No tuohan nyt ei ole mikään peruste. En tunne näitä laivoja, mutta katsoin Wikipediasta. Amorella on tullut liikenteeseen vuonna 1988, siis 33 vuotta sitten. Mainittu Silja Serenade on tullut liikenteeseen vuonna 1990, siis 31 vuotta sitten. Ei kahdella vuodella ole merkitystä, kun ikä on yli 30 vuotta. Tässä suhteessa molemmat ovat ihan yhtä legendaarisia ja molemmilla laivoilla on saatettu panna alkuun sellaisia ihmisiä, joiden omat lapset ovat nyt mukana risteilyllä. En tiedä yhtään näihin laivoihin liittyvää legendaa.
Serellä nyt kuitenkin on se kävelykatu, mikä tekee siitä erikoisen. Se kulki kaiketi vuoden verran Silvia Reginan parina ennen kuin Symphony valmistui, eli oli selkeästi eka tällainen kävelykatulaiva Itämerellä ja muistaakseni ihan ekojen joukossa maailmallakin. Jos jotakin näistä nykyisistä Suomeen seilaavista paateista voi legendaariseksi kutsua, niin ehkä sitten juuri Sereä.
Toisaalta voi olla kyllä ihan niinkin, että tuon jutun kirjoittanut toimittaja on nuoruudessaan bilettänyt siellä Amorellalla monta kertaa ikimuistoisesti, jolloin se on hänelle tärkeä laiva, eikä hän tiedosta, sitä, ettei hänen oma henkilökohtainen kokemuksensa olekaan yleistettävissä laajemmin. Vastaavastahan on esimerkkejä mediassa aivan jatkuvasti nykyään, kun toimittajien ammattitaito on painunut samalle tasolle kuin nykypäivän taksikuskien.
Seuraukset ovat kyllä selvät: aluksia on myyty niin paljon, että uuden aluksen valmistuttua ei Helsinki-Tukholma-reitille riitä yhtään alusta. Jostakin tuohon pitäisi saada joku purkki kesäsesonkia varten. Veikkaan, että Viking Linen alusten myynnit lopu tähän.
En usko, että Cinderella tekee erityisen kovaa tulosta Ruotsissa, joten eiköhän se ole helppo irrottaa tälle reitille, jos tarvetta on. Ennen koronaa Gabriella ja Mariella seilasivat Helsingistä. Jos Mariella on nyt myyty, niin jäähän sinne vielä Gabriella kuitenkin. Tarvitaanko joskus tulevaisuudessa palaaville aasialaisturisteille tosiaan päivittäinen lähtö Helsingistä?
Ehkä Silja ja Viking voisivat vuorotella, jolloin saataisiin yksi lähtö päivässä, muttei yksi per varustamo? Nythän ne eivät kauas avomerellekään juurikaan mene, kun poikkeavat Ahvenanmaalla, joten sen puolesta ei taida olla niin tärkeääkään se, että ajetaan parilähtöjä meriturvallisuuden vuoksi.