Yleinen laivakeskustelu

...Silja Linen aluksia olivat: Svea Corona ja Silvia Regina. Laivoja yhdistää ainakin kokoluokka, kantavuus ja profiili...

Muistat väärin: Siljan vuonna 1975 valmistuneet ns. "Ranskattaret" olivat Bore Star (myöhemmin Silja Star ja Wasa Queen), Svea Corona ja Wellamo (jota ei pidä sekoittaa vuonna 1986 Turun linjalle valmistuneeseen saman nimiseen alukseen).
Silvia Reginaa ei puolestaan rakennettu lainkaan Ranskassa vaan Wärtsilän Turun telakalla ja se aloitti liikenteen vuonna 1981 ollen Finlandian sisaralus. Tätä Finlandiaa puolestaan ei pidä sekoittaa nykyiseen Eckerö Linen saman nimiseen alukseen.
 
M/S Amorella Viking Linella on varmistettu. Kuittikuponki on kuitenkin himmennyt. Himmentyneessä kupongissa, mainitaan Stena Line. Selkeästi erottuu M/S Amorella. Merkintöjen päiväykset ovat; 7. 7. 1989 ja 9.7. 1989. Muistan myös tämän siitä, että tapasin Miss Suomi Åsa Lövdahlin (kotoisin Pietarsaaresta eli Jakobstadista) laivan kannella. Kirjoitin tästä tapaamisesta myös lyhyen runotekstin myöhemmin. Tuota runoa en ole julkaissut koskaan missään yhteydessä, käsittääkseni ja muistaakseni.
Toihan on aika kova juttu että tapasit Åsan! Pistä runoa vaan tulemaan tänne, ei tarvitse suottta ujostella!:wink:

t. Rainer
 
Serelle ja Sympille en nää muita ostajia ku romukaupan. Nyt viimeistään Tallinkin pitäis herätä ja tehä se keikaus että Helsinki-Tukholma seilataan Tallinnan kautta niin saadaan halvempi virolainen miehistö joka on palveluhalukkaampaa. Viime vuosina Tallinkin suomalainen ja ruotsalainen henkilöstö on pääasiassa ollut erittäin kehnoa asiakaspalvelutaidoiltaan ja virolaiset pesee ne mennen tullen.
Minulla on enimmäkseen päinvastaisia kokemuksia - eli suomalainen ja ruotsalainen henkilöstö on tarjonnut ystvällisempää palvelua kuin virolainen. Joskus ero tuossa oli huomattava, mutta ero lienee ehkä kaventunut vuosien myötä. Ymmärrän toki, että etelänaapurissamme oli tietynlainen "palvelu"kulttuuri useamman vuosikymmenen ajan. Nykyisillä virolaisilla sukupolvilla ei tuota taakkaa enää ole.
 
Muistat väärin: Siljan vuonna 1975 valmistuneet ns. "Ranskattaret" olivat Bore Star (myöhemmin Silja Star ja Wasa Queen), Svea Corona ja Wellamo (jota ei pidä sekoittaa vuonna 1986 Turun linjalle valmistuneeseen saman nimiseen alukseen).
Silvia Reginaa ei puolestaan rakennettu lainkaan Ranskassa vaan Wärtsilän Turun telakalla ja se aloitti liikenteen vuonna 1981 ollen Finlandian sisaralus. Tätä Finlandiaa puolestaan ei pidä sekoittaa nykyiseen Eckerö Linen saman nimiseen alukseen.

Ok. Selvä. Totta joo, sekoitin laivoja keskenään. Siljan laiva-aikataulu kertoo Silvia Reginan sisaraluksen olleen Wärtsilän tekemän Finlandian.
Vuoden 1982 ohjelmassa, mukana myös m/s Skandia & m/s Fennia. Joka jälkimmäinen siirtyi/myytiin alkuun aluksi Jacob Linesin yhteyteen. Sittemmin siitä tuli Vasabåtarna/Vaasanlaivojen alus, kunnes Merenkurkun laivatoiminta siirtyi Siljalle.

Jäämme jännityksellä odottamaan, uuden aluksen; m/s Aurora Botnian saapumista Vaasa-Uumajan välisellle reitille. Sitä viimeistellään parhaillaan Rauman telakalla. Valmistuessaan tuosta aluksesta tulisi muodostumaan, maailman ekoystävällisin merilautta. https://www.wasaline.com/fi/aurora-botnia/
 
Viimeksi muokattu:
^- Eli juuri m/s Silja Star, oli ollut se laiva: jonkin olin, jotenkin sekoittanut m/s Silvia Reginaan. Vuoden 1982 eli ko. kesäkauden, Siljan laiva-aikataulu, tuolloin tässä tarkastelussa. Laivojen (Nantesilaisten) valmistumisvuosi 1975, Silvia Reginan valmistumisvuosi taas Suomessa 1981: matkustajamäärän ero on 600 henkeä - eli 1 400 versus 2 000 matkustajaa. yt.
 
