Allas Sea Poolin edustalla Helsingissä – ”Hirveä rysäys”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008535905.html
Onse kummaa kun Viking Linelle tuntuu sattuvan näitä vahinkoja näin "korona" aikana..

Ei tekniset viat mikään tavattomuus ole. Vähän tuurista kiinni, missä niitä tapahtuu. Tällä kertaa vähän huonompi tuuri. Vastahan Megastar hinattiin takaisin Tallinnaan ja muutamia lähtöjäkin piti sitten perua.
 
Ei tekniset viat mikään tavattomuus ole. Vähän tuurista kiinni, missä niitä tapahtuu. Tällä kertaa vähän huonompi tuuri. Vastahan Megastar hinattiin takaisin Tallinnaan ja muutamia lähtöjäkin piti sitten perua.

Kyllä se vaan pistää omaa mieltä mietityttämään että ensin Amorella sitten Grace ja nyt Gabriella..
 
Viking Linen risteilyalus törmäsi maihin Allas Sea Poolin edustalla Helsingissä – ”Hirveä rysäys”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008535905.html
Onse kummaa kun Viking Linelle tuntuu sattuvan näitä vahinkoja näin "korona" aikana..

Kyllä se vaan pistää omaa mieltä mietityttämään että ensin Amorella sitten Grace ja nyt Gabriella..

Mikähän siinä nyt noin pistää mietityttämään? Ei onnettomuuksilla mitään voittoa tehdä. Jos liikenne ei varustamosta kannata, sen voi keskeyttää ihan ilman onnettomuuksiakin.
 
Viking Glory on ohittanut kotimatkallaan jo Ladskronassa telakalla olevan Viking XPRS:n.
 
Regal Star korvaa tästä päivästä alkaen Sea Windin Vuosaari-Muuga -reitillä. Mahtaako olla Sea Windin ajot tässä? Ja mahtaako Paldiski-Kapellskär jäädä Sailorin varaan vai onkohan sinne myöhemmin tarkoitus lisätä toinen laiva (Star jommallekummalle reitille?)?

Tallink oli julkassut myyntiilmoituksen Sea Windistä https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b8e18207f3ee5199f9f1246f6fd92cf8d&lang=en olisko tuo sitten mennyt jo kaupaksi, että siinä alkaisi esim muutostyöt.

edit on myyty. lähti uusille omistajilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Menee Tallinkin toiminta mielenkiintoiseksi, kun Silja Europa ja Galaxy vuokrataan nyt myös matkustajakäyttöön. Ennestään tässä käytössä ovat jo Victoria I ja Isabelle ja Romantika on vuokrattu myös liikennöimään muualla. Alkaa laivoja olla pois aika paljon. Mikähän esim. Turun linjan kohtalo on?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:10 ----------

Lisätään seuraava lainaus Hesarin uutisesta edelliseen viestiini liittyen:

Turun iltalaiva Baltic Princess jää Linkin mukaan yhtiön ainoaksi laivaksi Turku–Tukholma-reitille. Vuokrauksen aikana yhtiöllä ei ole siis lainkaan aamulähtöä Turusta Tukholmaan eikä vastaavasti iltalähtöä Tukholmasta Turkuun.

”Emme ole korvaamassa Galaxya muulla laivalla. Emme myöskään suunnittele Baltic Princessin vuokraamista.”

Yhtiön kilpailijan Viking Linen uusi laiva Viking Glory aloitti risteilyt Turun aamulähdössä keväällä. Link myöntää, että kiristynyt kilpailu oli yksi syistä Galaxyn vuokraamiselle.

Tallinkin uuden Mystar-laivan odotetaan aloittavan risteilemisen Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä syyskuussa. Samalla selviää, mitä reitillä nykyisin liikennöivälle Starille tapahtuu. Star ei ole kuitenkaan siirtymässä Turun-reitille, Link tarkentaa.
 
Turun linjalla Tallink on jäänyt pahasti alakynteen, kun kapasiteettiään lisännyt Finnlines on vienyt rahdin (ja saattaa tulevaisuudessa viedä uusilla aluksillaan tarvematkustajiakin) ja Viking taas on saanut sekä risteily- että matkustussektoreilla markkinajohtajuuden, joka tosin osin saattaa vielä johtua Gloryn uutuudenviehätyksestäkin. Kalataksin aluskohtainen kate on ollut heikoin, ja rahatuksessa varustamo ainakin varmasti saa rahat, joita se välttämättä ei liikenteestä saisi.
Mutta tätä on tosiaan kiintoisaa seurata...
 
Jaahas, Viking Amorella on myyty:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008986607.html
"Alus toimitetaan uudelle omistajalleen lokakuun aikana. Viking Line jatkaa Helsingin ja Tukholman välistä liikennöintiä talven ajan yhdellä aluksella."
Eli Viking Linella jää Helsinki - Tukholma -välille yksi alus, Silja Linella on vastaavasti kaksi alusta kyseisellä reitillä. Turku - Tukholma -reitillä tilanne on siis päinvastainen.
 
Takaisin
Ylös