Ovat korjanneet uutista. Ei ole myyty. Yrittävät vasta myydä. Aika nollauutinen minusta, eiköhän noista Viikkarin paateista jokainen ole myynnissä, jos ostajahalukas ilmaantuu. Paitsi ehkä kaikkein uusimmat.

Olisi myös voinut olla mahdollista, että Amorella olisi siirretty Tukholman ja Helsingin väliselle reitille, jolloin sillä menisi jälleen joka päivä laiva. Sikäli kiinnostava uutinen.
 

Niin, se laivahan on Amorella, ei Viking Amorella. En voi sille mitään mutta jotenkin mulla vaan ottaa ajatteluelimeen tuo lehtimiesten tapa väännellä laivojen nimiä edellä kuvatulla tavalla. Oikea muotohan tuossa(kin) otsikossa olisi: "Legendaarinen Amorella..." tai "Legendaarinen Viking Linen Amorella..."
Jos kyseessä olisi ollut vaikkapa Silja Serenade niin tuolla lehtimiestyylillä tehtynä vastaava otsikko olisi ollut naurettava "Legendaarinen Silja Silja Serenade on myyty" tai vielä huvittavampi "Legendaarinen Tallink-Silja Silja Serenade..." :)

---------- Viestit yhdistetty klo 08:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:57 ----------

Olisi myös voinut olla mahdollista, että Amorella olisi siirretty Tukholman ja Helsingin väliselle reitille, jolloin sillä menisi jälleen joka päivä laiva. Sikäli kiinnostava uutinen.

Toisaallahan on spekuloitu että Amorella olisi Viking Gloryn valmistuttua siirretty Helsinki - Tallinna -linjalle tekemään 20 tunnin risteilyjä. Samaisella keskustelufoorumilla on niinikään heitetty ilmaan mahdollisuus että Gloryn valmistuttua tai ehkä jo sitä ennen Viking Cinderella siirrettäisiin Helsinginlinjalle Mariellan tilalle. Noh, jää nähtäväksi.
 
Niin, se laivahan on Amorella, ei Viking Amorella. En voi sille mitään mutta jotenkin mulla vaan ottaa ajatteluelimeen tuo lehtimiesten tapa väännellä laivojen nimiä edellä kuvatulla tavalla. Oikea muotohan tuossa(kin) otsikossa olisi: "Legendaarinen Amorella..." tai "Legendaarinen Viking Linen Amorella..."

Ymmärrän kyllä tuon tavan otsikoida, kun otsikossa on ahdasta ja pitäisi saada sinne tieto sekä laivan nimestä että varustamosta. Mutta tuo legendaarinen pistää silmään – Finnjet voisi olla legendaarinen, tai lihatiskistään tunnettu Cinderellakin ainakin sellaiselle, joka sillä on aikanaan paljon matkustanut. Kävelykadun Itämerelle lanseerannut Serenadekin voisi olla legendaarinen. Mutta mitä erikoista Amorellassa muka on? Aivan tavallinen ruotsinlaiva taikka finlandsbåt.
 
Ymmärrän kyllä tuon tavan otsikoida, kun otsikossa on ahdasta ja pitäisi saada sinne tieto sekä laivan nimestä että varustamosta. Mutta tuo legendaarinen pistää silmään – Finnjet voisi olla legendaarinen, tai lihatiskistään tunnettu Cinderellakin ainakin sellaiselle, joka sillä on aikanaan paljon matkustanut. Kävelykadun Itämerelle lanseerannut Serenadekin voisi olla legendaarinen. Mutta mitä erikoista Amorellassa muka on? Aivan tavallinen ruotsinlaiva taikka finlandsbåt.

Onhan Amorella legendaarinen, koska se on ollut liikenteessä niin kauan. Ekojen matkustajien lapsenlapset voivat jo nyt olla mukana. Sen sijaan otsikon "laitettu myyntiin" ja alaotsikon "Kokonaiskauppahinta on salaisuus" tekevät sekavan vaikutelman. Jutusta ja sen oikaisusta sitten selviääkin, että Amorellaa ei ole vielä myyty ja kysymys on hintapyynnöstä, joka ei ole julkinen.

Sen sijaan Mariella on jo myyty ja jos myös Amorella todella myydään, jää nähtäväksi miten aikojen mahdollisesti parantuessa Helsinki-Tukholma-linja hoidetaan. Uusia aluksia on kuitenkin tulossa vain yksi, Viking Glory. (sen nimessä tullee olemaan Viking)
 
Onhan Amorella legendaarinen, koska se on ollut liikenteessä niin kauan. Ekojen matkustajien lapsenlapset voivat jo nyt olla mukana.
No tuohan nyt ei ole mikään peruste. En tunne näitä laivoja, mutta katsoin Wikipediasta. Amorella on tullut liikenteeseen vuonna 1988, siis 33 vuotta sitten. Mainittu Silja Serenade on tullut liikenteeseen vuonna 1990, siis 31 vuotta sitten. Ei kahdella vuodella ole merkitystä, kun ikä on yli 30 vuotta. Tässä suhteessa molemmat ovat ihan yhtä legendaarisia ja molemmilla laivoilla on saatettu panna alkuun sellaisia ihmisiä, joiden omat lapset ovat nyt mukana risteilyllä. En tiedä yhtään näihin laivoihin liittyvää legendaa.

Seuraukset ovat kyllä selvät: aluksia on myyty niin paljon, että uuden aluksen valmistuttua ei Helsinki-Tukholma-reitille riitä yhtään alusta. Jostakin tuohon pitäisi saada joku purkki kesäsesonkia varten. Veikkaan, että Viking Linen alusten myynnit lopu tähän.
 
No tuohan nyt ei ole mikään peruste. En tunne näitä laivoja, mutta katsoin Wikipediasta. Amorella on tullut liikenteeseen vuonna 1988, siis 33 vuotta sitten. Mainittu Silja Serenade on tullut liikenteeseen vuonna 1990, siis 31 vuotta sitten. Ei kahdella vuodella ole merkitystä, kun ikä on yli 30 vuotta. Tässä suhteessa molemmat ovat ihan yhtä legendaarisia ja molemmilla laivoilla on saatettu panna alkuun sellaisia ihmisiä, joiden omat lapset ovat nyt mukana risteilyllä. En tiedä yhtään näihin laivoihin liittyvää legendaa.

Serellä nyt kuitenkin on se kävelykatu, mikä tekee siitä erikoisen. Se kulki kaiketi vuoden verran Silvia Reginan parina ennen kuin Symphony valmistui, eli oli selkeästi eka tällainen kävelykatulaiva Itämerellä ja muistaakseni ihan ekojen joukossa maailmallakin. Jos jotakin näistä nykyisistä Suomeen seilaavista paateista voi legendaariseksi kutsua, niin ehkä sitten juuri Sereä.

Toisaalta voi olla kyllä ihan niinkin, että tuon jutun kirjoittanut toimittaja on nuoruudessaan bilettänyt siellä Amorellalla monta kertaa ikimuistoisesti, jolloin se on hänelle tärkeä laiva, eikä hän tiedosta, sitä, ettei hänen oma henkilökohtainen kokemuksensa olekaan yleistettävissä laajemmin. Vastaavastahan on esimerkkejä mediassa aivan jatkuvasti nykyään, kun toimittajien ammattitaito on painunut samalle tasolle kuin nykypäivän taksikuskien.

Seuraukset ovat kyllä selvät: aluksia on myyty niin paljon, että uuden aluksen valmistuttua ei Helsinki-Tukholma-reitille riitä yhtään alusta. Jostakin tuohon pitäisi saada joku purkki kesäsesonkia varten. Veikkaan, että Viking Linen alusten myynnit lopu tähän.

En usko, että Cinderella tekee erityisen kovaa tulosta Ruotsissa, joten eiköhän se ole helppo irrottaa tälle reitille, jos tarvetta on. Ennen koronaa Gabriella ja Mariella seilasivat Helsingistä. Jos Mariella on nyt myyty, niin jäähän sinne vielä Gabriella kuitenkin. Tarvitaanko joskus tulevaisuudessa palaaville aasialaisturisteille tosiaan päivittäinen lähtö Helsingistä?

Ehkä Silja ja Viking voisivat vuorotella, jolloin saataisiin yksi lähtö päivässä, muttei yksi per varustamo? Nythän ne eivät kauas avomerellekään juurikaan mene, kun poikkeavat Ahvenanmaalla, joten sen puolesta ei taida olla niin tärkeääkään se, että ajetaan parilähtöjä meriturvallisuuden vuoksi.
 
Takaisin
Ylös